سایت خبری پیام ما آنلاین | وزیر راه و شهرسازی خطاب به رییس صداوسیما: چگونه مردم به خبرهای «صدا و سیما» اعتماد کنند؟

وزیر راه و شهرسازی خطاب به رییس صداوسیما: چگونه مردم به خبرهای «صدا و سیما» اعتماد کنند؟





۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۱۶

وزیر راه و شهرسازی خطاب به رییس صداوسیما:
چگونه مردم به خبرهای «صدا و سیما» اعتماد کنند؟

وزیر راه و شهرسازی با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس صداوسیما، به‌تندی از این سازمان انتقاد کرد.
عباس آخوندی نسبت به خبرهای پخش‌شده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه 24 آذر، واکنش نشان داد. در این روز صداوسیما بخشی از اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص سانحه برخورد دو قطار در مسیر تبریز-سمنان را پخش کرد. در این روز گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه ریلی پنجم آذرماه 1395 در استان سمنان قرائت شد. روز گذشته، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص اخبار جهت‌دار صداوسیما نامه‌ای خطاب به علی عسگری، رییس صداوسیما نوشت. گزیده نامه به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین به شرح زیر است:
چهارشنبه شهروندان به‌وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بسته‌های خبری صداوسیما و در زیرنویس‌های خبری و مشخصاً شبکه خبر اخبار دروغ، تحریف‌شده و جریان سازی علیه وزارت راه و شهرسازی جریان داشت. وقتی رسانه ملی یک خبر رسمی را که ناظر بر رابطه قانونی بین مجلس و دولت است این‌گونه تحریف می‌کند چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم به سایر خبرهای شما اعتماد کنند.
در گزارش کمیسیون عمران مجلس آمده‌است: «وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بدلیل مسئولیتی که در اداره کلان و کنترل و هدایت سیستم به سمت اهداف عالی حمل و نقل داشته و در کنترل لحظه‌ای رفتارهای انسانی و سیستمی پایین‌دست و عوامل نهایی منجر به سانحه، نقش آفرین نبوده و عوامل ناشی از اشکالات ساختاری و نتیجه چندین دوره مدیریتی و عملکرد سالهای متمادی ساختار، زمینه‌ساز بروز سانحه بوده است».این در حالی‌است که خبر صدا و سیما انگشت اتهام را به سوی وزارتخانه اشاره می‌رود و ضعف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی را عامل حادثه اعلام می‌کند.
خبر شما همه گونه مطلبی را گفت غیر از همین نکته کانونی گزارش.
صداوسیما نه‌تنها این موضوع را سانسور کرد، بلکه با تکرار سخنان برخی نمایندگان محترم و رییس جلسه، گزارش کمیسیون را وارونه جلوه داد و حقیقت را قلب کرد.
این نحوه اطلاع‌رسانی که مسائل اصلی را کنار می‌گذارد و صرفاً مسائل حاشیه‌ای را در کانون خبری قرار می‌دهد، در عرف رسانه کاری غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است.
خبر ۱۴ شبکه یک با این شروع ‌شد که اظهارنظر مشاور رییس جمهور و اعلام علت سانحه یک اظهارنظر شخصی بوده است. آقای مهندس ترکان پیش‌ازاین، به‌عنوان سرپرست تیم بررسی‌کننده سانحه از سوی معاون اول رییس جمهور صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسی‌هایی که این تیم انجام داده بودند اعلام کرده بود. خبر با برجسته‌سازی این موضوع می‌خواهد این قضاوت را سست کند. غافل از آنکه همین گزارش نیز صحت کارکرد سیستم را تأیید می‌کند.
خبر اشاره به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آورده‌اند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره‌شده است؟ هم‌چنین در خبر آمد که «بسیاری از انتصاب‌های کلیدی و مناصب حرفه‌ای راه‌آهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا…». این عبارت در کجای گزارش آمده بود؟
آیا این نوع خبررسانی جفا به جان‌باختگان و ملت ایران نیست؟
آیا آنان که صداوسیما را ابزار کرده‌اند و خون جان‌باختگان را دستاویز تسویه‌ حساب سیاسی خود قرار داده‌اند نمی‌دانند که گزارشگری گزینش‌گرانه و برجسته‌سازی امور حاشیه‌ای و یا دروغین و بازی با افکار عمومی برای مطامع گروهی تا چه حد خطرناک است؟ در این میانه یکی به فکر فروش کالای روسی است و دومی به فکر فروش ریل است و در این آشفته‌بازار سیاست‌بازان مقصر تعیین می‌کنند.
من چهارشنبه به‌محض اطلاع از انتشار وارونه خبر سه بار با شما تماس گرفتم. اولین آن‌ها حدود ساعت ۳ بعدازظهر بود و از شما درخواست کردم که خبر را مطابق آنچه مخبر کمیسیون قرائت کرده است تصحیح فرمایید. من به شما گفتم که از شما هیچ انتظار خاصی ندارم جز خواندن صحیح گزارش.
تا ساعت ۹ شب هیچ‌گونه تصحیحی صورت نگرفت. به گمانم شما هم به گفتمان سازی‌های صداوسیما گرفتار آمده‌اید.
تحریف آشکارا و به‌وضوح در موضوعی با این درجه حساسیت در افکار عمومی و بی‌توجهی به دستور شما چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا این جز جریان سازی رسانه‌ای، آن هم به‌صورت بسیار ابتدایی و مبتذل معنی دیگری دارد؟

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *