پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وقتی موتورسیکلت به اسباب شکار مبدل می‌شود «باز»های ایران، طعمه ای دندان‌گیر برای قاچاقچیان

وقتی موتورسیکلت به اسباب شکار مبدل می‌شود «باز»های ایران، طعمه ای دندان‌گیر برای قاچاقچیان





۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۳۸

وقتی موتورسیکلت به اسباب شکار مبدل می‌شود
«باز»های ایران، طعمه ای دندان‌گیر برای قاچاقچیان

در میان گونه های موجود در حیات وحش ایران،پرندگان شکاری همچون باز ،از جذابیت های بسیاری برخوردار است ام آنچه که این پرندگان را به طعمه ای دندان گیر برای صیادان بدل کرده، سودهای میلیاردی است که از این محل به جیب می زنند.
به گزارش انتخاب؛ در طول سالیان اخیر، قاچاق پرندگان شکاری همچون باز،به طعمه ای دندان گیر برای صیادان تبدیل شده است. اگر در گذشته، کندن و حفر چاله به میدانی برای گرفتار شدن این گونه های خاص از پرندگان شکاری تبدیل شده بود،امروزه صیادان و شکارچیان این پرندگان با استفاده از موتور سیکلت،بستر به دام انداختن این بلند پروازان تیزبین و پر جنب و جوش را پهن می کنند. شیخ نشین های خلیج فارس برای به دست آوردن این پرندگان،پول های هنگفت میلیاردی خرج می کنند و در این میان،برخی از شکارچیان این گونه های جانوری بدون در نظر گرفتن مصالح زیست محیطی،تنها به کسب سودهای آنچنانی می اندیشند .
حمید غریبیان، کارشناس محیط زیست و عضو انجمن حمایت از حیوانات در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به برخی خلاء های قانونی و کمبود نیروی انسانی در یگان های حفاظت از محیط زیست اظهار داشت:متاسفانه شکارچیان پرندگان مذکور،با گرسنه نگه داشتن این گونه ارزشمند در حیات وحش و دوختن پلک های آنها شرایط تاسف آوری را برای آماده سازی عزیمت این پرندگان به کشورهای عربی رقم می زنند.
وی افزود:از ابتدای شروع پاییز تا اواخر زمستان،مقطعی است که کار و کسب ناجوانمردانه صیادان پرندگان شکاری رونق می گیرد و در این ایام که به بازگیری موسوم است،قاچاقچیان این گونه ها،در اقصی نقاط این مرز و بوم که مصادف می شود با فصل مهاجرت پرندگان،تلاش می کنند با به دام انداختن بازها،بخشی از دلارهای بی حساب و کتاب نفتی عرب ها را به جیب بزنند،بی آنکه ذره ای از اهمیت وجود و حضور بازهای شکاری در عرصه زیست محیطی و حیات وحش کشور را مد نظر قرار دهند.
غریبیان عنوان کرد:استان هایی همچون لرستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، از نمونه مناطقی به شمار می رود که تمرکز قاچاقچیان باز شکاری در آن بیش از دیگر نواحی کشور به چشم می خورد. وی افزود:قیمت گذاری بر روی این گونه ها تابع رنگ و جثه پرنده مورد اشاره است و به فراخور تعداد واسطه ها و رنگ بندی این پرنده و سابقه و شناخت صیادان از مولفه هایی که در افزایش و کاهش قیمت پرنده موثر است متفاوت است. کارشناس محیط زیست و عضو انجمن حمایت از حیوانات عنوان کرد:بطور میانگین قیمت گذاری بر روی بازها از 150 میلیون تا یک میلیارد تومان متفاوت است و هر آنچه رنگ سفید در پرهای این پرندگان مشهود تر باشد،به همان میزان با افزایش قیمت بیشتری همراه خواهد بود.
استفاده از نوار رادیولوژی برای صید بازهای شکاری
زرین روزبهانی، کارشناس حیات وحش در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص شیوه صید این پرندگان عنوان کرد:شکارچیان این گونه های جانوری با درست کردن جلیقه ای مخصوص برای پرندگان و بستن نوارهای رادیولوژی بر منتهی الیه آن،توجه بازهای شکاری را به پرندگانی که این جلیقه ها بر روی تن آنها آرام گرفته جلب می کنند.
وی افزود:با رهاسازی کبوتران به عنوان طعمه،چشمان بازهای شکاری آنها را هدف گذاری می کند و در مرحله حمله و شکار،پنجه های پرنده شکاری نگون بخت بر سطح نوارهای رادیولوژی فرو رفته و در این هنگام بستر لازم برای به دام افتادن این پرندگان فراهم و ایجاد می شود. کارشناس حیات وحش گفت: استفاده از موتورسیکلت برای تعقیب این پرندگان و تسهیل فرار از دست یگان های حفاظت به یکی از تجهیزات و ادوات اصلی برای صید این گونه های جانوری تبدیل شده است. روزبهانی عنوان کرد:بیشترین سود نصیب سرکردگان باندهای قاچاق باز می گردد و عده ای اجیر شده نیز با دریافت وجوه حداقلی،به این شکار ناجوانمردانه مبادرت می ورزند.
حضور 3 هزار محیط بان
در پهنه ای به مساحت
17 میلیون هکتار
مصطفی نعیم آبادی،کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح عوامل موثر در شیوع و افزایش پرندگان شکاری عنوان کرد:کمبود و محدودیت نیروی انسانی در یگان های حفاظت یکی از دلایل اصلی دشواری در برخورد با قاچاقچیان و شکارچیان این پرندگان محسوب می شود.
وی افزود:بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در رسانه ها،میزان نیروی انسانی فعال در عرصه محیط زیست 3 هزار نفر تخمین زده می شودو این در شرایطی است که وسعت عرصه زیست محیطی کشور که تحت حفاظت یگان مذکور قرار دارد،17 میلیون هکتار برآورد می شود.
نعیم آبادی عنوان کرد:براساس گزارشات موجود،3 هزار نیروی فعال در یگان حفاظت از محیط زیست نیز بصورت نوبتی و در زمان بندی مشخص و تعریف شده ای فعالیت می کنند زیرا علی القاعده امکان حضور و نظارت 24 ساعته تمامی ماموران در این عرصه وجود ندارد و با تقسیم و شیفت بندی آنها در طول ساعات شبانه روز،نیروی فعال دراین حوزه نقش آفرینی می کنند که طبیعتا در این شرایط میزان حضور محیط بانان از حیث کثرت و فراوانی کاهش می یابد. کارشناس محیط زیست گفت:کمبود تجهیزات از یک سو و برخی خلاءهای قانونیِ مقابله و برخورد با قاچاقچیان و شکارچیان این گونه ها از سوی دیگر،ساز وکار و فرآیند مبارزه با فعالان این صید و شکار شوم را دشوار و محدود ساخته است.
وی افزود:با توجه به اینکه شکارچیان این پرندگان فاقد سلاح هستند،از منظر قانونی نیز برخورد با عوامل این گروه ها و افراد دشوار است.
نعیم آبادی در خاتمه یادآور شد: برخورد با قاچاقچیان و شکارچیان پرندگان شکاری نیازمند نگاهی فراگیر، همگرایی و هم افزایی سازنده میان سه قوه مجریه، مقنننه و قضایی است و تنها در سایه این همنوایی و همسویی برای برخورد با قاچاقچیان یا شکارچیان پرندگان شکاری و به روز شدن قوانین است که می توان نسبت به تنگ تر شدن عرصه برای چنین فعالیت هایی امیدوار بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *