سایت خبری پیام ما آنلاین | کرمان پنجمین استان از نظر تلفات رانندگی در کشور است سایه بی‌پولی بر سر ایمنی جاده‌های استان

کرمان پنجمین استان از نظر تلفات رانندگی در کشور است سایه بی‌پولی بر سر ایمنی جاده‌های استان





۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۱۰

کرمان پنجمین استان از نظر تلفات رانندگی در کشور است
سایه بی‌پولی بر سر ایمنی جاده‌های استان

استان کرمان در حالی پنجمین استان از نظر تلفات رانندگی در کشور است که مدیرکل راهداری استان کمبود اعتبار را از دلایلی می‌داند که بر ایمنی جاده‌های استان تأثیر گذاشته است.
547 نفر. این آماری است که سازمان پزشکی قانونی کشور از تعداد تلفات سوانح رانندگی در هفت ماه نخست سال جاری در استان کرمان ارائه کرده است. از این 547 نفر، 417 نفر مرد بوده‌اند و 130 نفر زن که خانواده‌هایشان برای آن‌ها سیاه پوشیده‌اند. تنها مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات رانندگی در استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی و فارس از کرمان وضع بدتری دارد. در هفت ماه گذشته 905 فوتی در فارس، 738 فوتی در خراسان رضوی، 725 فوتی در تهران و 682 فوتی در اصفهان بر اثر سوانح رانندگی داشته‌ایم و کرمان پس‌ازاین استان‌ها، در رده پنجم از نظر میزان تلفات رانندگی در کشور است.
امان از بی‌پولی
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل پایانه‌های استان اگرچه وضعیت کلی جاده‌های استان را بهتر از استان‌های هم‌جوار می‌داند اما معتقد است: «کمبود اعتبار موجب شده عامل جاده‌ها در تصادفات رانندگی و تصادفات در کشور ما و به‌تبع آن در کرمان بیشتر شود.» خداداد مقبلی بابیان اینکه جاده‌ها در دنیا 15 تا 18 درصد در تصادفات نقش دارند اظهار کرد: «به‌واسطه کمبود اعتبارات، ایمن‌سازی جاده‌ها روند کندی داشته و همین موجب شده عامل جاده تا 20 درصد در تصادفات نقش داشته باشد.» او در پاسخ به این سؤال «پیام ما» که آیا این کمبود اعتبار در کرمان بیش از سایر استان‌هاست که تلفات رانندگی در این استان بیشتر است، اظهار کرد: «کمبود اعتبار فقط در کرمان نبوده و در کل کشور این مشکل وجود دارد. دلیل بالا بودن تلفات رانندگی در استان کرمان فقط ایمن نبودن جاده‌ها نیست. بلکه تردد هم در مسیرهای استان بیشتر از سایر نقاط است به‌طوری‌که حدود 85 درصد کالاهایی که از بنادر جنوب و جنوب شرق کشور خارج می‌شوند از محورهای استان کرمان در سطح کشور پخش می‌شوند و اگر میزان تردد و کیلومتر طی شده را هم در نظر بگیریم، از نظر میزان تلفات در رتبه‌های میانی هستیم.» به گفته مقبلی، خطای انسانی 70 تا 75 درصد در تصادفات رانندگی نقش دارد و وسیله نقلیه هم 14 تا 17 درصد. مدیرکل راهداری استان اضافه کرد: «البته به دلیل استفاده از برخی وسایل نقلیه مانند پراید که با توجه به معیارهای جهانی، خودروی استانداردی محسوب نمی‌شود، نقش وسایل نقلیه هم در تلفات رانندگی در کشور ما بیشتر از میانگین جهانی است.»
راهداری به دنبال اصلاح
نقاط حادثه‌خیز
مقبلی راه‌حل کاهش تصادفات را اصلاح نقاط حادثه‌خیز و ایمن‌سازی و خط‌کشی و روکش جاده‌ها می‌داند. به گفته او جاده‌هایی که در سال‌های دور ساخته‌شده، بر اساس حداکثر سرعت خودروهای آن زمان بوده و شعاع قوس آن‌ها در حال حاضر جوابگو نیست. به‌طوری‌که این شعاع باید 200 تا 250 متر باشد اما قبلاً جاده‌هایی ساخته‌شده که بعضاً شعاع قوس در آن‌ها 130 متر بوده و راهداری به دنبال اصلاح این موضوع است. مدیرکل راهداری استان همچنین از خط‌کشی 10 هزار کیلومتر در جاده‌های استان کرمان، نصب 20 کیلومتر نیوجرسی، نصب 12 هزار تابلوی اخباری و مسیرنماهای انتظامی، نصب سه هزار و 400 مترمربع تابلوهای اطلاعاتی، نصب 80 دستگاه دوربین کنترل ترافیک در مسیر شمالی استان کرمان، سیستم روشنایی و خورشیدی در 135 تقاطع پرتردد، آشکارسازی 223 نقطه حادثه‌خیز، ایمن‌سازی در برنامه رمپ ورود خروج، ایجاد سرعت‌گیر در مسیر فرعی به اصلی و نصب 20 هزار بازتاب چشم‌گربه‌ای در راه‌های استان کرمان خبر داد.

کرمان؛ رتبه پنجم کاهش تصادفات
اگرچه استان کرمان از نظر میزان تلفات رانندگی در هفت‌ماهه اول سال 95، پنجمین استان است اما بر اساس گزارش پزشکی قانونی، از نظر کاهش تصادفات هم در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 94، در رتبه پنجم است. در هفت‌ماهه نخست سال 94، 611 نفر در استان کرمان بر اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست دادند که امسال با 10.47 درصد کاهش به 547 نفر رسیده است. بیشترین کاهش در بازه زمانی گفته‌شده مربوط به استان خراسان رضوی است که از 880 فوتی به 738 فوتی رسیده و 16.1 درصد در تلفات رانندگی کاهش داشته است. استان یزد با 14.1 درصد کاهش، هرمزگان با 13.3 درصد کاهش و کردستان با 13.1 درصد کاهش در رتبه‌های بعدی کاهش تلفات سوانح رانندگی در هفت ماه ابتدای 95 هستند. این در حالی است که در کل کشور در این بازه زمانی در سال 95، 10 هزار و 257 نفر جان خود را بر اثر این سوانح ازدست‌داده‌اند که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش 2.7 درصدی را نشان می‌دهد.

مقایسه با استان‌های هم‌جوار و هم جمعیت
در بین استان‌های هم‌جوار، فارس با 905 فوتی، بیشترین تلفات رانندگی را در هفت‌ماهه اول سال 95 داشته است. پس از فارس، کرمان با 547 فوتی قرار دارد. در همین بازه زمانی، 458 فوتی در سیستان و بلوچستان، 222 فوتی در هرمزگان، 134 فوتی در یزد و 132 فوتی در خراسان جنوبی بر اثر سوانح رانندگی داشته‌ایم. همچنین اگر جمعیت نزدیک به جمعیت کرمان (دو میلیون و 938 هزار و 988 نفر) را در نظر بگیریم، استان‌های مازندران (سه میلیون و 73 هزار و 943 نفر) 411 فوتی، آذربایجان غربی (سه میلیون و 80 هزار و 576 نفر) 403 فوتی و سیستان و بلوچستان (دو میلیون و 534 هزار و 327 نفر) 458 فوتی داشته‌اند. همچنین در 12 ماه سال 94، استان کرمان با یک هزار و 9 فوتی پنجمین استان از نظر تلفات رانندگی بود. استان‌های فارس با یک هزار و 374، خراسان رضوی با یک هزار و 296، تهران با یک هزار و 213 و اصفهان با یک هزار و 104 فوتی در رتبه‌های اول تا چهارم قرار داشتند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *