پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش تعداد نمایندگان استان کرمان در مجلس یازدهم 12 نماینده دارد

افزایش تعداد نمایندگان استان کرمان در مجلس یازدهم 12 نماینده دارد





۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۱

افزایش تعداد نمایندگان استان
کرمان در مجلس یازدهم 12 نماینده دارد

کلیات طرح افزایش شمار نمایندگان در جلسه عصر روز یکشنبه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درحالی تصویب شد که روز گذشته خبرگزاری ایلنا خبر داد 2 نفر به تعداد نمایندگان استان کرمان اضافه می‌شود.
دوشنبه بود که عضو هیأت رئیسه کمیسیون امور شوراهای مجلس از تصویب کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به 330 نفر در کمیسیون متبوعش خبر داد. آن‌طور که فارس نوشت، اصغر سلیمی نماینده سمیرم و عضو هیأت رئیسه امور شوراهای مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از نشست کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: «این جلسه که با حضور مقیمی قائم‌مقام وزیر کشور برای بررسی کلیات طرح افزایش نمایندگان حوزه‌های انتخابیه و جداول آن‌ها موردبحث و بررسی قرار گرفت.» وی با بیان اینکه طبق قانون هر 10 سال یکبار بر اساس میزان جمعیت، موقعیت سیاسی و جغرافیایی، تعداد نمایندگان مجلس حداکثر 20 نفر می‌تواند افزایش یابد، افزود: «نمایندگان اصرار دارند موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس در همین سال اول دوره دهم پارلمان تعیین تکلیف شود، در نشست کمیسیون، کلیات این طرح به تصویب رسید و مقرر شد طرح مذکور به مدت 45 روز مسکوت بماند تا دولت در این زمینه لایحه‌ای را با در نظر گرفتن جزئیات طرح مجلس تهیه‌کرده و برای طی مراحل قانونی تقدیم پارلمان کند.»
روز گذشته اما خبرگزاری ایلنا خبر داد که 2 نفر به تعداد نمایندگان استان کرمان در مجلس اضافه می‌شود. این خبرگزاری نوشت: تعداد افزایش نمایندگان مجلس در دوره آینده به این شرح است: خوزستان ۳ نماینده، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری و کرمان هرکدام ۲ نماینده، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، تهران، مرکزی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، گلستان، لرستان، هرمزگان، همدان و یزد هرکدام ۱ نماینده.
قانونی برای افزایش
نمایندگان مجلس
بر اساس ماده 64 قانون اساسی کشور سال 68 تعداد نمایندگان‏ پیش از اصلاح‏ 270 نفر ذکرشده بود اما از آن تاریخ به بعد هر ده‏ سال‏، با در نظر گرفتن‏ عوامل‏ انسانی‏، سیاسی‏، جغرافیایی‏ و نظایر آن‌ها می‌توانست حداکثر بیست‏ نفر به تعداد وکلای ملت افزوده شود. به گزارش انتخاب دولت اصلاحات در پاییز سال 78، لایحه‌ای را برای افزایش تعداد نمایندگان از 270 به 290 نفر به دور پنجم مجلس ارائه کرد که تصویب آن در آذرماه سال 78 پایه‌ای شد برای برگزاری انتخابات مجالس ششم، هفتم و هشتم با مبنای حضور 290 نفر از نمایندگان مجلس، اما در ادامه دولت احمدی‌نژاد که باید لایحه مشابهی را برای افزایش تعداد نمایندگان از 290 به 310 نفر در سال 88 به مجلس ارائه می‌کرد با تأخیری دوساله، این لایحه را عازم بهارستان کرد. مجلسیان با لایحه اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه مجلس و افزایش تعداد نمایندگان با این عقیده که کار کارشناسی بر روی آن انجام‌نشده و عدالت در تقسیم حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگانی که قرار است در آن‌ها افزایش یابد رعایت نشد، مخالفت کردند به همین دلیل تعداد نمایندگان در دور دهم نیز افزایش نیافت. حال حدود 20 سال از آخرین اجرای اصل 46 قانون اساسی می‌گذرد و باید 40 نفر به تعداد وکلای ملت تاکنون افزوده می‌شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *