پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | به فکر زیبا سازی این پل‌ها باشید

به فکر زیبا سازی این پل‌ها باشید





۲۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۱۸

به فکر زیبا سازی این پل‌ها باشید

یادم می‌ آید یکی از دوستانم را به کرمان دعوت کردم او برای اولین بارش بود که از نصف جهان پا به دیار کریمان می‌گذاشت. دم غروب بود که به کرمان رسید. بعد از استراحتی کوتاه تصمیم گرفتیم چرخی در شهر بزنیم. نگاهش کردم، به بیرون خیره شده بود و داشت از چهره شهری که من همیشه برایش تعریف کرده بودم در ذهنش تصویربرداری می‌کرد. در همان هنگام رو به من کرد و گفت می دانی فکر می‌کردم شهرتان مانند دل مردمانش آن قدر زیبا باشد که دلم را ببرد؛ اما باید بگویم این گونه نبود.
بقیه اش بماند. شنیدن همین یک جمله آن هم در شب اول سفرش برای نوشتن این یادداشت کافی بود. چه طور می توانم فارغ التحصیل گردشگری باشم؛ اما نسبت به این جمله بی اعتنا!؟
به خاطر دارم در سال های تحصیل همیشه می خواندیم شهرها پایه و اساس پیشرفت در گردشگری هستند و باید برای توسعه آن ها برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد و لازمه یک شهر گردشگرپذیر، داشتن جاذبه های شهری مناسب همراه با زیباسازی چهره شهر است. اما متاسفانه در شهر ما این روزها به جای ایجاد امکانات و جاذبه به ساخت و سازهای دیگر از جمله ساخت پل های بی هدف توجه شده است که به دلیل همزمانی ساخت آن ها با یکدیگر هر روزه شاهد ترافیک و بی اعصابی رانندگان در سطح شهر هستیم. آیا این همه پل که حتی تاریخ اتمام آن ها فکر مردم را مشغول کرده به جذب گردشگر و امکانات برای مردم شهر کمک می‌‌کند؟
یا ایجاد امکانات تفریحی بیشتر از جمله فضاهای سبز، موزه، فضاهای خرید بزرگ شهری و … .
بله شکی نیست که همین پل ها به تعداد کمتر اما با یک طراحی زیبا و درخور، خود می‌‌توانند یک جاذبه باشند. اما تا به امروز شاهد ساخته شدن حتی یک پل با طرحی مناسب نبوده‌ایم. باید بگویم من به عنوان یک شهروند از پیشرفت شهرم بی نهایت خشنود هستم ولی خوب می‌دانیم زیاده روی در هیچ چیز جایز نیست.
باید گفت سازماندهی و زیبا سازی این جاذبه ها نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و تأثیر آرامش بخشی بر روحیه مردم شهر می‌ گذارد. در پی آن شهروندان برای استفاده از امکانات ایجاد شده در شهر، حفظ و نگهداری آن ها تشویق می‌ شوند. همچنین با زنده سازی فضاهای ظاهراً متروک به قصد زنده کردن جنبه های کهن بستر مناسبی در جهت توسعه گردشگری شهری فراهم خواهد شد. مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان چندی پیش به بازسازی چندین مکان تاریخی و ایجاد مشاغل گردشگری اشاره کرده است. امیدوارم این برنامه ها به سرعت تحقق یابند. در آخر باید بگویم همه ما به نحوی بر شکل گیری یک شهر زیبا در ذهن گردشگران مسئولیم و باید تلاش کنیم تا دیار کریمان را همان طور که لایق آن است معرفی کنیم و با پیشبرد برنامه های مناسب توسعه به پیشرفت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … شهرمان کمک کرده و به کرمان و کرمانی بودنمان افتخار کنیم.
سایت خبری کرمان نو

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *