پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نکته

نکته





۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۷

به بهانه هفته اطلاع‌رسانی ایدز 

ایدز 

را جدی بگیریم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بم

اچ آی وی/ ایدز، یکی از چالش‌های بزرگ هزاره سوم، با سرعت در حال شیوع و گسترش است. این بیماری با ابتلای جوانان و با از میان برداشتن جان بسیاری از افراد در مهم‌ترین دوران زندگی خود، موجب چالش‌های بهداشت عمومی، اقتصادی و اجتماعی می‌شود. به عبارتی کلی‌تر، پیشرفت و توسعه در جوامع را به خطر می‌اندازد. اچ آی وی/ایدز همچنان در حال گسترش است که می‌توان گفت آموزش و اطلاع‌رسانی یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری کنترل این بیماری در ایران است. وجود یک قطع زمانی خاص در سال برای برجسته کردن موضوع اچ آی وی/ ایدز، حساس کردن مسئولین، سیاست‌گذاران و تمامی گروه‌های جامعه و جلب مشارکت آنان در اجرای هر چه‌بهتر برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ ای وی امری ضروری است و روز جهانی و هفته اطلاع‌رسانی ایدز این فرصت را فراهم کرده است و هرساله این روز و هفته در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و برنامه‌های مربوطه با شدت و کیفی بهتری انجام می‌گردد.

از جمله مراکزی که می‌تواند کمک زیادی به عموم مردم و بیماران مبتلا به اچ ای وی /ایدز نماید مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری هستند . این مراکز قابلیت ارائه خدمات آموزشی،مشاوره، مراقبت و درمان، پیشگیری و کاهش آسیب را به افراد در معرض بیشترین خطر ابتلا و مبتلایان به بیماری‌های آمیزشی را دارند. اهداف این مراکز عبارت‌اند از:

1.  فراهم نمودن امکان دسترسی عموم مردم جامعه به مکانی مطمئن جهت کسب اطلاعات در خصوص راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری 

2.  فراهم نمودن امکان دسترسی گروه‌های در معرض بیشترین خطر ابتلا

3.  فراهم نمودن امکان دسترسی مبتلایان به اچ ای وی و خانواده آن ها

4. افزایش امکان دسترسی افراد در مواجهه شغلی به خدمات تشخیصی و پیشگیری از ابتلا به اچ ای وی

از این رو توصیه می‌شود:

– افرادی که تاکنون اعتیاد به‌صورت تزریقی داشته‌اند

– افرادی که دارای رفتارهای جنسی غیر از قالب خانواده داشته‌اند

-افرادی که سابقه انجام خال‌کوبی، حجامت، تاتو، سوراخ کردن گوش و ختنه را در مکان‌های غیربهداشتی داشته‌اند

می‌توانند با مراجعه به این مراکز از وضعیت سلامت خود بهره‌مند شوند. در حال حاضر سریع‌ترین روشی که می‌توان برای تشخیص این بیماری در نظر داشت آزمایش خون به روش تست سریع اچ ای وی است که با گرفتن دو قطره خون از نوک انگشت فرد بعد از گذشت 15 دقیقه، از ابتلای فرد به این بیماری مطلع شود. کلیه خدمات مراکز مشاوره اعم از مشاوره، آزمایش، توزیع وسایل کاهش آسیب و خدمات درمانی مربوط به بیماران اچ ای وی به‌صورت رایگان و کاملاً محرمانه انجام می‌شود.

معاونت بهداشت

گروه پیشگیری و تخصصی مبارزه با بیماری‌ها 44344609-034

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *