سایت خبری پیام ما آنلاین | مهدی ملکی از جوانان فعال و پرشور عرصه هنر کرمان: آدم های دور و بر تو سطح تو را تعیین می کنند

مهدی ملکی از جوانان فعال و پرشور عرصه هنر کرمان: آدم های دور و بر تو سطح تو را تعیین می کنند





۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰:۴۸

مهدی ملکی از جوانان فعال و پرشور عرصه هنر کرمان:
آدم های دور و بر تو سطح تو را تعیین می کنند

مهدی ملکی از جوانان فعال و پرشور عرصه هنر کرمان است که سودای کارگردانی را در سر می پروراند. متولد سال 1372 در کرمان است و تا کنون دو فیلم کوتاه ساخته است. به بهانه اتمام تولید فیلم دومش با وی گفت و گوی کوتاهی داشتم: من با ایده کارگردان شدن در واقع وارد تیاتر و بازیگری شدم و در باشگاه خبرنگاران جوان آموزش های پایه بازیگری رو شروع کردم همان جا از طریق استادی که خیلی هم ربطی به فیلمسازی نداشتند با فیلمسازی آشنا شدم و آنجا خودم از روی علاقه شدیدی که به فیلمسازی داشتم یک کار 3-4 دقیقه ای که بیشتر تمرین و آزمون برای خودم بود به نام «نگاه» را ساختم که کاری دلی بود. بعد بیشتر متمایل شدم به سمت بازیگری که بعد از گذشت 5 سال رشته فیلمسازی را هنرستان برگزار کرد که من شرکت کردم. و دوسال پیش هم در رشته سینما و فیلمسازی دانشگاه علمی کاربردی کرمان ثبت نام کردم و کار برایم جدی تر شد. اولین فیلمم را پارسال ساختم با نام «رقص برگ و باد» . بعد از اتمام کار حدود دوماه و نیم بعدش پیش تولید کار دومم را آغاز کردم که نویسنده هر دو کار استاد عزیزم سکینه عرب نژاد است .
استعدادها را در این زمینه چگونه می بینی؟
ما در کرمان افراد با استعداد بسیار خوبی داریم اما متاسفانه با وجود ترغی که همه ما شدیدا به شهرمان کرمان داریم که البته هم نژادپرستانه نیست و به خاطر ارزش هایی است که اینجا دارد اما به نظرم کمی شهر بی لطفی است نسبت به این افراد . کرمان، افرادی که می توانند در حد ملی بدرخشند و خیلی جاها هم خوش درخشیده اند و مهم هستند را از خودش دور کرده . و این نشان دهنده این است که کرمان پتانسیل تربیتی این جور افراد را دارد و به خاطر بافت و ذات جغرافیایی که این شهر دارد آدم های سرسخت و قوی را پروش می دهد اما بی لطفی و بی توجهی نسبت به این افراد باعث شده که ما آن ها را در اختیار و کنار خودمان نداشته باشیم و از فرصت خوب استفاده از تجربیاتشان محروم شویم و از همه بدتر که این افراد در شهرهای دیگر و با نام شهرهای دیگر در حال فعالیتند و کسب مقام می کنند. حتی خیلی از این افراد بزرگ را ما همشهریانشان نمی شناسیم. این روند، روند مرده ای است که به نظر من اصلا خوب نیست.
در مورد تحصیل دانشگاهی این حوزه نظرت چیست؟
حضور دانشگاه ها و مراکز آموزشی، افراد را از سوراخ های خودشان می کشد بیرون و بیشتر متوجه حوزه ثرمایه داران و تهیه کنندگان می شود؛ این بعید نیست که اوضاع بهتر از قبل بشود. تحصیل دانش زیر نظر افراد خبره و متخصص خیلی سازنده است.
از خانواده ات بگو.
من خودم به تنهایی یک نفر نیستم. من خانواده ام هستم. پدرم بازنشسته ارتش هستند و مادرم خانه دار و شاعر و هنرمند است. حتی نوع نگاهش به زندگی بسیار تا بسیار هنری است. خانواده من بهترین هنرمندانی هستند که من می شناسم. خوب با هم زندگی می کنند خوب با هم غذا می خورند. خوب باهم می خندند و خوب باهم گریه می کنند.
برادرم ذوق نقاشی دارد و نقاشی می کشد اما در کل خانواده پر ذوق و هنرمندی را دارم.
با فعالیت تو در عرصه هنر مخالفتی ندارند؟
اوایل کمی ترس داشتند اما از یک مدتی به بعد علاقه من را که دیدند پشتم را خالی نکردند و شدیدا از من همیشه حمایت کردند.
فیلم هایت را در جشنواره هم شرکت می دهی؟
کار اولم به خاطر فرم و زمان به نسبت بلندی که دارد در یک سری جشنواره های خاص می توانست شرکت کند فیلم دومم هم همین جور، برای همین فیلم «رقص برگ و باد» را برای جشنواره فیلم کوتاه های صامت انتخاب کردیم و دستمان برای جشنواره های خارج از کشور کمی بسته است. برای کار دوم هم؛ رصد کردیم جشنواره های پیش رویمان را و در چند هفته آینده ارسال خواهد شد حتی برای جشنواره های خارج از کشور.
من در هر دو این کارهایم عنصر اصلی «زن» است و در مرحله بعدی «مادر». من همیشه چیزی که باعث می شود که جسارت بروز ذوقی را داشته باشم یا بتوانم کاری را انجام بدهم ؛ محبتی بوده که از طرف مادرم به من شده. این ها را می گیرم و بروزشان می دهم.
از روند تولید کارهایت بگو؛ انتخاب تیم.
پیش تولید «آیه جان « از اول سال شروع شد. من یک ایده ای داشتم که خانم عرب نژاد لطف کردند و برایم نوشتندش. براساس احساسی که در درونم زمان خواندن فیلمنامه ایجاد می شد آرام آرام بردیمش جلو، برای همین فیلمنامه با چیزی که تولید و اجرا شد یک سری تفاوت ها دارد.
از شکل گیری متن تا شروع فیلم برداری حدود دوماه طول کشید. در کرمان انتخاب بازیگر به خاطر تعداد کمی که دارد خیلی سخت است مخصوصا برای کار من که نیاز به بازیگر سن بالا داشتم.
کار اول که تهیه کننده علی نفیسی بود، به خاطر روابطی که دارد چندین نفر را معرفی کرد من کارهایشان را دیدم و انتخابشان کردم و لطف کردند و با من همکاری کردند . چون من شخص خاصی را نمی شناختم و خداروشکر به خاطر روابط دوستان افراد بسیار خوبی را انتخاب کردیم که همه شان تاثیر بالایی در کار گذاشتند. ما همه با هم در این مدت زندگی می کردیم و خوب یکدیگر را میفهمیدیم.
سرمایه گزار داشتید؟
در کار اولم نتوانستیم ثرمایه گذاری پیدا کنیم و همه هزینه ها شخصی است اما برایم بسیار ارزش داشته است، چون باعث شد نقطه شروع خوبی باشد و من با گروه خوبی آشنا شوم که در کار دوم هم از آن ها کمک گرفتم. در کار دوم تهیه کننده و ثرمایه گزار سکینه عرب نژاد است. مدیریت درست خانم عرب نژاد و روابط و دوستانی که داشتند باعث شد خیلی از هزینه ها کم شود که جا دارد قلبا از ایشان سپاسگزاری کنم.
برای علاقمندان فیلمسازی مثل خودت چه صحبتی داری؟
ما برای خریدن ماست یا میوه هم با علم و دانش خاص خودشان به سمت خرید می رویم. از این کنش به این کوچکی گرفته تا هر کار بزرگ دیگری، شخص تا علم و آگاهیش را نداشته باشد و پوستش در آن حوزه کنده نشده باشد عملا جنایت است که به سمت آن حوزه برود. یک سری میوه کال بدون آگاهی بخرم و بخورم، مریض می شوم. بروم به سمت پزشکی، صرفا از روی علاقه و بدون دانش؛ خب می زنم دیگران را می کشم. در همین حد فیلمسازی مهم و جدی است و نیاز به تحقیق و مطالعه و کسب دانش دارد بخصوص با وضعیت بحرانی اجتماعی و اقتصادی حاضر. واقعا باید بدانیم که کجا می خواهیم برویم و برای چه می خواهیم برویم. در مورد هزینه ها هم باید با برنامه ریزی و نظم و آینده نگری انجام شود که در مرحله دوم است به نظرم ؛ افراد و رابطه ها از همه مهمتر است که تعیین می کنند کار تو در چه سطحی انجام می شود. آدم های دور و بر تو سطح تو را تعیین می کنند. من قبلا در طعم شیرین خیال کمال تبریزی نقش کوتاهی داشتم و پشت صحنه چند کار از دوستانم حضور داشتم و در زمینه دانشگاهی هم در حال کسب تجربه ام. مطالعه می کنم، تحقیق می کنم و خب این خیلی تفاوت دارد با کسی که از این این ها فاصله دارد. باید بگویم من اساتید بسیار خوبی داشتم که بهترین مشورت ها را از آن ها می گیرم. نادر فلاح، بابک دقیقی، سکینه عرب نژاد و فرهاد مهندس پور؛ که همیشه مدیونشان هستم و هر جای دنیا که باشند دنبالشان می گردم و پیدایشان می کنم و باز هم ازآن ها مشورت می گیرم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *