سایت خبری پیام ما آنلاین | رفیق پوتین وزیر امور خارجه آمریکا شد

رفیق پوتین وزیر امور خارجه آمریکا شد





۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۰:۲۸

رفیق پوتین وزیر امور خارجه آمریکا شد
به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز گزارش داد؛ تیلرسون رئیس و مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز اکسون‌موبیل مستقر در تگزاس است. او از سال ۲۰۰۶ در سمت اجرایی اکسون‌موبیل انتخاب شده است و سابقه سیاسی و یا فعالیت دولتی ندارد. او تا به امروز رابطه بسیار نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته و همین باعث نگرانی برخی از سیاستمداران آمریکایی و نیز خوشحالی روس‌ها شده است.
او در سال ۲۰۱۱ با روسیه درباره مشارکت در بخش انرژی وارد مذاکره شد و از همان زمان رابطه‌اش با سران روسیه نزدیکتر شد و کار تا جایی پیش رفت که تیلرسون از روسیه نشان “دوستی” که عالی‌ترین نشان برای اتباع خارجی است، دریافت کرد. تیلرسون تجارب فراوانی در زمینه مذاکرات بین‌المللی دارد و رابطه بازرگانی مستقیمی هم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دارد. او در گذشته از منتقدان تحریم اقتصادی مسکو در جریان بحران اوکراین بوده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا با اشاره به مدیریت “فوق‌العاده” تیلرسون گفته است که او “مهره‌های کلیدی “را به خوبی می‌شناسد. دونالد ترامپ گفت: «سرسختی، تجربیات فراوان و درک عمیق تیلرسون از ژئوپولتیک او را به گزینه‌ای فوق‌العاده برای وزارت خارجه آمریکا تبدیل می‌کند. او ثبات منطقه‌ای را ارتقا خواهد داد و روی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا متمرکز می‌شود.» به گفته خبرنگاران انتصاب تیلرسون به دقت مورد موشکافی قرار می‌گیرد، به ویژه پس از آن که در چند روز گذشته گزارشاتی در مورد تلاش کرملین برای تاثیر گذاشتن در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ منتشر شده است.
وزیر امور خارجه آتی آمریکا درباره ایران چه نظری دارد؟
دونالد ترامپ، یکی از مهم‌ترین اعضای کابینه ، فردی که قرار است به مدت 4 سال سکاندار عرصه سیاست خارجی کشوری شود که مردمش در ماه گذشته با انتخاب کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، دنیا را در شوک و شگفتی عمیقی بردند چنان که هنوز بحث‌ها و تحلیل‌ها در مورد چرایی انتخاب وی توسط مردم این منطقه ادامه دارد ، انتخاب کرد .
رییس‌جمهور منتخب آمریکا برای تعیین وزیر خارجه جدید این کشور گزینه‌هایی همچون “رکس تیلرسون Rex Tillerson “، مدیر اکسون موبیل ExxonMobil ، میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست و منتقد ترامپ،‌ دیوید پترائوس، رییس سابق سیا، جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را در نظر داشت که در این میان بر اساس آنچه که رسانه‌های آمریکایی منتشر کرده اند ، « رکس تیلرسون» برای بر عهده گرفتن این سمت از سوی ترامپ نهایی شده است .
تیلرسون 64 ساله که اهل تگزاس است از سال 2006 در پی بازنشستگی مدیرعامل سابق «اکسون موبیل» مدیریت اجرایی این غول نفتی را بر عهده گرفته است. درآمد خالص این تاجر آمریکایی در سال 2015، 27/2 میلیون دلار بوده است. از این بازرگان آمریکایی به عنوان شخصی نزدیک به پوتین یاد می‌شود چرا که وی در سال 2013، از سوی پوتین “مدال دوستی” دریافت کرد. او همچنین مخالف تحریم‌ها علیه روسیه بوده و در اظهارنظری در مورد موضوع تحریم اعلام کرده است: از تحریم‌ها عموماً حمایت نمی‌کنیم زیرا آنها را ناکارآمد می‌دانیم مگر اینکه خیلی خوب اجرایی و انجام شود و تحقق این کار نیز بسیار سخت است.
تیلرسون در حال حاضر مدیریت اجرایی شرکتی را بر عهده دارد که پنجمین شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش بازار جهان است. ترامپ، تیلرسون را بیشتر از یک مدیر تجاری می‌داند و در مصاحبه روز یکشنبه خود با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: او فردی است که می‌تواند در عرصه جهانی فعالیت کند. او افراد زیادی را می‌شناسد. او با روسیه معاملات تجاری زیادی دارد و با کمپانی‌های زیادی مراوده اقتصادی دارد.
تیلرسون که نزدیک به حزب جمهوری‌خواه است مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تگزاس آستین در سال 1975 دریافت کرده است. برخی از صاحب‌نظران معتقدند که با انتخاب تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در آینده شاهد اتفاقات بزرگی به خصوص در نوع رابطه آمریکا و روسیه خواهیم بود. تاکنون اخبار چندانی در ارتباط با نوع دیدگاه وی در مورد مسائل و تحولات بین‌الملل از جمله ایران و برجام منتشر نشده است اگر چه او در ماه مارس 2016 در مصاحبه‌ای با CNBC در مقام مدیر اجرایی اکسون موبیل در مورد حضور در بازار ایران اعلام کرد : شرکت‌های آمریکایی شبیه ما هنوز نمی‌توانند تجارتی در ایران داشته باشند.
این در حالی است که تعداد زیادی از رقبای اروپای ما فعالانه در بازار ایران حضور دارند و من واقعا نمی‌دانم که ما در نقطه ضعف هستیم؟ تاریخ تجارت خارجی ایران در گذشته همراه با چالش‌ها و سختی‌هایی بوده و ما هرگز سرمایه‌گذاری‌های طولانی در ایران به خاطر این علت نداشته‌ایم و من نمی‌دانم ایرانیان امروز تغییری کرده‌اند یا نه. ما باید منتظر بمانیم و من یاد گرفته‌ام که همیشه اول بودن بهترین گزینه نیست. ما منتظر می‌مانیم و می‌دانیم که چه اتفاقی برای شرکت‌های آمریکایی می‌افتد. البته این موضوع نیز مورد توجه است که ایران یک بازار سرشار از منابع است. برخی از تحلیلگران و افراد نزدیک به ترامپ اعلام کرده‌اند که این گمان وجود دارد که احتمالاً جان بولتون، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل به عنوان قائم مقام وزارت امور خارجه این کشور معرفی شود. بولتون به داشتن دیدگاه‌های مخالف با ایران و برجام معروف است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

حراج میراث جهانی

اداره کل میراث فرهنگی سمنان موضوع فروش دو کاروانسرای «آهوان» را تایید کرد

حراج میراث جهانی

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

مقایسهٔ ظرفیت یک تجربهٔ جهانی موفق با شهرهای تاریخی ایران

«گرنویل» داستان موفق یک احیا

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

به‌بهانهٔ دیده شدن کرکس ریشدار در بلندی‌های البرز کوه

پرواز «همای سعادت» از «کُنار صندل» تا «کاخ سفید»

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

رئیس جامعهٔ اقامتگاه‌های بومگردی به «پیام ما» خبر داد

مُهر تعطیلی بر پیشانی ۵۰۰ بومگردی

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

گفت‌وگوی «پیام ما» با رئیس موزهٔ ملی ایران

بازدید از موزه‌ها در سبد تفریح ایرانی‌ها جایی ندارد

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

فرونشست‌های محوطه تاریخی مرودشت به ۲۰ سانتی‌متر رسید

فرونشست زیر پای آثار تاریخی

بررسی ابعاد تدوین سند ملی موزه‌داری

با حضور کارشناسان انجام شد

بررسی ابعاد تدوین سند ملی موزه‌داری

جاده‌کشی علیه میراث فرهنگی

عملیات یک‌ماههٔ احداث جادهٔ ترانزیتی یک شهرک صنعتی حریم منظر محوطهٔ باستانی «ویگل» را زیر و رو می‌کند

جاده‌کشی علیه میراث فرهنگی

مردی که سرنوشتش الواح شد

مردی که سرنوشتش الواح شد

خداحافظی با زیور زنان عشایر سنگسر

اقوام ایرانی برای تزئین لباس‌های خود هنری داشتند که در این دوران جایی ندارد

خداحافظی با زیور زنان عشایر سنگسر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *