پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رابطه عکس با مطبوعات در کرمان

رابطه عکس با مطبوعات در کرمان





۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۷

رابطه عکس

با مطبوعات

در کرمان

 

سیدجوادمیرحسینی (روشن)

«عکس» را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین ابزار مطبوعات در دنیای امروز به شمار آورد که نتایج و اثرات آن در ابعاد مختلف باعث تغییر در فهم و درک مخاطب خواهد شد در حقیقت یکی از مهمترین عوامل ارتباط با مخاطب در نشریات، عکس است. با این وجود رابطه عکس با مطبوعات را می‌توان رابطه‌ای عمیق و ناگسستنی تلقی کرد. با نگاهی به گذشته می‌توان دریافت که اثرگذاری عکس، همواره مورد توجه مدیران نشریات بوده است.

بدون شک موفقیت یک نشریه بدون استفاده از جنبه‌های بصری میسر نیست و این واقعیت بر کسی پوشیده نیست.به سخنی دیگر و با روشنی به وضعیت عکس در مطبوعات استان، به ویژه جایگاه عکس و انتخاب دبیرعکس، با وجود انگشت شماری نشریه می‌توان نشان داد که با واقعیتی تکان دهنده روبرو هستیم علاوه بر این، می توان به این نکته اشاره کرد که علیرغم بهره مندی استان کرمان از عکاسان کارکشته و حرفه ای در سطح کشور انتخاب دبیر عکس در مطبوعات در وضعیت خوشایندی قرار ندارد .

با نگاهی عمیق‌تر می توان گفت برخی از مدیران نشریات درک درستی از عکس و کاربرد آن در نشریه ندارند. متاسفانه مطبوعات استان فاصله زیادی با جایگاه اصلی عکس در مطبوعات دارند که می‌توان تنها راه نیل به این هدف را در گرو آموزش و بکارگیری عکاسان متبحر و حرفه ای دانست.

آن چه از مباحث فوق قابل تشخیص است پرداختن به عکاسی و عکس در نشریات و تاثیرات و پیامدهای آن به جهت انتقال سریع پیام به مخاطب است در این جا باید به این نکته اشاره کرد که «عکس» در وصف و شیوه بیان انتقال پیام به مخاطب به گونه ای است که شاید بتوان در نویسندگی چنین وضعی را جست و جو کرد ولی منحصرا این وضعیت در اختیار عکس است برای نمونه شاید یکی از عمیق ترین تاثیرات عکس بر مردم را در پدیده های اجتماعی به زلزله بم اشاره کرد که با بررسی همه زوایای آن می توان به اهمیت عکس و درک واقعی آن در بین مردم پی برد. بنابراین باید نگاهمان معطوف به این باشد که عکاسی و عکس جایگاه ویژه ای در نشریات دارد در چنین محیطی، فضایی پدید می آید که شرایط برای رشد خلاقیت ها و ایده ها مهیا و به مرحله ای خواهیم رسید که می توان در آن به نشریه ای فعال و پویا رسید.

نتیجه آن که بحث عکس و جایگاه آن در مطبوعات استان مبحث پیچیده ای است که به راحتی نمی توان خلاصه ای از آن را عرضه کرد البته برگزاری مسابقات و جشنواره بهترین عکس خبری در مطبوعات استان می تواند تاثیر سازنده ای در رشد کمی و کیفی آن و نیز حامل پیام های اثرگذاری در جامعه داشته باشد که این امر حمایت جدی نهادهای فرهنگی استان را می طلبد ولی به هر حال مهم ترین نکته در این است که نشریه ای فعال و پویاست که یک خبرنگار و نویسنده خوب و یک عکاس حرفه ای پشت قلم و عکسش قرار گرفته باشد.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *