پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در جریان سفر معاون اول رییس جمهور و وزیر کشاورزی به استان صورت گرفت افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح کشاورزی در جنوب کرمان

در جریان سفر معاون اول رییس جمهور و وزیر کشاورزی به استان صورت گرفت افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح کشاورزی در جنوب کرمان





۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۴۸

در جریان سفر معاون اول رییس جمهور و وزیر کشاورزی به استان صورت گرفت
افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح کشاورزی در جنوب کرمان

سفر اخیر معاون اول رییس جمهور و برخی وزرای دولت تدبیر و امید برای کشاورزی جنوب کرمان پرثمر بود. در این سفر دو روزه معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت گاز کشور، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کشور و تعدادی از معاونین وزرای دولت تدبیر و امید، اسحاق جهانگیری را همراهی کردند. در این سفر اسحاق جهانگیری ابتدا به‌منظور افتتاح چند طرح و پروژه عظیم کشاورزی وارد جنوب کرمان شد که مورد استقبال مهندس رزم حسینی، استاندار کرمان، معاونین استاندار، نمایندگان جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، دکتر موسوی رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و سایر مسئولین محلی قرار گرفت. با توجه به نقش اساسی بخش کشاورزی در اقتصاد و معیشت منطقه در این سفر عمده بازدیدها و افتتاحیه‌ها و کلنگ زنی‌ها بر این بخش حیاتی متمرکز گردید. دکتر سید یعقوب موسوی، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان ضمن تشریح پروژه‌های کشاورزی در شهرهای جیرفت،کهنوج و قلعه گنج به‌ویژه پروژه بزرگ و ملی احداث مجتمع بز شیری مورسیا و نحوه انتقال از طریق حمل‌ونقل هوایی از کشور اسپانیا گفت: «منطقه ویژه کشاورزی جنوب استان کرمان دارای استعدادهای فراوانی در رشد انواع گونه‌های گیاهی و نژادهای دامی و طیور است و با توجه به تنوع اقلیمی منطقه، زمینه رشد و تولید انواع گونه‌ها و واریته های مختلف گیاهی و جانوری در آن فراهم است.» وی در مورد مزایای طرح پرورش بز شیری به دکتر جهانگیری گفت: «زمین این طرح در ده سال پیش برای تولید گاوشیری اختصاص‌یافته بود ولی به دلیل عدم توجیه اقلیمی و گرمسیری بودن منطقه به بز شیری تغییر یافت. این طرح با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و از طریق قرارداد با بنیاد مستضعفان و طی تفاهم‌نامه همکاری استاندار محترم کرمان و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه اجرایی از طرف دولت و بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذار اجرا و فعلاً باوجود هزار رأس نژاد خالص مورسیای اسپانیا به بهره‌برداری رسیده است و در آینده امکان توسعه آن تا چهار هزار رأس وجود دارد.» وی افزود: «واگذاری سایر مجتمع‌های مشابه در سایر شهرستان‌ها نیز به همین منوال در حال انجام است.»
با توجه به اولویت مدیریت آب در استان کرمان و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و طرح مهم همیاران آب، توسعه گلخانه‌ها و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری دو هدف مهم سازمان جهاد کشاورزی بوده که در کنار سایر روش‌های مصرف بهینه آب در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس افتتاح ۲۸ هکتار از گلخانه‌های نوساز و ۸۵۰ هکتار سامانه آبیاری قطره‌ای و کلنگ زنی فاز اول مجتمع گلخانه‌ای کشت و صنعت به مساحت ۲۰۰ هکتار از یک پروژه ۱۰۰۰ هکتاری و همچنین ۱۵۰ هکتار دیگر برای سایر متقاضیان به دست حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به انجام رسید. در حاشیه این مراسم وزیر جهاد کشاورزی از جنوب کرمان به عنوان یک گلخانه طبیعی یاد کرد و ضمن برشمردن سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی از حمایت دولت و بخصوص این وزارتخانه برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی خبر داد. در ادامه وزیر جهاد کشاورزی ضمن همراهی مسئولین ملی وزارت نفت کلنگ گازرسانی به شهر جیرفت را بر زمین زد. افتتاح یک طرح گلخانه‌ای جدید با تغییراتی توسط کارشناسان به عنوان ابتکارات جدید در مهندسی سازه و همچنین بازدید از یک گلخانه کاملاً مدرن ایرانی که از دو سازه سنتی ایران باستان یعنی قنات و بادگیر الگو گرفته از دیگر بخش‌های سفر بود. در این سازه مهندسی با ابتکارات خاص حتی از یک لیتر گازوییل در فصل سرما استفاده نمی‌شود و از طریق تهویه و سیستم هوشمند با تبادلات بیرونی دمای محیط گلخانه تنظیم می‌شود و رشد گیاه با سایر گلخانه‌ها قابل‌مقایسه نیست. محصول گوجه‌فرنگی این سازه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن در هکتار برآورد می‌شود.
منطقه جنوب کرمان با داشتن ۱۵۶۰ هکتار گلخانه قطب تولید محصولات گلخانه‌ای در ایران است. در این سفر همچنین کارخانه‌های تولید کنسانتره میوه، رب گوجه‌فرنگی و روغن‌کشی و تصفیه روغن کنجد و سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۸۵۰ هکتار به بهره‌برداری رسید. تخصیص۱۶۰ میلیارد ریال برای مبارزه با بیماری‌ها و اصلاح مرکبات و همچنین ۵۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۵۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای توسعه گلخانه‌ها از دیگر مصوبات سفر بود. دکتر موسوی، رییس جهاد کشاورزی جنوب ضمن تقدیر و تشکر از حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای دولت به‌ویژه مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی، مهندس فتاح الجنان مشاور وزیر و مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها و مهندس رمضان نژاد مدیرکل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از مهندس رزم حسینی استاندار، مهندس فتوت و سردار ذکاء اسدی معاونین استاندار، دکتر رودری رییس سازمان برنامه‌وبودجه، سعیدی کیا رییس بنیاد مستضعفان کشور، دکتر کمالی پور و دکتر حمزه نمایندگان مردم جنوب در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و ائمه جمعه جنوب استان و مقامات امنیتی و انتظامی و کلیه مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و کشاورزان سخت‌کوش منطقه بابت همراهی و همدلی تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد که مردم هر چه سریع‌تر از آثار و برکات سفر بهره‌برداری نمایند.
وزیر جهاد کشاورزی پس از مراجعه به تهران دستور اولین تخصیص برای بازپرداخت بدهی دو سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب را به مبلغ کل ۶۰۰ میلیارد ریال صادر نمود. همچنین در پایان این سفر معاون اول ریس جمهور قول مساعدت و هرگونه همکاری با همه بخش‌های صنعتی به‌ویژه بخش کشاورزی و خاصه بازگشایی مرز هوایی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی را داد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *