پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان: گلیم سیرجان و پته کرمان در آستانه جهانی شدن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان: گلیم سیرجان و پته کرمان در آستانه جهانی شدن





۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۰:۱۵

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان:
گلیم سیرجان و پته کرمان در آستانه جهانی شدن
«محمود وفایی» در مراسم نشست علمی صنایع دستی با موضوع «حل بخشی از نیازهای صنایع دستی» که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد اظهار کرد: این نشست علمی نخستین کاری است که در کشور انجام می شود و ما نیازمند تعامل و ارتباط هرچه بیشتر در حوزه صنایع دستی و دانشگاه هستیم که چرا که این تعامل به پویایی هرچه بیشتر استان کرمان کمک می کند.
وی با یادآوری اینکه استان کرمان در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جز چهار استان برتر کشور است، بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی باید به فرمول هایی اتکا کنیم و به دنبال ویژگی هایی باشیم که اقتصاد ما را هم از برون و هم درون مقاوم می کند.
وفایی گفت: صنایع دستی به عنوان یکی از مصداق های مهم اقتصاد مقاومتی مطرح است و اگر به درستی مفهوم و معنای اقتصاد مقاومتی را بخواهیم عملیاتی کنیم یکی از پایه های آن رونق و توسعه و بهره وری هرچه بیشتر از ظرفیت صنایع دستی می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه صنایع دستی کاربرد اقتصادی و ارزش افزوده بالایی دارد افزود: در صنایع بزرگ برای ایجاد یک شغل باید بین 700 تا 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم ولی در صنایع دستی با دو میلیون تومان می توان یک شغل ایجاد کرد.
وی افزود: صنایع دستی می تواند در بحث صادرات غیرنفتی حرف اول را بزند و اشتغال زایی کند و برای جلوگیری از مهاجرت ابزار قابل توجهی باشد و آن چه که باید در حوزه صنایع دستی اتفاق بیفتد از منظر بخش دولتی، باور است چراکه توجه به قابلیت صنایع دستی باور می خواهد.
وفایی گفت: اینکه صنایع دستی می تواند باری از دوش سرمایه گذاری بزرگ نفتی بردارد و ارز قابل توجهی را به داخل کشور وارد کند، باور می خواهد و به اعتماد عمومی نیاز دارد، این صنعت نیازمند به چنین ارتباط و تعامل علمی و تغییر نگاه سنتی به نگاه علمی است.
وی با اشاره به اینکه امروز باید صنایع دستی ما در بازار جهامی عرضه شود تصریح کرد: ما نیازمند ایجاد نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در مراکز استان ها و شهرهای مختلف هستیم و احتیاج به نوآوری و خلاقیت در عرصه تولیدات صنایع دستی داریم و امروز باید صنایع دستی به یک کالای ضروری تبدیل شود.
وفایی گفت: امروز صنایع دستی بدون اتکا به گردشگری نمی تواند خودی نشان دهد و اگر گردشگر حضور داشته باشد صنایع دستی هم می تواند عرضه شود، به علاوه در حال حاضر نقشه راه صنایع دستی بدون ارتباط با نقشه راه گردشگری مطلقا معنایی ندارد از این رو امیدواریم به نقطه ای برسیم که همه حرکت ها و برنامه ریزی ها بر مبنای برنامه های علمی، مطالعاتی و نقشه راه باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار کرد: خوشبختانه جایگاه ما در زمینه صنایع دستی و به همت هنرمندان این هنر موفقیت های خوبی را کسب کرده ایم، در زمینه فروش صنایع دستی استان در همه نمایشگاه ها استقبال مردم سایر نقاط ایران زیاد بوده است و در بسیاری از نمایشگاه ها رتبه نخست فروش صنایع دستی را به دست آورده ایم که نشان دهنده این است که صنایع دستی ما از جهت ظرافت، کاربردی بودن، زیبایی و استفاده از مواد مرغوب حرف اول را می زند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از هنرمندان صنایع دستی ما نشان های ملی و جهانی را دریافت کرده اند، گفت: امیدواریم ظرف سال آینده بتوانیم گلیم شیریکی پیچ سیرجان را جهانی کنیم و سیرجان را به عنوان شهر جهانی گلیم به ثبت برسانیم و همچنین پته کرمان را که یکی از زیباترین و ظریفت ترین تولیدات هنر دستی است را به ثبت جهانی برسانیم.
وفایی خاطرنشان کرد: مطمئنا با حرکتی که در دولت تدبیر و امید شروع شده، صنایع دستی ما به جایگاه واقعی خود خواهد رسید هرچند که ما با نقطه مطلوب فاصله داریم اما قرار است این اتفاق رخ دهد و صنایع دستی ما نقش اصلی خود را بازیابد تا به صادرات و پویایی اقتصاد استان نیز کمک کند./ایسنا

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *