پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دو حمام تاریخی کرمان

دو حمام تاریخی کرمان





۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۱

دو حمام تاریخی کرمان

حمام ته باغ لله
اثر باقی مانده از اصل قاجاریه که در خیابان شریعتی و محله ای به همین نام قرار دارد و به سبک سنتی زیبایی احداث شده، یکبار دراوایل انقلاب، باهمکاری و مساعدت زنده یاد ایت الله حقیقی وتوسط میراث فرهنگی بازسازی شد و گشایش یافت اما پس از مدتی مجددا تعطیل گردید ودر حال ویرانی است.
در جوار این حمام مغازه هایی به سبک سنتی نیز ساخته شده بود و هنوز برجاست تزئینات این بنا جزیی و بیشتر روی سقف ها و سنگ کاری ها تمرکز یافته است. پس از گذشت سالهای طولانی همچنان کاشی کاری های فیروزه ای رنگ سردر مغازه ها باقی مانده است و نوشته های این کاشی ها نشانگر آن است این مغازه ها برای شغلهای اصلی روزگاران قدیم چون سلمانی، بقالی، نانوایی، قصابی و کفاشی احداث شده است.می توان گفت حمام باغ لله از حمام گنجعلیخان(یکی دیگر از حمام های تاریخی استان می باشد) کرمان زیباتر است. باغ لله قبلاً باغ بزرگی بوده که متعلق به «خواجه اتابک بزقوش» از عرفاً و سیاستمداران کرمان بوده و گرمابه ای هم که در این محله واقع شده نیز به دستور او ساخته شده است. به گواه تاریخ، این حمام از قدیمی ‌ترین حمام‌های استان کرمان به شمار می ‌رود و با تبعیت از معماری سنتی این منطقه ساخته شده است اما با وجود این اهمیت تاریخی، در حال حاضر آنچه که از این حمام باقی مانده مخروبه ای است. بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی در این محدوده که جزو بافت تاریخی شهر کرمان است، مشکلات عدیده ای برای ساکنان این محل ایجاد کرده است.

حمام میرزا اسماعیل وزیر کرمان
در ضلع جنوب خاوری میدان ارگ واقع شده واز جمله آثار به جا مانده از عصر قاجار است. این حمام نیز در گذر سال ها همچنان فعال وپذیرای مشتریان است .میرزا اسماعیل وزیر که از افراد با نفوذ حکومتی به شمار می رفت در یک رویداد سیاسی ویژه که در زمان بیگلربیگی حاکم کرمان پیش آمد به دست یکی از پسران ابراهیم خان ظهیرالدوله به نام غلامحسین خان کشته شد. غلامحسین خان خانه میرزا اسماعیل را غارت کرد و با جمعی از یاران به میدان گنجعلیخان رفتند و درآنجا سنگر گرفت… به تحریک مفسدین به قصد قتل میرزا اسماعیل وزیر مازندرانی جمعیت کرده میرزا اسماعیل به خانه آخوند ملاعلی اعمی پناه برد آن جماعت به خانه آخوند ریخته او را در همان جا با کارد وخنجر پاره پاره کردند
این حمام از بخش های اشاره شده در سایر حمام های قدیمی تشکیل شده و دارای کاشی کاری هایی با نقوش زیبا گچ بری های تماشایی و حجاری های دیدنی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *