پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | علی مطهری 15 آذر در دانشگاه باهنر سخنرانی می‌کند کرمان در معرض آزمون پاسداری از قانون

علی مطهری 15 آذر در دانشگاه باهنر سخنرانی می‌کند کرمان در معرض آزمون پاسداری از قانون





۲ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۰۹

علی مطهری 15 آذر در دانشگاه باهنر سخنرانی می‌کند
کرمان در معرض آزمون پاسداری از قانون

علی مطهری در حالی قرار است یک روز قبل از گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه باهنر کرمان سخنرانی کند که چند روز قبل سخنرانی او در مشهد لغو شده بود. کسی که این روزها به‌واسطه لغو سخنرانی‌اش در مشهد به تیتر یک خبرها بدل شده، هفته آینده به کرمان سفر می‌کند. علی مطهری، نایب رییس صریح الهجه مجلس شورای اسلامی که در انتخابات مجلس در لیست امید (اصلاح‌طلبان) قرارگرفته بود به دعوت مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان روز 15 آذر در این دانشگاه سخنرانی می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مطهری به دلیل اظهارات صریحش همواره موردانتقاد بخش اعظمی از جریان اصولگرایی بوده و بعضاً جلوی سخنرانی‌های او گرفته‌شده. چه حالا که نایب رییس مجلس است و چه زمانی که فقط نماینده بود. در آخرین نمونه سخنرانی او در روز اربعین در مشهد لغو شد. اتفاقی که سروصدای زیادی در کشور به پا کرد. همین اتفاق باعث شده برخی اصولگرایان کرمانی هم نسبت به سخنرانی مطهری در کرمان واکنش نشان دهند و با انتقاد از عملکرد او، سعی کنند این امید را برای برخی زنده کنند که اتفاقات مشهد در کرمان تکرار شود.
واکنش دلواپسانه
یک فعال سیاسی اصولگرای کرمان که سابقه استانداری استان‌های اردبیل، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در دولت‌های نهم و دهم را در کارنامه خود دارد، اولین نفری بود که نسبت به سخنرانی مطهری در کرمان واکنش نشان داد. صابری که معمولاً ارتباط خوبی با رسانه‌های دلواپس دارد، روز گذشته به سایت بی مجوز و مجهول کرمان خبر گفت: «آقای علی مطهری با توجه به نسبت خود با شهید والامقام استاد مطهری و مسئولیت‌های محوله بهتر است در مقام نائب رئیسی مجلس کارها و مسئولیت‌هایشان را پیگیری کنند و از شرکت در همایش‌ها به‌عنوان سخنرانی خودداری کند.» او حتی پا را از این فراتر گذاشته و سخنرانی مطهری در دانشگاه باهنر را «هیجان کاذب» خوانده. وی بابیان اینکه دانشگاه‌ها اگر به فکر گرامی داشت روز 16 آذر هستند موضوعات بسیار فراوان است که می‌توانند آن‌ها را اجرایی کنند، اظهار کرد: «این کار بهتر است از اینکه ما حتماً منتظر افرادی از بیرون از محیط دانشگاه باشیم و گاهی شیطنت آمیزانه دنبال ایجاد هیجان کاذب در دانشگاه‌ها باشیم.»
فرماندار: در مقابل قانون‌شکنان ایستادگی می‌کنیم
فرماندار کرمان در ارتباط با سخنرانی علی مطهری در دانشگاه باهنر کرمان به «پیام ما» گفت: «به ما چیزی اعلام‌نشده است. البته مجوزهای سخنرانی در دانشگاه‌ها با خود دانشگاه است و فرمانداری در آن نقشی ندارد.» محمدعلی توحیدی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اتفاقات اخیر مشهد و تأکید رییس جمهور بر جلوگیری از تعرض به قانون، اگر کسی بخواهد در کرمان سخنرانی نایب رییس مجلس را لغو کند، ایستادگی می‌کنید، اظهار کرد: «قطعاً ایستادگی می‌کنیم. اگر قرار به سخنرانی آقای مطهری باشد، ما کاملاً همکاری می‌کنیم و تمامی تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود.»
از یک ماه پیش مجوز گرفتیم
دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان هم در خصوص سخنرانی علی مطهری در این دانشگاه به «پیام ما» گفت: «ما تمامی مجوزها را گرفتیم و نگرانی از این بابت نداریم.» به گفته خسرو بنی اسد برنامه‌های مربوط به دانشگاه باید از هیأت نظارت دانشگاه که متشکل از رییس دانشگاه، مسئول نهاد رهبری دانشگاه و نماینده وزارت علوم است، مجوز بگیرد که یک ماه پیش مجوز حضور و سخنرانی مطهری در کرمان داده‌شده است. وی بابیان اینکه جو کرمان به‌گونه‌ای است که معمولاً سخنرانی چهره‌های سیاسی لغو نمی‌شود، افزود: «ما همه هماهنگی‌های لازم برای سخنرانی نایب رییس مجلس را انجام داده‌ایم و امیدواریم برنامه بدون مشکل برگزار شود.» بنی اسد محور سخنرانی مطهری را دانشجو و مسائل دانشگاه عنوان کرد.

ماجرای شیراز و مشهد
اسفند 93 بود که علی مطهری برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر رفت اما به دلیل حمله عده‌ای ناشناس به وی، سخنرانی او لغو شد. اعتماد در این خصوص نوشت: «۱۰۰ موتورسوار با خیال راحت و با آجر و گاز فلفل، مراسم استقبالی «خشن» را برای ورود مطهری به شیراز ترتیب دادند؛ مراسمی که تا پاسی از شب هم ادامه یافت. نمایش حمله‌کنندگان حتی پرده‌ای چندساعته از محاصره کلانتری که مطهری و همراهانش به آن پناه برده بودند را نیز در دل خود داشت.»
مطهری پس‌ازاین اتفاق گفت که «با مقامات استانداری در آنجا تماس گرفتم و موضوع را منتقل کردم. اما آن‌ها به‌جای اینکه به دنبال عادی کردن شرایط و جمع‌کردن این قائله باشند، بیشتر پیگیری می‌کردند که مراسم سخنرانی لغو شود و بر این موضوع اصرار داشتند.» چند روز پیش هم در مشهد سخنرانی علی مطهری به دستور دادستان مشهد لغو شد که هنوز حواشی آن ادامه دارد.

واکنش سیاسیون به لغو سخنرانی مطهری در مشهد
پس از لغو سخنرانی نایب رییس مجلس در مشهد، واکنش‌های مختلفی از سوی چهره‌های مختلف دیده شد. رحمانی فضلی، وزیر کشور سریعاً دستور پیگیری ماجرا را صادر کرد. محمود صادقی، نماینده تهران، وزارت کشور را مسئول ماجرا دانست و وزیر کشور را به استیضاح تهدید کرد. از طرف دیگر آیت‌الله موحدی کرمانی، از روحانیون سرشناس اصولگرا سخنرانی مطهری را به مصلحت ندانست. تندترین واکنش را اما رییس جمهور داشت. حسن روحانی در پاسخ به نامه اعتراضی علی مطهری، تأکید کرد که تعرض به آزادی‌های اساسی در کهف حصین ثامن‌الائمه(ع) مایه شرمساری است.
او افزود: «آیا کسانی در مراکز حساس استان خراسان رضوی با بستن دهان‌ها می‌خواهند راه را بر افراطی‌گری بگشایند؟» رییس جمهور بابیان اینکه امید است ریاست محترم قوه قضاییه دستور رسیدگی سریع به این حادثه را صادر نمایند، اضافه کرد: «از وزارتخانه‌های کشور و دادگستری می‌خواهم با بررسی کامل و گزارش سریع موضوع متخلفین و اهمال کنندگان را شناسایی و معرفی نمایند.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *