سایت خبری پیام ما آنلاین | آبشار رودفرق عنبرآباد بزرگترین آبشار دائمی ایران

آبشار رودفرق عنبرآباد بزرگترین آبشار دائمی ایران





۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۳۴

آبشار رودفرق عنبرآباد بزرگترین آبشار دائمی ایران

آبشار سرن‌کوه با ارتفاع بیش از 150 متر در انتهای دره «درین» در شهرستان جیرفت یکی از بلندترین آبشارهای ایران است.
نوشتن از ارز‌ش‌های طبیعت وسیع و متنوع جنوب کرمان با انواع اقلیم و تفاوت‌های آب و هوایی کاری دشوار است، جنوب کرمان پهنه‌ای بس شگفت‌انگیز و سرشار از جلوه‌های خدادادی است.
بافت کوهستانی منطقه جنوب کرمان عامل ایجاد جاذبه‌های مهم و فراوانی در طبیعت این منطقه شده است، از جمله این جذابیت‌ها وجود آبشارهای زیبا است که باطراوت‌ترین فضاها را می‌توان در حاشیه و پای این ریزش‌های پرسرعت تجربه کرد.
آبشار سرن‌کوه شهرستان جیرفت
رشته‌کوه جبالبارز میزبان پدیده‌های زیبا و با عظمتی چون آبشارها است، در 50 کیلومتری شرق شهر جیرفت و در میان دره‌های شکوهمند جبالبارز آبشار سرن‌کوه با ارتفاع بیش از 150 متر در انتهای دره «درین» یکی از بلندترین آبشارهای ایران و شاید خاورمیانه است.
متأسفانه به دلیل کم‌آبی و خشکسالی‌های اخیر آب این آبشار بسیار محدود شده و فقط در پی باران‌های شدید و جاری شدن رودخانه عظمت و ارتفاع آن جلوه می‌کند و در روزهای دیگر سال توان خود را برای رقابت با آبشار 200 متری وروار در بخش دیگر جبالبارز از دست می‌دهد این دو آبشار نشانی از عظمت و شکوه رشته کوه این منطقه هستند.
آبشار دره ده‌والی ساردوئیه
در بخش شمالی شهرستان جیرفت و در دره زیبای ده‌والی منطقه ساردوئیه آبشاری با نمای زیبا و فضایی فرح‌بخش طبیعت منطقه را جانی تازه می‌دهد، این آبشار در مسیر رودخانه‌ای که در شمال غرب روستای محمدآباد روز پیکر جریان دارد، واقع شده که آب این رودخانه از قله «نشانه» بلندترین قله رشته‌کوه بحرآسمان سرچشمه می‌گیرد.
ریزش و خروش این آبشار بر دیواره‌های اطراف علاوه بر ایجاد صدای موزون آبشار فضاهای سبز خزه‌ای را نیز در پیرامون آن ایجاد کرده است، ارتفاع این آبشار بیش از 10 متر است.
آبشارهای دلفارد
آبشارهای منطقه دلفارد که با نام«گلم» یا «گلم‌های دخترکش» نیز شناخته می‌شوند در فاصله 47 کیلومتری شمال شهر جیرفت و در بخش دلفارد در دره‌های پر از درختان چنار قرار دارد. گلم در مناطق جنوبی استان کرمان حوضچه آبی است که در مسیر رودخانه‌ها و یا در محل آبریز آبشارها به وجود می‌آیند این آبشار از چهار حوضچه یا گلم تشکیل شده است که گلم دوم از بقیه بزرگتر است و ارتفاع آبشار آن هم به حدود 10 متر می‌رسد. برای رسیدن به آبشارهای بالاتر مسیر سخت‌تر می‌شود، مسیر رودخانه در بالا دست آبشارها و در کف دره‌ای پر از درختان کوهی در دل کوه بالا می‌رود، شیب دامنه‌های این دره درختان بنه تا ارتفاع 2 هزار و 500 متری است و در ارتفاعات بالاتر شکوه اورس‌ها دیدنی است.
آبشار رودفرق در عنبرآباد
در بخش جنوبی رشته‌کوه‌های جبالبارز و در 35 کیلومتری جنوب شرق شهر عنبرآباد در منطقه رودفرق بزرگترین آبشار دائمی ایران با ارتفاعی نزدیک به 150 متر قرار دارد. این آبشار در دامنه‌های قله «علم‌شاه» با ارتفاع 3 هزار و 741 متر که بلندترین قله جبالبارز محسوب می‌شود، واقع شده است. مسیر دسترسی به این آبشار و قله علم‌شاه به ویژه در اسفند ماه با تضادهای بی‌نظیری مانند باغ‌های بی‌نظیر مرکبات، دشت‌های وسیع گل نرگس، بستر سنگی رودخانه، خروش آبشار بلند ورورا و در بالا دست برف و یخ قله علم‌شاه همراه است./ فارس

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *