پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایجاد شهری جدید در نزدیکی هفت باغ باز هم با مخالفت رییس کل دادگستری استان روبرو شد جنجال بر سر «دل عالم»

ایجاد شهری جدید در نزدیکی هفت باغ باز هم با مخالفت رییس کل دادگستری استان روبرو شد جنجال بر سر «دل عالم»





۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۲۹

ایجاد شهری جدید در نزدیکی هفت باغ باز هم با مخالفت رییس کل دادگستری استان روبرو شد
جنجال بر سر «دل عالم»

پیام ما- پروژه قدیمی «دل عالم» در حالی مجدداً با مخالفت روبرو شده که گفته می‌شود از خارج از کرمان اجرای این پروژه موافق دارد.
رییس کل دادگستری استان روز گذشته در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان مجدداً با اجرای پروژه «دل عالم» مخالفت کرد. پروژه‌ای که از اوایل دهه هشتاد طرحش ریخته شد و قرار بود از میدان انتهای اتوبان هفت باغ به سمت جوپار، یعنی سمت چپ محی‌آباد و از بعد از هایتک تا کوه‌های جوپار شهرکی جدید ساخته شود. طرحی که مخالفان قدرتمندی دارد. آن‌طور که فارس نوشته یدالله موحد گفته «استان کرمان نظر مساعدی بر اجرای این پروژه ندارد و در جلسات متعددی که در این زمینه برگزارشده بر این مسئله تأکید شده که این طرح هیچ توجیهی ندارد و تأثیرات منفی غیرقابل جبرانی هم بر شهر کرمان و سه شهر اطراف آن می‌گذارد.
این پروژه می‌خواهد، پنج هزار هکتار اراضی دولتی در حدفاصل سه شهر جوپار، محی‌آباد و ماهان تملک کند و اتفاقی سنگین‌تر ازآنچه در هفت باغ کرمان رخ داد، ایجاد می‌کند.
بر اساس بررسی‌های کارشناسی نیز این پروژه توجیهی ندارد و می‌تواند مفاسدی را به دنبال داشته باشد، حتی بعضی مجریان پروژه هم در جلسه‌ای که داشتیم، دلیل قانع‌کننده‌ای برای مفید بودن این پروژه ارائه ندادند، بلکه بیشتر مضرات آن مشخص شد.
شهر دل عالم در حوزه آبریز کرمان است و احداث آن مسائل زیست‌محیطی را به همراه دارد و حاشیه دیگری را برای شهر کرمان ایجاد می‌کند.» وی خردادماه سال جاری هم به مخالفت با این پروژه پرداخته بود.
موافقت از تهران
در حالی رییس کل دادگستری استان با اجرای این پروژه مخالفت کرده که معاون عمرانی استاندار از موافقت با این طرح در خارج از کرمان خبر داده است. آن‌طور که ایسنا نوشته، ابوالقاسم سیف الهی گفته «در خصوص شهرک دل عالم متأسفانه کار از طرف کرمان آغاز نشده، بلکه مکاتبات از تهران صورت گرفته است و کارگروه زیربنایی در متنی که مکتوب نموده اعلام شد که با کلیات موافق است اما این موافقت را منوط به کار کارشناسی کرده است.
در حوزه مدیران استان این اتفاق رخ نداده است، کارشناسان آب و فاضلاب و محیط‌زیست مصوبه‌ای داشته‌اند که این موضوع را بررسی نموده و دیگر در خصوص تأیید و یا رد این موضوع مصوبه‌ای نداشته‌ایم.
اگر مشاوران این طرح بتوانند پاسخ فنی و قانع‌کننده‌ای مبنی بر اینکه شهر دل عالم مخاطراتی را به همراه دارد، ارائه دهند، از این کار ممانعت خواهد شد.»
در حالی سیف الهی به موافقت با این پروژه خارج از استان اشاره‌کرده که حدود یک ماه پیش و در جریان سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به جنوب استان، برخی سایت‌ها خبر از مصوبه محرمانه‌ای دادند که در آن بر اجرای «دل عالم» تأکید شده بود. این خبر البته تأیید نشد.

شهر دل عالم، برادر بزرگ هفت باغ
طرح ایجاد شهری جدید به نام «دل عالم» مربوط به سال‌های اخیر نمی‌شود. اوایل دهه هشتاد شرکتی با همین نام در کرمان تأسیس و محمد سام، عضو وقت شورای اسلامی شهر کرمان، مدیرعامل این شرکت و شهریار ذوالعلی (از نزدیکان حسین مرعشی و عضو هیأت مدیره موسسه خیریه مولی‌الموحدین) هم نایب رییس هیأت مدیره شد. شرکت کرمان دل عالم از شرکت‌های نزدیک به موسسه خیریه مولی‌الموحدین محسوب می‌شد و به نظر می‌رسید این طرح در ادامه پروژه هفت باغ علوی باشد. پروژه‌ای که توسط شرکت عمران علوی ماهان، از دیگر شرکت‌های وابسته به خیریه مولی‌الموحدین، انجام‌شده بود و موافقان و مخالفان بسیاری داشت و دارد. طرح شهر جدید دل عالم هم به‌نوعی برادر بزرگ هفت باغ بود. طبق این طرح، قرار بود از میدان آخر اتوبان هفت باغ به سمت جوپار، یعنی سمت چپ محی‌آباد و از بعد از هایتک تا کوه‌های جوپار، شهری جدید به نام کرمان دل عالم ایجاد شود که به دلیل تغییر دولت و روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، سال‌ها این طرح مسکوت مانده بود. حتی شرکت کرمان دل عالم هم در شهریورماه 85 به دلیل عدم فعالیت منحل شد. اما به نظر می‌رسد حالا پس از سال‌ها، این طرح مجدداً از طرف طراحان در حال پیگیری است و همین پیگیری‌ها موجب شد تا مسئولان استان کرمان واکنش‌هایی داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان‌جنوبی

بند خاکی روستای «سالک‌آباد» شکسته شد

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان «نور»:

پساب‌ها، مشکل اصلی شهرهای ساحلی است

عکاسی به قیمت جان پرندگان

«پیام ما» باید و نبایدهای فعالیت عکاسان و تصویربرداران در فصل زادآوری پرندگان را بررسی می‌کند

عکاسی به قیمت جان پرندگان

صدای ما را بشنوید

فعالان محیط‌زیست در «دادگاه بین‌ آمریکایی» از تأثیر تغییراقلیم بر زندگی مردم می‌گویند

صدای ما را بشنوید

پلاستیک، آفتی برای حیات

شعار امسال روز زمین «متحد شدن برای آینده‌ای بدون پلاستیک» است

پلاستیک، آفتی برای حیات

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری سنتی ایران چگونه به اقلیم توجه می‌کرد؟

نسخه پایداری در «کندوان»

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

گفت‌وگو با فرزانه سفلایی، استاد دانشکده معماری دانشگاه همپتون ویرجینیا:

معماری ایران دچار تجمل‌گرایی شده است

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

گفت‌وگو با وحید قبادیان، معمار، مولف و استاد دانشگاه:

در معماری پایدار از همسایه‌ها عقب افتادیم

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

ترانه یلدا معمار و شهرساز در گفت‌وگو با «پیام ما» جریان معماری ایران را نقد کرد

زنگ خطر غفلت از آمایش سرزمین

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

در منطقه‌ای که فعالان محیط زیست خوزستان پیشنهاد تأسیس ژئوپارک داده‌اند، مجوز برداشت معدن صادر شد

معدن‌کاوی در کمین«دره‌برفی»

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *