پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنها پرواز خارجی «ماهان» از فرودگاه کرمان لغو می‌شود

تنها پرواز خارجی «ماهان» از فرودگاه کرمان لغو می‌شود





۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۵۲

تنها پرواز خارجی «ماهان» از فرودگاه کرمان لغو می‌شود

 

پروازهــای خارجـــی کم فــرودگاه کرمان اگرچه تـــاکنون چندین بار صدای مسئولان کرمان را درآورده اما حالا شنیده می‌شود پرواز کرمان-دبی شرکت هواپیمایی ماهان هم قرار است برداشته شود.

برقراری پرواز مستقیم کرمان-دبی در حالی وارد چهارمین سال پیاپی خود می‌شد که از دی‌ماه قرار است این پرواز برداشته شود و تنها تا پایان آذرماه امسال به روال سه سال گذشته، دوشنبه‌ها و جمعه‌ها پرواز کرمان-دبی برقرار خواهد بود. ازآنجایی‌که تنها شرکت هواپیمایی که از کرمان پرواز دارد، ماهان است، با مراجعه به سایت این شرکت می‌بینید که از اول دی‌ماه پرواز کرمان-دبی وجود ندارد و دوشنبه 29 آذر، آخرین پرواز کرمان-دبی هواپیمایی ماهان صورت خواهد گرفت و در غیاب دیگر شرکت‌های هواپیمایی، کرمانی‌ها از پروار مستقیم به دبی محروم خواهند شد. 

پایان در روز آغاز

در حالی قرار است این پرواز لغو شود که در چنین روزهایی در سال 92، خبر برقراری مجدد پرواز کرمان-دبی مخابره شد. آذرماه 92، محمد نخعی، مدیرکل وقت فرودگاه‌های استان کرمان خبر داد که «پس از 10 سال وقفه و با پیگیری این اداره کل و استاندار کرمان مجدداً پرواز کرمان-دبی راه‌اندازی می‌شود.» اگرچه در این میان بعضاً چند ماه وقفه در این پرواز وجود داشت اما از اوایل سال 93 تقریباً این پرواز برقرار بود. از طرف دیگر تیرماه 94 بود که فرودگاه کرمان رسماً فرودگاه بین‌المللی شد. گرچه این فرودگاه پیش‌ازاین سابقه پروازی به کشورهایی چون عربستان، سوریه، امارات، روسیه، نجف و پروازهایی موردی از ایتالیا، بلاروس و دوحه را در کارنامه خود داشت و در زمان زلزله مهیب سال ۸۲ در بم و اعلام حالت open sky پذیرای پرواز از تمام دنیا بود، اما در تیرماه 94 با حصول شرایط عمومی و اختصاصی در ارتباط با تمامی زیرساخت‌های لازم، انجام مستقیم پروازهای بین‌المللی از فرودگاه کرمان، برای استانداری و سازمان هواپیمایی کشوری محرز و فرودگاه کرمان رسماً به‌عنوان فرودگاهی بین‌المللی نام‌گذاری شد. بااین‌حال در طول یک سال اخیر همواره از تعداد کم پروازهای خارجی این فرودگاه انتقاد شده است. چندی پیش رزم حسینی، استاندار کرمان با اشاره به اینکه هیچ پرواز خارجی جز «کرمان-دبی» از فرودگاه بین‌المللی کرمان انجام نمی‌پذیرد، گفت که طی مذاکره با شرکت هواپیمایی ماهان می‌توان نسبت به راه‌اندازی پروازهای خارجی اقدام کرد. هنوز 6 ماه از این صحبت استاندار کرمان نگذشته که همین پرواز کرمان-دبی هم قرار است برداشته شود.

راه دراز و گران برای سفر

 به دبی

اگر برچیده شدن پرواز کرمان-دبی به‌طور رسمی تأیید شود- در تماس ما با ماهان، این شرکت برداشته شدن همیشگی پرواز را تأیید نکرد- کرمانی‌هایی که از این پرواز استفاده می‌کردند باید به روش‌های دیگری خود را به دبی برسانند که چه ازنظر هزینه و چه زمان به‌صرفه نیست. از میان شهرهای نزدیک کرمان که فرودگاه دارند، تنها شیراز و اصفهان به دبی پرواز مستقیم دارند. ازآنجایی‌که از کرمان به این دو شهر پروازی وجود ندارد، باید زمینی فاصله 558 کیلومتری تا شیراز و یا 692 کیلومتری تا اصفهان را طی کنید. اگر زمان‌بندی شما دقیق باشد و فرضاً طوری به این دو شهر بروید که نیازی به اقامت نداشته باشید، باید بین 400 تا 470 هزار تومان پول پرواز به دبی را بپردازید. علاوه بر پول بلیت، پولی که در سفر زمینی‌تان خرج کرده‌اید را هم از یاد نبرید. راه دیگر پرواز به تهران و استفاده از پرواز تهران دبی است. پرواز کرمان-تهران 257 هزار و 200 تومان هزینه برمی‌دارد و بلیت تهران-دبی هم 510 هزار و 700 تومان می‌شود. با این حساب 767 هزار و 900 تومان سفر به دبی برای هر نفر آب می‌خورد. یعنی یک خانواده چهارنفری باید فقط برای رفتن به دبی 3 میلیون و 71 هزار و 600 تومان پول بلیت بدهد. حالا همین هزینه را هم برای برگشت به کرمان اضافه کنید. این در حالی است که قیمت بلیت کرمان-دبی 378 هزار و 200 تومان است و همان خانواده چهارنفره با یک‌میلیون و 512 هزار و 800 تومان می‌توانند به دبی بروند و حالا با برداشته شدن پرواز کرمان-دبی این امکان از کرمانی‌ها گرفته می‌شود.

البته شنیده می شود این اتفاق بی ارتباط با پرواز جدید مشهد – باکو نباشد.

هم آژانس‌ها ضرر می‌کنند هم مردم

مدیر آژانس تاپ سیر هم در این خصوص به «پیام ما» گفت: «کرمان-دبی تنها پرواز خارجی بود که انجام می‌شد و حالا با برداشته شدن این پرواز، هم مردم و هم آژانس‌ها ضرر می‌کنند.» مجید دهقانی افزود: «الان کرمانی‌ها مجبورند برای سفر به دبی، به دیگر شهرها بروند و این برای مردم هزینه اضافه دارد.» وی بابیان اینکه دبی شهری اقتصادی است اظهار کرد: «عملاً ارتباط اقتصادی و تجاری کرمانی‌ها با دبی لغو می‌شود. همچنین بسیاری از کرمانی‌ها برای سفر به دیگر نقاط جهان از دبی پرواز می‌کردند اما این امکان هم گرفته می‌شود.» امین، مدیر یک شرکت قطعات الکترونیکی که به‌طور میانگین ماهی یک‌بار از کرمان به دبی سفر می‌کرد، در رابطه با لغو پرواز کرمان-دبی به «پیام ما» گفت: «ازنظر اقتصادی تجار و کسبه کرمانی خیلی ضرر می‌کنند. ما قصد داشتیم از طریق همین پرواز به‌طور مستقیم از دبی واردات داشته باشیم.» 

ماهان نه رد کرد نه تأیید

برای اطلاع از صحت‌وسقم خبر برداشته شدن پرواز کرمان-دبی با دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی ماهان تماس گرفتیم. پس از چندین بار تماس و برقراری ارتباط با اپراتورهای مختلف این شرکت، فردی به نام سلطانی از روابط عمومی این شرکت با ما صحبت کرد. او در رابطه با نبود پرواز کرمان-دبی در دی‌ماه گفت: «پروازها فصلی هستند. وقتی مسافر هست، برقرار می‌شود و اگر مسافر نباشد برقرار نمی‌شود.» وی در پاسخ به این‌که تا پایان آذر تقریباً پروازهای کرمان-دبی پر هستند، پس چگونه می‌گویید دی‌ماه مسافری وجود ندارد، اظهار کرد: «بر اساس تجربه‌ای که از قبل وجود دارد در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.» سلطانی برچیده شدن کامل پرواز کرمان-دبی را تأیید نکرد و گفت: «اگر به‌طور کامل پرواز کرمان-دبی برداشته شود، شرکت ماهان به‌طور رسمی آن را اعلام می‌کند.»

حذف پرواز «کرمان-دبی» در شان استان نیست

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در رابطه با احتمال برچیده شدن پرواز کرمان-دبی به «پیام ما» گفت: «تا آنجایی که من پیگیر بودم هنوز به‌طور رسمی این موضوع تأیید نشده و احتمال دارد پرواز ادامه داشته باشد اما اصلاً در شان استان نیست که این پرواز برداشته شود.» محمد جهانشاهی افزود: «وقتی این پرواز وجود داشته باشد، چه تجاری و چه گردشگری رفت‌وآمدهای خوبی به کرمان می‌شود. به‌خصوص که از برخی استان‌های هم‌جوار برای رفتن به دبی به کرمان می‌آیند که این خود به گردشگری کرمان می‌کند.» وی بابیان اینکه علاوه بر دبی ما به دنبال پروازهای خارجی دیگری بودیم، اظهار کرد: «با چند ایرلاین برای برقراری پرواز از کرمان به اروپا مذاکره کردیم تا حتی شروع ایران‌گردی جهانگردان از کرمان باشد. از طریق کرمان-دبی هم بعضاً جهانگردان وارد کرمان می‌شدند اگرچه پرواز کرمان-دبی بیشتر برای رفتن بوده است.» معاون گردشگری استان اضافه کرد: «این اصلاً خبر خوبی برای کرمان نیست و قطعاً آسیب می‌بینیم. توقع ما این بود پروازهای بین‌المللی افزایش یابد نه اینکه کم شود. این را هم در نظر بگیرید با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بحث گردشگری، ازجمله فعالیت شرکت ماهان در خبر و شهداد، بیش‌ازپیش نیاز به افزایش پروازهای بین‌المللی احساس می‌شود.»

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *