سایت خبری پیام ما آنلاین | کبد و حنجره کرمانی‌ها سرطانی‌تر از دیگران

کبد و حنجره کرمانی‌ها سرطانی‌تر از دیگران





۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۰

کبد و حنجره کرمانی‌ها سرطانی‌تر از دیگران

پیام ما- شیوع سه سرطان کبد، حنجره و مثانه در استان کرمان از متوسط کشوری بالاتر است.
این خبری است که علی‌اکبر حق‌دوست، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کنفرانس سلول‌های بنیادی با محوریت کاربردها، پتانسیل‌ها و چشم‌انداز داده است. کنفرانسی که میزبانش جهاد دانشگاهی کرمان است و در روزهای اخیر خبرهای داغی از آن بیرون آمده. از «درمان یک کودک مبتلا به تالاسمی ماژور با استفاده از خون بند ناف خواهرش در کرمان برای نخستین بار در کشور» تا «چگونگی فعالیت بانک خون رویان». حالا هم درباره میزان شیوع برخی بیماری‌های سرطانی در استان صحبت شده است.
میانگین سنی سرطان سینه کمتر از میانگین جهانی
علی‌اکبر حق‌دوست گفته: « یشترین شیوع سرطان در بین زنان مربوط به سرطان سینه، روده بزرگ و معده و در بین مردان بیشترین شیوع سرطان معده، پروستات و روده بزرگ است ضمن آنکه میانگین سنی سرطان سینه در بین خانم‌ها نیز در ایران 6 سال کمتر از میانگین جهانی آن است.» آن‌طور که ایسنا نوشته، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به روند کاهنده سرطان معده در کشور اشاره و اذعان کرد: «در بین سرطان‌ها ازلحاظ بار اقتصادی و عمری که از جامعه می‌گیرند، سرطان معده در اولویت قرار می‌گیرد.» حق‌دوست روند سرطان از شمال کشور به جنوب را کاهنده دانست و ابراز کرد: «دلیل این روند نیز تاکنون ناشناخته مانده است اما مسئله‌ای قابل‌تأمل است که باید روی آن تحقیقات بیشتری انجام شود.»
بروز سرطان در شمال استان
بیشتر است
وی توزیع جغرافیایی بیماری‌های بدخیم در استان کرمان را ناهمگن دانست و اعلام کرد: «شیوع سرطان حنجره، مثانه و کبد در استان کرمان بیشتر از متوسط کشور است.» رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بروز سرطان در شمال استان را بیشتر از جنوب استان اعلام و عنوان کرد: «در برخی از روستاهای فاریاب میزان شیوع سرطان خون زیاد است که باید در این زمینه پژوهشگران تحقیقاتی انجام دهند.»
حق‌دوست مصرف مواد مخدر را یکی از دلایل بروز سرطان دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر بر اساس بررسی‌ها استان کرمان ازلحاظ مصرف مواد مخدر سنتی، رتبه سه کشور و ازلحاظ مصرف مواد مخدر صنعتی رتبه بالای دهم را در کشور را دارد.»
شناسایی 2300 بیمار سرطانی
در سال
رییس علوم پزشکی کرمان همچنین چندی پیش درباره آمار افرادی که در استان کرمان به سرطان مبتلا می‌شوند، به یکی از نشریات محلی گفته بود: «آنچه ما ثبت می‌کنیم حدود دو هزار، دو هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در سال است. البته در برخی موارد آمار بیماران سرطانی، درست به دست ما نمی‌رسد که آن را ثبت کنیم.
برخی بیماران ممکن است به خارج از کرمان برای درمان بروند، برخی ممکن است در روستا باشند و بیمار فوت‌شده و جایی ثبت نشود، یا برخی مثل سرطان پوست آن‌قدر خفیف هستند که طرف می‌رود در مطب پزشک جراحی می‌کند و ثبت نمی‌شود.»
به گفته او تقریباً حدود ۵۵ درصد مبتلایان به سرطان فوت می‌شوند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *