پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش سیاسیون به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

واکنش سیاسیون به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد





۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۴۹

واکنش سیاسیون به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد

دیروز در حالی از سخنرانی علی مطهری، نایب مجلس به مناسبت اربعین در مشهد جلوگیری شد، که با توجه به اعلام قبلی این برنامه، افراد زیادی برای شرکت در این مراسم در سالن مربوطه حاضر شده بودند.
به گزارش انتخاب، با توجه به اینکه قرار بود این مراسم در سالن ساپکو مشهد برگزار شود، پلیس پیش از آغاز مراسم در محل حاضر شد و با اعلام اینکه سخنرانی مطهری لغو شده است، تلاش کرد حاضران در این مراسم را متفرق کند.
سخنرانی قرار بود کاملاً
مذهبی باشد
دبیر کل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان مشهد با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: «قبل از مراسم عاشورا و تاسوعا با آقای مطهری صحبت کردیم تا دهه اول محرم به مشهد بیایند و در مورد قیام امام حسین(ع) سخنرانی کنند. این برنامه کاملاً مذهبی بود اما به دلیل مشغله‌های آقای مطهری به اربعین موکول شد.» به گزارش ایلنا بتول گندمی افزود: «در همین راستا از ۱۰ روز قبل مکاتبات خود را با مسئولان مربوطه آغاز کردیم و با مدیرکل امنیتی استانداری و معاون سیاسی-اجتماعی استانداری صحبت کردیم و حتی امکانات لازم برای اسکان نایب مجلس هم بررسی شد.»
دبیر کل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان مشهد با اشاره به اینکه سخنرانی آقای مطهری در مشهد کاملاً مذهبی بود، گفت: «تدارک هیچ بحث سیاسی در این سخنرانی دیده نشده بود. متأسفانه مجموعه اصلاح‌طلبان همواره از سوی رقبا به این موضوع متهم هستند که به مسائل مذهبی نمی‌پردازند، اما امروز شاهد هستیم که در همین رابطه نیز همکاری‌های لازم با جریان‌های اصلاح‌طلب صورت نمی‌گیرد.»
گفتند دادستان دستور داده
گندمی با اشاره به اینکه روز شنبه از طریق حراست دانشگاه بهداشت مشهد مطلع شدیم که مراسم سخنرانی آقای مطهری لغو شده است، گفت:‌ «برای همین بعدازظهر شنبه به استانداری مراجعه کردیم و علت لغو برنامه را جویا شدیم. مسئولان استانداری به ما گفتند که دادستان مشهد خطاب به فرمانده نیروی انتظامی این شهر دستور لغو سخنرانی آقای مطهری را صادر کرده است. منتهی استنباط مسئولان استانداری این بود که مشکل در مورد محل برگزاری مراسم است. برای همین بار دیگر به مسئولان استانداری نامه نوشتیم که این مراسم در سالن ساپکو برگزار شود. در همین راستا موافقت فرمانداری را دریافت کردیم و مشغول آماده‌سازی مقدمات مراسم شدیم.» او خاطرنشان کرد: «مدعوین این مراسم از میان اصلاح‌طلبان بودند، اطلاع‌رسانی عمومی هم انجام‌نشده بود. به عبارت دیگر این مراسم یک همایش درون جبهه‌ای اصلاح‌طلبان بود، اما پیش از آغاز برنامه برخی از مسئولان نیروی انتظامی مشهد در محل برگزاری برنامه حاضر شدند و گفتند برنامه لغو شده است. متأسفانه علیرغم درخواست ما برای ارائه نامه کتبی در این مورد، هیچ یک از مستندات مربوط به لغو سخنرانی آقای مطهری از سوی مأموران نیروی انتظامی به ما ارائه نشد.»
واکنش وزیر کشور
رحمانی فضلی، وزیر کشور با ابراز تاسف از لغو سخنرانی علی مطهری گفت: «این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو گردید. به معاون سیاسی دستور داده ام بلافاصله با تشکیل تیم تحقیقاتی این موضوع را بررسی کند.»
واکنش علی مطهری
مطهری هم در این خصوص به روحانی نامه نوشت، به گزارش برنا در بخشی از این نامه آمده است: برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان «تحلیل واقعه کربلا» به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. امیدوارم این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد. ارتباط این موضوع با دادستان و احیانا امام جمعه برای من روشن نیست. آن که در این موارد مسئولیت دارد استاندار و شورای تامین است که ظاهرا مسلوب الاختیارند. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟ این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.
ساعاتی پس از بالا گرفتن واکنش ها به این ماجرا، خبرآمد که فرماندار مشهد به دلیل لغو سخنرانی مطهری برکنار شده است. این در حالی است که شنیده می شود، منصوری؛ فرماندار سابق مشهد، علیرغم اعتراض اصلاح طلبان و حامیان دولت به عملکرد وی-خصوصا در انتخابات اسفند ۹۴- تا روز بازنشستگی در سمت خود حفظ و نگه داشته شد.برخی گروه ها تغییر فرماندار مشهد را با جلوگیری از سخنرانی علی مطهری مرتبط دانستند در حالیکه وی از مدتها پیش بازنشسته شده بود

وزارت کشور چه‌کاره است؟
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری نوشت: ‏سخنرانی علی مطهری در مشهد لغو شد. وزارت کشور چه‌کاره است در مشهد؟! وزیر کشور باید به مجلس پاسخگو باشد. همچنین دیگر عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار توضیح وزیر کشور نسبت به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد شد. فاطمه سعیدی در کانال تلگرامی خود در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد نوشت: برادر شجاع و آزاده‌ام علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در روز اربعین و کنار مضجع پاک امام هشتم اجازه سخنرانی ندارد! وی ادامه داد: وزیر کشور و مسئولان استان خراسان رضوی باید توضیح دهند چه اتفاقی در این استان افتاده که دولت این چنین تسلیم فشارها در مشهد می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *