پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزارشی ازعملیات نجات استاد عباس سیدی نیا 18 ساعت امداد در کوه‌های جوپار

گزارشی ازعملیات نجات استاد عباس سیدی نیا 18 ساعت امداد در کوه‌های جوپار





۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۴۶

گزارشی ازعملیات نجات استاد عباس سیدی نیا
18 ساعت امداد در کوه‌های جوپار

خواهی نخواهی، در هر زمان و برای هر کس ممکن است هر اتفاقی رخ دهد، اما مهم آن است که چگونه خطر را رفع نماییم و ختم بخیر گردد.
ساعت 6:30 بعد از ظهر روز جمعه 28/8/95 طی تماس آقای محمد حسن پور شیخعلی، مسئول کمیته کوهنوردی استان با ریاست هیات استان ،فرزاد ایرانمنش مبنی بر اینکه در منطقه قله جوپار برای آقای عباس سیدی نیا، کوهنورد برجسته استان حادثه ای رخ داده، بلافاصله با درخواست ریاست هیات، جلسه ای با حضور نیروهای هلال احمر، هیات کوهنوردی استان و شهرستان کرمان در محل هتل پارس تشکیل گردید و ضمن هماهنگی با استانداری و ریاست شورای شهر ورئیس اورژانس کرمان و هماهنگی با جناب آقای زارعی ریاست فدراسیون و جناب آقای حمید آسیابان، مسئول امور استان های فدراسیون، که در صورت لزوم به یاری ما بشتابند وانتخاب سه تیم امداد از شهر کرمان و یک تیم باشگاه اماوند که پس از صعود سه شاخ در جان پناه حضور داشت، تیم ها به سمت منطقه عزیمت نمودند. در این اتفاق اولین موردی که خطر را رفع کرد خود آقای سیدی نیا بودند که با استقامت مثال زدنی همیشگی شان، لحظات سخت را تحمل نمودند، دوم تیم همراه، که شبی سخت را سپری کردند و سوم تیم امداد ونجات کوهنوردان که در کنار تیم هلال احمر سنگ تمام گذاشتند.
این امدادونجات هرچند تلخ(از آن جهت تلخ که برای فردی رخ داد که استاد تیم بود) یک حرکت باورنکردنی و بزرگ بود و بزرگی آن را کسانی درک می کنند که سه شاخ را صعود کرده اند. یک تیم چهار نفره(آقایان رضاغلامی،حسن نصری،مهدی سیدی و امیدکمساری)به وسیله ماشین هلال احمر از مسیر جنوب شرقی ساعت 12شب حرکت کردند و با همت والای خود با توجه به سختی زیاد مسیر در تاریکی شب توانستند 6صبح به محل حادثه برسند و تیم دیگر، آقایان رسول زندی ،افشین اسدی وآقای مجتبی معین الدینی به وسیله ریاست هیات استان به دره قناتغستان عزیمت و به سمت جانپناه حرکت کردند که ساعت 2 صبح به جانپناه رسیدند و به عنوان تیم پشتیبان در جانپناه ماندند. و تیم سوم همنوردان باشگاه اماوند علی رغم تمام خستگی ها(چون روز قبل هم سه شاخ را صعود کرده بودند) و در محل جانپناه حضور داشتند(آقایان رضا کاظمی مسئول کمیته کوهپیمائی استان،حجت کلانتری،محسن دامغانی،احمد رضا جعفری )به همراه آقای مجتبی معین الدینی ساعت سه صبح از سمت قیف مصیبت حرکت کردند و ساعت 6 صبح خود را به مصدوم و همراهان ایشان(آقایان بیگلری و علی آبادی) رساندند. بعد از بسکت کردن مصدوم ابتدا کوهنورد حادثه دیده را به روی شاخ شکسته منتقل کردند و از این به بعد کار سخت امداد رسانان شروع شد. با عبور از محل خطرناک ریزشی ها، مصدوم به بالای دره منتقل شد و از آنجا به بعد در میان مسیر خوفناک قیف بالای چهارگردنه با از خودگذشتگی بی نظیر شاگردان آقای سیدی نیا در شرایطی بسیار سخت و از میان دست به سنگ های معروف جوپار، ایشان را به بالای چهارگردنه که محل فرود بالگرد بود و دیگر تیم امدادی( آقایان محمد حسن پورشیخعلی و حسین سامزاده ) منتظر بودند رساندند و با همت شایسته این کوهنوردان، مصدوم تحویل پزشک همراه در بالگرد می شود و تعدادی با بالگرد و تعدادی دیگر از مسیر جانپناه، برگشت خود را انجام دادند و همگی راضی از انجام یک عملیات موفق که نزدیک به 18 ساعت به طول انجامید، برای سلامتی کامل عباس آقا سیدی نیا دعا کردند.
لازم به ذکر است حال عمومی وی خوب و مراحل درمان را سپری می کنند.
هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمان ضمن سپاس از همت تیم های امداد و هلال احمر استان، از دیگرکسانی که ما را در این امریاری نمودند، تشکر و قدردانی می نماید.

علی رضا باقری، دبیر هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *