پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازار سیاه وارداتی‌ها

بازار سیاه وارداتی‌ها





۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۲:۵۲

 بازار سیاه وارداتی‌ها

دنیای اقتصاد: در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تغییر دستورالعمل واردات خودرو تلاش کرد تا بازار وارداتی‌ها را سروسامان دهد که این روزها با دخالت پلیس راهور و ممانعت از شماره‌گذاری یک هزار خودرو خارجی، نظم بازار این خودروها به هم خورده است.

این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که بازار خودروهای وارداتی‌ طی هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال رشد نزدیک به 59 درصدی را تجربه کرده است؛ با وجود این، ممانعت از شماره‌گذاری یک هزار خودرو برندهای بی‌ام‌و، تویوتا و هوندا توسط پلیس راهنمایی و رانندگی موجب برهم‌خوردن بازار و شکل‌گیری بازار سیاه شده است. با وجود گذشت یک ماه از ماجرای توقف شماره‌گذاری خودروهای برندهای غیرآمریکایی تولید شده در این کشور، پلیس در حالی حاضر به تغییر رای و نظر خود در این مورد نیست که بازار برخی از خودروهای این برندها با نوسانات قیمتی بسیاری همراه شده است.بنابر آمار، با توجه به توقف شماره‌گذاری حدود 500 خودرو X4 بی‌ام‌و، 450 تویوتا کمری هیبرید و حدود 50 خودروی هوندا CRV از شماره‌گذاری بازمانده‌اند. موضوعی که موجب شکل‌گیری بازار سیاه برای این خودروها شده است. در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار وارداتی‌ها عنوان می‌کند که با بروز این تنش، برخی از واردکنندگانی که خودروهای یاد شده را موجود داشتند از این موضوع استفاده کرده و خودروهای خود را گران‌تر از گذشته می‌فروشند؛ بنا به گفته فعالان بازار قیمت این خودروها براساس برند بین 10 تا 20 میلیون گران شده است. بر این اساس در شرایطی پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون درخصوص توقف شماره‌گذاری این خودروها اظهارنظر رسمی نکرده که تعدادی از این خودروها به مشتریان تحویل داده شده و تعداد دیگری نیز در پارکینگ واردکنندگان خودرو خاک می‌خورند و یکسری دیگر از این خودروها نیز در گمرک باقی مانده‌اند و واردکنندگان به دلیل هزینه‌های بسیاری که خواب این خودروها برای آنها به همراه دارد، حاضر به ترخیص آنها از گمرک نیستند.

 

3 دلیلی که مرسدس بنز وانت AMG نمی‌سازد!

حدودا سه هفته پیش بود که مرسدس بنز با معرفی خودروی X کلاس، رسما حضور خود در بازار پیکاپ‌ها را اعلام کرد و براساس اطلاعات ارائه شده، قرار است تا قبل از پایان سال 2017 میلادی عرضه این خودرو به بازار را آغاز کند. حال با وعده‌های مرسدس بنز برای عرضه این خودرو، انتظاراتی هم برای نسخه AMG بوجود آمده تا مخاطبان وانتی قوی‌تر و سریع‌تر داشته باشند، اما در جواب مرسدس بنز به صراحت اعلام کرده که هیچگونه برنامه‌ای برای تولید نسخه AMG در دستور کار ندارد. حال اخیرا «توبیاس مورس» رییس بخش AMG مرسدس بنز به تشریح دلایل آن پرداخته است.

اولین و مهم‌ترین دلیلی که توبیاس مورس به آن اشاره داشته، نبود بازار همگانی برای خرید مرسدس بنز X کلاس است که همین مورد توجیه برای ساخت مدل‌های AMG را بسیار پایین می‌آورد. البته از بازار استرالیا تقاضای خوبی شده است، ولی خب بازار استرالیا تنها بخش کوچکی از بازارهای جهانی را تشکیل داده که در تجزیه و تحلیل‌های مرسدس بنز و AMG با اهداف جهانی نمی‌گنجد.

دومین دلیل هم می‌تواند مربوط به خود مرسدس بنز X کلاس باشد. چون از اول یک مرسدس بنز خالص نبوده و بر مبنای پلتفرم نیسان ناوارا توسعه پیدا کرده است. پس هرچقدر هم مرسدس بنز سعی بر تغییر این خودرو داشته باشد، همچنان یک نیسان ناوارای کوچک در باطن این خودرو وجود خواهد داشت که قطعا محدودیت‌هایی برای AMG به وجود خواهد آورد.

آخرین دلیل هم از دید توبیاس مورس، می‌تواند ناسازگاری برند AMG با نام گذاری خودروی وانت مرسدس بنز باشد، زیرا در این مورد مرسدس بنز به طور کلی کار کرده و از نام X کلاس بدون پسوند عددی استفاده کرده است، چون معمولا AMG محصولات مرسدس بنز را با کدهای خاص همچون S63 AMG و یا E65 AMG ویرایش می‌کند که برای وانت X کلاس مرسدس بنز با یک نامگذاری کلی امکان پذیر نیست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *