پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | روایت علی مطهری از سخنرانی در دانشگاه باهنر: اجازه ندادند دانشجویان سؤالات خود را بپرسند

روایت علی مطهری از سخنرانی در دانشگاه باهنر: اجازه ندادند دانشجویان سؤالات خود را بپرسند





۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۲۶

روایت علی مطهری از سخنرانی در دانشگاه باهنر:
اجازه ندادند دانشجویان سؤالات خود را بپرسند

پیام ما- علی مطهری اگرچه با حمایت مسئولان دولتی در کرمان توانست سخنرانی کند اما برخی محدودیت‌ها در جریان سخنرانی‌اش صدای او را درآورد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی یک روز پس از سخنرانی‌اش در دانشگاه باهنر کرمان، در اینستاگرامش به شرح اتفاقات رخ‌داده در کرمان پرداخت. وی در بخشی از گزارشش نوشت: « یک نقص در برنامه پرسش و پاسخ بود و آن این‌که حراست دانشگاه اجازه نداده بود مجری دانشجو این بخش از برنامه را اجرا کند و یک مجری خودش آورده بود. او هم سؤالات بی‌ربط مطرح می‌کرد مانند مسئله ریز گردها و آلودگی هوا یا مسئله قاچاق کالا و ارز، و سؤالات دانشجویان غیر از یکی دوتا مطرح نشد و باعث دلگیری آن‌ها شد، ضمن این‌که متوجه مصنوعی و غیرطبیعی بودن این بخش از جلسه شدند. نقص دیگر این بود که باز حراست دانشگاه به خبرنگاران اجازه ورود به سالن جلسه نداده بود و درواقع مانند جلسه غیرعلنی مجلس برگزار شد. در این دو مورد مسئولان دانشگاه باید پاسخگو باشند.» مطهری به موضوعی اشاره‌کرده که عصر دوشنبه حاضران در دانشگاه باهنر به آن اشاره‌کرده بودند. موضوعی که روز گذشته در روزنامه‌های سراسری هم انعکاس یافته بود.
روایتی از سؤالات بی‌ربط
عصر دوشنبه در جریان سخنرانی علی مطهری در دانشگاه باهنر، مطرح‌شدن سؤالاتی درباره اقتصاد مقاومتی، نرخ بی‌کاری، حادثه قطار و سؤالات غیر مرتبط دیگری با روز دانشجو و مخصوصاً سؤالی درباره قاچاق کالا و ارز، اعتراض چند نفر از دانشجویان را به همراه داشت، این دانشجویان با فریاد «سؤالات ما کجاست؟» نسبت به نوع چینش سؤالات از سوی مجری برنامه اعتراض کردند که البته پاسخ جالب‌توجه مطهری را هم به دنبال داشت. مطهری در پاسخ به سؤال قاچاق کالا و ارز گفت: «پاسخ این سؤال را یا از رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بخواهید یا از خود قاچاقچیان بپرسید» که این پاسخ مطهری استقبال دانشجویان را به همراه داشت. این روایت روزنامه شرق از سؤالات بی‌ربط است. در ادامه این گزارش آمده دو سؤالی که قدری فضای جلسه را به سمتی که انتظار می‌رفت سوق داد، یکی سؤال درباره لغو سخنرانی مطهری در مشهد و دیگری سؤالی درباره ماجرای حکم جلب محمود صادقی بود. مطهری در پاسخ به سؤالی که دلایل لغو سخنرانی‌اش را در مشهد پرسیده بود، پس‌ازآنکه ابتدا به طنز گفت: «پاسخ این سؤال را هم از دادستان مشهد بپرسید»، این‌طور ادامه داد که «از دو ماه پیش از آن تاریخ، بنده برای سخنرانی در روز عاشورا در مشهد دعوت‌شده بودم که به دلیل اینکه امکانش برای من در آن تاریخ مهیا نبود، برنامه تا روز اربعین به تعویق افتاد. حتی بنده این شرط را هم گذاشتم که تنها درباره حادثه کربلا صحبت می‌کنم و ازآنجایی‌که روضه‌خوان نیستم، شخصی را هم تعیین کنید که قبل یا بعد از من مداحی کند.
درخواستم این بود برنامه مختص حادثه کربلا باشد. اصلاً برایم قابل پیش‌بینی نبود که برنامه این‌قدر حساسیت‌برانگیز باشد». مطهری در ادامه، ماجرای لغو سخنرانی‌اش در مشهد را این‌طور شرح داد که «همان غروب روز شنبه، قبل از اربعین، دادستان مشهد گفته است در این محل نباید برنامه برگزار شود. محل برنامه عوض شد و قرار شد در محل سالن ایران‌خودرو برگزار شود که به ما خبر دادند پلیس به محل سخنرانی آمده، جوانان را از سالن خارج کرده و سالن هم پلمپ شده است. حتی پلیس در محلی که در دانشگاه علوم پزشکی قرار بود از دانشجویان پذیرایی شود، هم حضور پیدا کرده و دیگ‌های غذا را برده و این‌طور که مطلع شدیم به فاصله چند چهارراه از دانشگاه همان غذاها را در بین مردم تقسیم کرده». مطهری در ادامه به سخنان دادستان مشهد نیز اشاره کرد که: «دادستان گفته است ما احتمال جرم می‌دادیم.
اگر این مسئله بخواهد ملاک شود، فردا جلوی سخنرانی رئیس‌جمهوری را هم می‌گیرند و این بسیار حرف نادرستی است. دادستان اگر احتمال جرمی می‌دهد، باید مسئله را در شورای تأمین مطرح کند و رئیس شورای تأمین که فرماندار یا استاندار است، تصمیم می‌گیرد برنامه لغو شود یا برقرار بماند. دادستان به‌تنهایی نمی‌تواند اقدام کند.»

واکنش مجمع اسلامی دانشجویان
مجمع اسلامی دانشجویان، تشکل اصلاح‌طلب دانشگاه باهنر کرمان که برگزارکننده مراسم روز دانشجو با سخنرانی علی مطهری بود، به اتفاقات عصر دوشنبه واکنش نشان داد. در پیامی که این تشکل منتشر کرده آمده است: «برای برگزاری این برنامه تنگ‌نظری‌های بسیاری صورت گرفت و اگر حمایت‌های مسئولان خارج از دانشگاه، حمایت و پایداری جمعی از اساتید دانشگاه از برگزاری یک برنامه دارای مجوزهای قانونی – که پاسداشت قانون است نبود ، این امر محقق نمی‌گردید. لکن دایره مخالفت‌ها و اعمال تنگ‌نظری‌ها علیه برنامه توقف کاملی نداشت و در آخرین لحظات منتهی به برنامه با اعمال بعضی فشارها از سوی برخی مسئولین داخلی دانشگاه که به دلایل نامعلومی هم بود،بخشی از روند برنامه که برای تهیه و تدوین آن‌ها مدت‌ها زمان و هزینه صرف شده بود همچون پخش کلیپ و برنامه پرسش و پاسخی آزاد و درخور شان دانشجو و مطالبات و دغدغه‌های ارزشمندش بود را حذف کردند. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه ضمن ابراز پوزش از همه دانشجویان محترمی که به دلیل کمبود ظرفیت تالار وحدت دانشگاه فرصت بهره‌مندی مناسب از این برنامه را از دست دادند، اعلام می‌دارد که این تشکل جهت برنامه پرسش و پاسخ خود، مجری و نحوه آزادی بیان سؤالات، برنامه و روشی کاملاً متفاوت ازآنچه رخ داد را در نظر گرفته بود که متأسفانه قبل از شروع برنامه و بدون دلیل با آن مقابله شد که شکل برنامه را ازآنچه که شایسته و درخور جایگاه دانشجو و دانشگاه است خارج کردند که در این مورد خود باید پاسخ گوی وجدان کاری و اخلاقی خود باشند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *