پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توجیه عجیب میراث فرهنگی کرمان برای یک ماجرا: مالک فسیل‌های مجموعه دیرینه‌شناسی، موزه خصوصی تأسیس کند!

توجیه عجیب میراث فرهنگی کرمان برای یک ماجرا: مالک فسیل‌های مجموعه دیرینه‌شناسی، موزه خصوصی تأسیس کند!





۱ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۴۳

توجیه عجیب میراث فرهنگی کرمان برای یک ماجرا:
مالک فسیل‌های مجموعه دیرینه‌شناسی، موزه خصوصی تأسیس کند!

پیام ما- تصاویر نگهداری نامناسب فسیل‌ها و اشیای موزه دیرینه‌شناسی کرمان که در فضای مجازی سروصدا به پا کرده با واکنش عجیب میراث فرهنگی کرمان روبرو شد.
مسئول موزه دیرینه‌شناسی چندی پیش به «پیام ما» گفته بود بیش از 250 هزار اثر در مجموعه‌اش دارد. محسن تجربه کار درباره فسیل‌ها هم گفته بود: «بسیاری از این آثار بسیار ریز هستند که در نگاه اول سنگ‌های معمولی به نظر می‌آیند. اما وقتی با ذره‌بین نگاه می‌کنید خواهید دید که روی این فسیل‌های ریز آثاری مربوط به 70 الی 550 میلیون سال پیش هست و این درحالی‌ است که برخی موزه‌ها ازجمله آستان قدس رضوی صدف‌های امروزی را در ویترین‌های مجهز و زیبا نگه‌داری می‌کنند و من هنوز نتوانسته‌ام برای فسیل‌هایی که بسیاری از آن‌ها منحصربه‌فرد است حداقل یک جای مناسب تدارک ببینم.» او همچنین درباره عدم‌حمایت مسئولان گفته بود: «از سال 1389 که موزه دیرین‌شناسی واقع در پارک انقلاب را تبدیل به «تونل وحشت» کردند، تاکنون من نه یک ریال درآمد داشته‌ام و نه هیچ‌گونه بیمه‌ای به من تعلق‌گرفته است. از عید نوروز هم که موزه را بلیتی کرده‌ام، تنها 160 هزار تومان درآمد داشته‌ام. حالا چرا این رفتار را با من دارند؟ دلیلش را می‌گویم. بعضی از مخالفان مکان پیدا شدن این فسیل‌ها را می‌خواهند. چون به آن‌ها نگفته‌ام، مخالفت می‌کنند. مشکل بنده ازآنجایی شروع شد که انواع ماهی‌هایی را کشف کردم که به‌طور کامل فسیل‌شده بود.» این گفت‌وگوی مفصل را می‌توانید در شماره 686 که در سایت پیام ما موجود است، بخوانید. حالا چند ماه پس‌ازاین گفت‌وگو نه‌تنها مشکلات موزه دیرینه‌شناسی حل‌نشده که بدتر هم شده. در روزهای اخیر در کنار عکس بالا آمده بود: «این‌ها سیب‌زمینی نیستند، فسیل‌های دایناسور چند ده میلیون ساله هستند که بعد از تعطیلی موزه دیرینه‌شناسی کرمان رها شدند.» این عکس با همین متن در برخی کانال‌های پربازدید تلگرامی در روزهای گذشته بارها بازنشر شد و فقط در یکی از کانال‌ها بیش از 150 هزار بار دیده شد. تصاویری که مربوط فسیل‌هایی هستند که محسن تجربه کار آن‌ها را جمع‌آوری کرده است. روز گذشته اما میراث فرهنگی کرمان واکنش عجیبی به این عکس‌ها نشان داد. آن‌طور که ایرنا نوشته، مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: «مجموعه فسیل و سنگواره‌های موجود در موزه دیرینه‌شناسی واقع در باغ‌موزه هرندی کرمان مجموعه‌ای شخصی و مربوط به بخش خصوصی است. اداره کل میراث فرهنگی مالکیتی نسبت به اشیای داخل این موزه ندارد.» محمدمهدی افضلی گفت: «در گذشته فضایی از سوی شهرداری کرمان به موزه دیرینه‌شناسی اختصاص‌یافته بود و بعد از بازپس‌گیری آن مکان از سوی شهرداری با توجه به علاقه‌مند بودن صاحب این فسیل‌ها و اشیاء به مبحث دیرینه‌شناسی و همچنین به‌منظور درامان ماندن مجموعه از آسیب‌های احتمالی، اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان فضای نسبتاً مناسبی را به‌صورت رایگان برای نگهداری و نمایش این اشیاء در اختیار بخش خصوصی گذاشته است. مالک فسیل‌ها و اشیای موجود در موزه دیرینه‌شناسی برای استفاده بهینه از آن‌ها باید موزه خصوصی تأسیس کند یا از کمک نهادها و سازمان‌های مرتبط با این بخش بهره بگیرد.»
پیام ما به مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان یادآور می شود دولت معجزه هزاره سوم تمام شده است و باید با ادبیات دولت تدبیر و امید سخن بگوید و بداند که خصوصی بودن مالکیت فسیل ها، از ارزش آن ها نمی کاهد.
ضمنا باید به وی یادآوری کنیم که دوره سلطه جریان انحرافی (مشایی، بقایی) گذشته است و اینگونه پاسخ ها با منش و روش دولت فعلی سازگار نیست.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف

اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل به دلیل بارش سنگین برف

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *