پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وفای به عهد روحانی منشور حقوق شهروندی رونمایی شد

وفای به عهد روحانی منشور حقوق شهروندی رونمایی شد





۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۱۹

وفای به عهد روحانی
منشور حقوق شهروندی رونمایی شد

پیش از ظهر دیروز پس امضای حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس دولت یازدهم، متن منشور حقوق‌شهروندی منتشر شد. این سند ۱۲۰ ماده اصلی و ۱۲۰ ماده اجرایی دارد.
تدوین منشور حقوق شهروندی از جمله وعده های حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 بود. او در آیین رونمایی از این منشور گفت: «بسیار خوشحالم و خرسندم که امروز به یکی از وعده های مهم من به ملت ایران جامعه عمل پوشانده می شود و هم به یکی از آرزوهای دیرین خود می رسم، حقوق شهروندی. منشور حقوق شهروندی در ماه ربیع و ماه آذر در ماه رحمت و علم، در ماه آزادی بیان و در ماه قانون اساسی رونمایی می شود.» گزیده صحبت های رییس جمهور کشورمان را در ادامه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت بخوانید:
منشور حقوق شهروندی برنامه و خط مشی دولت یازدهم بر اساس اختیارات منبعث از قانون اساسی است.
هیچ‌کس از قانون مستثی نیست و همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم.
اسلام چیزی جز حکومت قانون نیست و بزرگترین امتیاز پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدود 1400 سال پیش برقراری حکومت قانون بود.
هیچ‌کس از قانون مستثنی نیست، همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و تمام اتباع کشور در برابر اجرای قانون مساوی هستند و این اصل صریح قانون اساسی است.
اگر به دنبال منافع کشور و حکومت قانون هستیم، هیچ فرد، نهاد، گروه و رسانه‌ای نباید حاشیه امنیتی داشته باشد.
همه در برابر قانون مساوی هستند و در قانون استثناء، نورچشمی و فرد و گروه وابسته به این طرف و یا آن‌ طرف وجود ندارد.
تا زمانی که تبعیض، فساد و گردنکشی‌ها وجود دارد، انقلاب اسلامی تمام نشده است، باید به روزی برسیم که شاهد مدینه پیامبر اسلام (ص)و حکومت عدل اسلام در سراسر این سرزمین باشیم.
یکی از وعده‌هایم به ملت بزرگ ایران از آغاز دولت یازدهم تبیین منشور حقوق شهروندی بود، به مردم وعده‌های دیگری هم داده بودم و بر پای همه آنها تا آخرین روز مسئولیتم خواهم ایستاد.
در خصوص حقوق جوانان، بانوان و اقلیت‌های دینی، مذهبی و اقوام نیز وعده داده‌ام و پای آنها ایستاده‌ام. همچنین به مردم وعده‌داده‌ام که اقتصاد ایران را نجات خواهم داد و امروز در آخرین سال دولت یازدهم خوشحالم که مردم هم شاهد تورم تک‌رقمی و هم رشد اقتصادی هستند به نحوی که رشد اقتصادی 6 ماهه اول امسال، در مقایسه 6 ماهه اول پارسال، 7.4 شده است و از تابستان امسال در مقایسه با تابستان پارسال شاهد اشتغال خالص 700 هزار نفر در کشور هستیم.
منشور حقوق شهروندی قانون اساسی نیست اما راه را برای اجرایی کردن قانون اساسی تسهیل می کند. منشور حقوق شهروندی قانون موضوعه کشور نیست اما تضادی هم با قوانین موضوعه ندارد.
تنها فردی که در کشور با رای عموم مردم در سطح ملی انتخاب می شود فقط رئیس جمهوری کشور است. بسیاری از افراد منتخب با رای حوزه انتخابیه خود منتخب می شوند و برخی منتخبین با رای استان خود مثل خبرگان انتخاب می شوند برخی غیر مستقیم با رای نمایندگان انتخاب می شوند مثل رهبری نظام که با رای خبرگان انتخاب می شوند مثل وزرا که از نمایندگان برای فعالیت رای اعتماد می گیرد اما فقط یک نفر هست که با رای مستقیم و ملی در سراسر کشور برگزیده می شود. لذا قانون اساسی این وظیفه را بر دوش رئیس جمهوری گذاشته است و چقدر وظیفه سختی و چقدر وظیفه سنگینی است. برخی تحمل ندارند بعضی از اصول قانون اساسی را بشنوند و حقوق ملت که از اصل 19 تا 42 است را باید قایم کنیم.
منشور حقوق شهروندی در واقع برنامه و خط مشی دولت یازدهم است.
این منشور چون مقتبس از قانون اساسی است عملا این منشور باید مورد اجرای همگان قرار گیرد لذا ما از دو قوه دیگر هم درخواست می کنیم که دولت را در اجرای حقوق شهروندی کمک کنند.
تمام اتباع این کشور در برابر این حقوق شهروندی مساوی هستند. نژاد، قوم ، جنس ، مذهب، دین ، اعتقاد و وابستگی سیاسی و گروهی به کنار است و این حقوق هر شهروند ایرانی است. اگر هر شهروندی حق دارد از فلان خیابان استفاده کند اگر هر فرد ایرانی لازم دید می تواند به بیمارستانی مراجعه کند اگر هر فرد ایرانی فرزندش در سن دبستان است می تواند ثبت نامه کند و … تفاوتی نیست در راه رفتن و غیره که دین فرد چیست و از چه نژاد است و به کدام حزب و جناح وابسته است که اگر به این جناح وابسته است از چپ برود واگر نبود از راست، همه امکانات و حقوق مساوی طبق قانون اساسی برای همه یکسان است. این حقوق شهروندی ایجاد وحدت می کند.
بند شش فرمان هشت ماده ای امام راحل می گوید که هیچکس حق ندارد که بنام کشف جرم تعقیب و مراقبت نماید و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی و اسلامی مرتکب شود یا به تلفن ، یا نوار ضبط صوت دیگری بنام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند… آیا این مال همین انقلاب اسلامی است؟
یا اینکه برای کشف گناه و جرم هرچند گناه بزرگ باشد شنود بگذارد… و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید، یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند… (سایت و روزنامه ، جلسات جناحی و این ها که هیچ) تمام این ها جرم و گناه است . مرتکبین هرکدام از امور فوق مجرم و بعضی مستوجب حد شرعی هستند. امیدوارم گاهی صداوسیما گاهی روزنامه ها کلمات امام را پخش کنند و بیان کنند. ما پیرو این امام هستیم…

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *