سایت خبری پیام ما آنلاین | محیط زیست را پاس بداریم

محیط زیست را پاس بداریم





۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۲۰

محیط زیست را پاس بداریم

روابط بین انسان و طبیعت یک بحث قدیمی است که تا مدت ها تصور می شد.طبیعت با نیروی تصفیه کننده و تنظیم کننده اش،تعرضات انسان را هضم خواهد کرد. افزایش جمعیت،تجارت های پر سود عاج فیل،شاخ کرگدن ها،پوست تمساح،جنگل زدایی و بهره برداری از جنگل ها و مصرف بیش از حد انرژی با سرعت زیادی موجب برهم زدن نظم موزون و شگفت انگیز مکانیزم جهان شده است.از طرفی بلا های طبیعی (سیل،آتش فشان،زلزله،و …) و یا تغییرات آب و هوایی باعث دگرگونی های مهمی در میراث جانداران زمین شده اند. کشته شدن گاو اهلی امروزی در سال 1672در لهستان ، ناپدید شدن خر کواگای معروف (به واسطه ی پوستش نیمه اسب و به واسطه ی گردنش نیمه گور خر بود) در سال 1880در آفریقای جنوبی،محو شدن دایناسور ها از کره ی زمین حدود 655 میلیون سال پیش و مواردی مشابه دیگر،تا انسان مصیبت فقر و حتی انهدام جهان زنده را سازمان دهی کند .

دلایل مهم حفاظت از موجودات زنده:

1- زنجیره ی حیات : جانوران ، محتاج گیاهان (برای تبدیل انرژی خورشیدی به غذا ) و گیاهان محتاج جانوران (برای انتقال دانه های گرده و بارورکردن آنها) هستند و بقای جانوران منوط به بقای طعمه هایشان است. 2- یک گنجینه ی درمانی :معالجه ی 80 درصد جمعیت کشور های در حال توسعه با داروهای طبیعی توسعه می گیرد .منشاء بسیاری از داروها،جانوران به خصوص آبزیان هستند .در کشورهایی چون هند،چین،آمازون و آسیای جنوب شرقی،پزشکان گیاهان مختلفی را به طریقه ی سنتی استفاده می کنند. 3- یک انبار وسیع:طبیعت یک مخزن بزرگ مواد خوراکی است که هنوز چندان مورداستفاده قرار نگرفته و مواد غذایی انسان به این تنوع زیستی در محصولات کشاورزی وابسته است. 4- معدنی برای صنعت، تقریبا”در تمام شاخه های صنعت از نشاسته ها، شیره‌ی بعضی نباتات، روغن های گیاهی، چربیهای گیاهی و حیوانی استفاده می شود و گیاهانی مثل نیشکر،چغندر قند و گندم،انرژی های سبز شناخته شده است.

توصیه هایی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست :

1- عدم استفاده و یا کاهش استفاده از فرآورده های خطرزا و مسموم در مصارف خانگی و تجاری 2- مهار ریختن پس مانده های فرآورده های شوینده، رنگهای شیمیایی،حلالهای شیمیایی و سموم آفت کش های مستعمل 3- تشویق اصناف در تقبل مسئولیت در قبال محیط زیست 4- اطلاع عموم مردم از برنامه ها در حفاظت از محیط زیست و ارتقای آنها 5- گزارش تخلیه غیر قانونی زباله و تخطی از مقررات 6- جلوگیری از قطع بی رویه درختان ونابودی جنگلها ومراتع. 7- جلوگیری از شکار بی رویه جانوران ، آبزیان و … 8- مراقبت از آبها وجلوگیری از آلودگی منابع آبی(رودخانه ها،دریاهاوسایر منابع) 9- تفکیک زباله هااز هم(کاغذ-پلاستیک-مواد یکبار مصرف و …) و بازیافت پس مانده ها 10- جلوگیری از تولید زباله وآموزش درست مصرف کردن 11- اسراف نکردن در منابع طبیعی مثل نفت ،گاز،آب و.. 12- کاهش استفاده از اسپری ها که باعث تخریب لایه ازن می شوند. 13- جلوگیری از آلودگی هوا مخصوصا” در شهرهای بزرگ با آموزش فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه 14- جدی گرفتن پیام مسئولین برای حفاظت از محیط زیست 15- اجرای طرحهای آموزشی برای فرهنگ سازی 16- اجرای طرحهای همکاری سازمان محیط زیست با سایر ارگانها حتی مدارس در -پاک سازی مراتع،جنگل ها،سواحل دریاها، پارکها و … 17-  منابع اصلی آلودگی شناخته شود وفهرستی از مواد آلوده کننده مشخص شود.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *