پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حقوق عقب‌افتاده کارگران؛ بلای جان ارگ بم

حقوق عقب‌افتاده کارگران؛ بلای جان ارگ بم





۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۳۰

حقوق عقب‌افتاده کارگران؛ بلای جان ارگ بم

پیام ما- عملیات مرمت ارگ بم در حالی در دولت تدبیر و امید شتاب گرفته بود که پرداخت نشدن حقوق کارگران، این عملیات را با وقفه روبرو کرده است.
روز گذشته خبرگزاری مهر گزارش داد که کمبود اعتبار و عدم پرداخت حقوق باعث شده کارگران دست از مرمت این بنای ثبت جهانی بکشند. این خبرگزاری همچنین نوشت که گفته می‌شود به دلیل کمبود اعتبار شدیدی که در سازمان میراث فرهنگی روی‌داده است اعتبار اکثر بناهای ثبت جهانی کشور حداکثر تا ۱۵ درصد اختصاص‌یافته است و این پایگاه‌ها به‌خصوص در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد با مشکلات عمده مواجه هستند. در حالی حقوق عقب‌افتاده کارگران باعث شده عملیات مرمت ارگ تاریخی بم با توقف روبرو شود که اواخر آبان ماه مدیر پایگاه میراث جهانی بم خبر داد که کار مرمت دروازه سوم این بنای تاریخی به پایان رسیده است. افشین ابراهیمی گفته بود «کار تکمیل دروازه اصلی، خانه حاکم و رمپ منتهی به حاکم‌نشین با استقرار پنج کارگاه فعال، از ابتدای امسال شروع‌شده و با تکمیل این طرح‌ها تا پایان سال، امکان بازدید گردشگران از بالاترین نقطه ارگ یعنی حاکم‌نشین، اولین بار بعد از زلزله فراهم می‌شود.» حالا کمتر از یک ماه از این صحبت‌ها اما به نظر می‌رسد قرار نیست بالاترین نقطه ارگ پذیرای گردشگران باشد. البته این اولین بار نیست که کارگران مرمت ارگ بم نسبت به پرداخت نشدن حقوق خود اعتراض دارند.
مردادماه امسال هم پایگاه خبری «کرمان نو» خبر داد که کارگران ارگ قدیم بم در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه حقوق اعتصاب کرده و کار را تعطیل کردند. این اعتصاب اما با پرداخت کمی از معوقات به پایان رسید اما در روزهای گذشته مجدداً عدم پرداخت حقوق‌ها دردسرساز شده. ابراهیمی، مدیر پایگاه میراث جهانی بم در این رابطه گفته: «حقوق ۱۸۸ نفر از کارگران روزمزد و پیمانی فعال در این پایگاه پرداخت‌نشده است و به همین دلیل کارگران از نیمه آذرماه دست از کار کشیدند.» به گفته وی حقوق کارشناسان فعال در مجموعه پرداخت‌شده است اما کارگران رکن اصلی در اجرای مرمت هستند و باید با جدیدت بیشتری این بحث پیگیری شود. ابراهیمی خبر داده که از مردادماه حقوق این کارگران پرداخت‌نشده و امیدوار است با تزریق اعتبار، عملیات مرمت شروع شود. مدیرکل میراث فرهنگی استان هم در این رابطه گفته «وقفه‌ای که در بازسازی این بنا به وجود آمده است ناشی از کمبود جدی اعتبارات است که دامان همه پایگاه‌های ثبت جهانی را گرفته است.» به گفته محمود وفایی، مجموع حقوق پرداختی کارگران این پایگاه ماهانه ۱۸۵ میلیون تومان است که فعلاً کسری 720 میلیون تومانی وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *