پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با حمایت معاونت عمرانی استانداری و غفلت میراث فرهنگی کرمان صورت گرفت دست فروشی در یخدان مویدی

با حمایت معاونت عمرانی استانداری و غفلت میراث فرهنگی کرمان صورت گرفت دست فروشی در یخدان مویدی





۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۱۰

با حمایت معاونت عمرانی استانداری و غفلت میراث فرهنگی کرمان صورت گرفت
دست فروشی در یخدان مویدی
نمایشگاهی که بانام «اقتصاد مقاومتی» کنار یخدان مؤیدی برپاشده، به محلی برای فروش ترشک، بدلیجات و سوغات دیگر استان‌ها تبدیل‌شده است

کرمان در حالی به‌عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی‌شده که چند روزی است با غفلت دستگاه‌های مربوطه، نمایشگاهی کنار یخدان مؤیدی به نام «اقتصاد مقاومتی» برپاشده که ربطی به این الگو ندارد.
اقتصاد مقاومتی. نامی که برای کرمانی‌ها بیش از مردم دیگر استان‌ها آشناست. آشنایی ازآن‌جهت که از زمان روی کار آمدن رزم حسینی به‌عنوان استاندار کرمان، اقتصاد مقاومتی کلیدواژه اصلی صحبت‌های مقام عالی دولت در این استان بوده است. پافشاری رزم حسینی بر اجرای اقتصاد مقاومتی در استان کرمان به حدی بود که یکی از شهرستان‌ها به‌عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی معرفی شد. پیش‌ازاینکه هنوز دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کند. حتی پیش‌ازاینکه جهانگیری فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی کشور را بر عهده گیرد. این پافشاری‌ها سبب شد کرمان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی شود و این بار همه برنامه‌های استان به این الگو گره بخورد. حالا 6 ماه پس از معرفی کرمان به‌عنوان استان پایلوت و در خواب برخی مسئولان، در مرکز شهر کرمان برخی با برگزاری یک نمایشگاه به اقتصاد مقاومتی ترشک بسته‌اند.
به نام اقتصاد مقاومتی به کام سودجویان
ترشک، لواشک، زیتون، بدلیجات و انواع و اقسام محصولات خوراکی و غیرخوراکی. این محصولات که اکثرشان از استانی دیگر به کرمان واردشده‌اند، در نمایشگاهی که از 17 آبان کنار یخدان مؤیدی برپاشده، فروخته می‌شوند. در این نمایشگاه که بانام «اقتصاد مقاومتی، ملزومات و مایحتاج خانوار» در سطح شهر تبلیغ‌شده، هیچ اثری از اقتصاد مقاومتی نیست. چراکه اقتصاد مقاومتی درون‌زا است. یعنی اگر قرار است در استان کرمان نمایشگاه مایحتاج خانوار برپا شود، باید از ظرفیت‌های همین استان استفاده شود نه اینکه فروشندگان از استان‌های دیگر در قالب این نمایشگاه، بدون نظارت نهادهای قانونی محصولاتی را به مردم بفروشند که کسبه کرمانی از آن بهتر را دارند. با این کار تولیدکنندگان و کسبه کرمانی ضرر می‌کنند و قطعاً ضرر کرمانی‌ها در اهداف اقتصاد مقاومتی جای ندارد.
حمایت معاونت عمرانی
و غفلت میراث فرهنگی
در حالی این نمایشگاه کنار یخدان مؤیدی برپاشده که 9 آبان، محمدمهدی افضلی، مدیر امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، برگزاری هرگونه نمایشگاه در مجاورت یخدان مؤیدی کرمان را منوط به «کسب مجوز از این اداره کل» عنوان کرده بود. او این اقدام را در راستای حفاظت از یخدان مؤیدی دانسته بود و گفته بود «نمایشگاه‌های پیشین به یخدان آسیب وارد کرده‌اند.»
به گفته افضلی، بر اساس دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی کشور، برپایی نمایشگاه در کنار ابنیه تاریخی فقط در صورتی مجاز است که در حوزه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی باشند. هنوز هشت روز از این صحبت‌ها نگذشته بود که نمایشگاهی کنار یخدان مؤیدی برپا شد. این نمایشگاه که قرار است تا 26 آبان ادامه داشته باشد، در حالی برپاشده که هیچ ارتباطی به صنایع‌دستی کرمان ندارد. نکته جالب‌تر ماجرا آنجاست که طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی کرمان، این اداره جوازی هم برای برگزاری این نمایشگاه نداده و یکی از مدیران معاونت عمرانی استانداری کرمان از میراث خواسته که «به دلیل اینکه این نمایشگاه حول اقتصاد مقاومتی است، میراث مخالفت نکند.»
میراث فرهنگی هم به‌جای اینکه پای قانون بایستد و یا حداقل به حرفی که چند روز پیش‌ازاین نمایشگاه زده بود، عمل کند، به‌نوعی کوتاه آمده و این نمایشگاه عجیب‌وغریب کنار یخدان مؤیدی دایر شده است. در این میان عملکرد شهرداری هم زیر سؤال است که با مجری برگزاری این نمایشگاه قرارداد بسته و فضای لازم را در اختیار گذاشته است.
بازرگانی هم جواز نداده
مهدی حسینی نژاد، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان که روز گذشته برای همراهی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، به سیرجان سفرکرده بود، در پاسخ به این سؤال «پیام ما» که آیا برگزاری نمایشگاه اخیر با مجوز صنعت، معدن و تجارت کرمان همراه بوده، گفت: «خیر. ما مجوزی ندادیم.» این بخش ماجرا قابل‌تأمل است که نهادهای ناظر بر این نمایشگاه از مخالفت با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی صحبت می‌کنند اما در عمل می‌بینیم که جلوگیری نمی‌شود. از طرف دیگر حمایت معاونت عمرانی استانداری از برگزاری این نمایشگاه که فقط نام اقتصاد مقاومتی را یدک می‌کشد و در عمل کاری به آن ندارد، زیر سؤال بردن استانداری است که کلیدواژه صحبت‌هایش اقتصاد مقاومتی است.
ضربه به چهره کرمان
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی کرمان درباره برگزاری این نمایشگاه و تأثیر آن بر گردشگری استان به «پیام ما» گفت: «نمایشگاه‌ها یکی از بخش‌های مهمی است که می‌تواند در توسعه استان نقش داشته باشد. اما باید تلاش شود نمایشگاهی برگزار شود که باکیفیت باشد.» محمد جهانشاهی افزود: «فضای اطراف یخدان مؤیدی می‌تواند به‌عنوان یک برند برای برگزاری نمایشگاه باشد. مثلاً ما در ایامی که گردشگر زیاد است، نمایشگاه صنایع‌دستی، سوغات و گردشگری کرمان را برگزار می‌کنیم. اگر قرار باشد نمایشگاه‌های بی‌کیفیت در اطراف یخدان برگزار شود، این فضا خراب می‌شود و دیگر کسی اعتماد نمی‌کند.» وی بابیان اینکه باید سعی شود به یخدان ضربه‌ای وارد نشود، اظهار کرد: «در حال حاضر ماهانه 200 گردشگر خارجی از یخدان مؤیدی بازدید می‌کنند. حالا شما تصور کنید این گردشگران هنگام بازدید از یخدان، با نمایشگاه بی‌کیفیت اخیر روبرو شوند، چه تصویری از کرمان و ایران در ذهنشان می‌ماند. ما از برگزاری نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنیم اما نباید به‌گونه‌ای باشد که به چهره شهر کرمان ضربه بزنند.»
به اسم اقتصاد مقاومتی ترشک فروشی می‌کنند
غلامرضا فرخی، معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی کرمان هم در این خصوص به «پیام ما» گفت: «ما کاملاً مخالف برگزاری این نمایشگاه اخیر بودیم. به اسم اقتصاد مقاومتی ترشک فروشی می‌کنند. این‌که اقتصاد مقاومتی نیست. ما نباید اجازه دهیم از بیرون از استان بیایند و از شعار اقتصاد مقاومتی کرمان سوءاستفاده کنند.» وی در پاسخ به این سؤال که «اگر شما مخالف هستید چرا جلوی آن را نگرفتید» اظهار کرد: «تا شامگاه دوشنبه پیگیر خاتمه این نمایشگاه بودیم و باید جمع شود.»
گفتند اقتصاد مقاومتی است کوتاه بیایید
محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی درباره چرایی برگزاری این نمایشگاه به «پیام ما» گفت: «ما مخالف بودیم. اما به ما گفتند که این نمایشگاه، نمایشگاه اقتصاد مقاومتی است و ما موافقت کردیم. بعداً اما معلوم شد آن‌طوری که باید، نیست.» وی که روز گذشته به سیرجان رفته بود، ادامه توضیحات را به افضلی، مدیر امور فرهنگی میراث سپرد. افضلی گفت: «مجری برگزاری این نمایشگاه 18 میلیون تومان این فضا را از شهرداری اجاره کرده بود. پیش ما که آمد، یک نامه از یکی مدیران معاونت عمرانی استانداری داشت. ما مخالفت کردیم اما از معاونت عمرانی تماس گرفتند و گفتند چون قبل از اطلاع‌رسانی ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌ها کنار یخدان بوده و مربوط به اقتصاد مقاومتی است، اجازه دهید.» وی در پاسخ به این سؤال که حتی اگر این نمایشگاه به اقتصاد مقاومتی هم مربوط بود، آیا اجازه برگزاری آن خلاف دستورالعمل میراث نبود، اظهار کرد: «ما هنوز هم مجوز ندادیم اما گفتند که اجازه دهید برگزار شود.»

میراث نامه بزند تا بررسی کنیم
علی‌اکبر مشرفی، رییس شورای شهر کرمان در پاسخ به این سؤال «پیام ما» که آیا شما در جریان قرارداد شهرداری و مجری نمایشگاه هستید، گفت: «ما در بحث چنین قراردادهایی وارد نمی‌شویم. اگر میراث فرهنگی اعتراض دارد، نامه بزند تا بررسی کنیم.» وی در پاسخ به این سؤال که شما به‌عنوان رییس شورا با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کنار یخدان موافقید، اظهار کرد: «هویت نمایشگاه باید به مکان نمایشگاه بخورد و در مورد نمایشگاهی که شما می‌گویید این موضوع صادق نیست.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *