پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مورد عجیب شورای شهر بم 11 کمیسیون برای 11 نفر!

مورد عجیب شورای شهر بم 11 کمیسیون برای 11 نفر!





۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۴۹

مورد عجیب شورای شهر بم
11 کمیسیون برای 11 نفر!

پیام ما- شورای شهر بم به‌اندازه تعداد اعضایش، کمیسیون دارد.
چهارشنبه گذشته بود که از بالا بودن تعداد کمیسیون‌های شورای شهر کرمان گزارش دادیم. شورایی که 15 عضو دارد و 9 کمیسیون. 9 نفر از اعضای شورا رییس این کمیسیون‌ها هستند که همراه با رییس (مشرفی)، سخنگو (ربانی) و خزانه‌دار (جعفری) شورا دارای سمت هستند. جوانمرد رییس کمیته تقریباً مستقل ورزش و جوانان است. با این وضعیت تنها یک عضو (گیلانی) کلاً سمتی ندارد و مؤمنی رییس کمیته پسماند است که مستقل نیست و زیر نظر کمیسیون خدمات شهری است. با توجه به اینکه در جلسات عمومی روسای کمیسیون‌ها بیشتر می‌توانند صحبت کنند و طبیعتاً در رسانه‌ها بیشتر نامشان می‌آید، این موضوع کمی شائبه برانگیز است. خصوصاً که کرمان در مقایسه با شورای دیگر کلان‌شهرها کمیسیون بیشتری دارد. این اتفاق اما انگار خیلی در کرمان غریب نیست و شورای شهر بم از شورای شهر کرمان جلو زده و 11 کمیسیون دارد. این در حالی است که این شورا تنها 11 عضو دارد.
11 کمیسیون برای 11 نفر
سمانه سام نژاد‌،‌ اعظم جوشایی، محمد رفیع‌آبادی، منصور عزیزآبادی، علیرضا پشتیبان، علی طاهریان‌یزدی‌، علیرضا حاج امینی، منصور یوسفی، آرش ادیب، محمد بنی اسدی و یاسر افشارمنش 11 عضو شورای شهر بم هستند. بودجه، املاک، حقوقی، ورزش و جوانان، عمرانی، پژوهش، خدمات، فضای سبز، فرهنگی، اصناف و بازاری‌ها و حمل‌ونقل 11 کمیسیون این شورا هستند.
قانون چه می‌گوید؟
تبصره ماده 9 آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر، ترکیب‌، چگونگی اداره و وظایف این کمیسیون‌ها را به تصویب شورای عالی استان‌ها منوط کرده است و بر اساس دستورالعمل شرح وظایف، ترکیب، تعداد و چگونگی اداره کمیسیون‌های شوراهای اسلامی که در جلسه مورخ 10/12/85 شورای عالی استان‌ها به تصویب رسیده، تعداد کمیسیون‌های شوراهای اسلامی شهر مشخص‌شده است. در بند «و» ماده سه این دستورالعمل آمده است: «تعداد کمیسیون‌های تخصصی شوراهای کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها دارای سه کمیسیون به شرح زیر است: 1- کمیسیون توسعه و عمران و خدمات شهری 2- کمیسیون برنامه ، بودجه و حقوقی 3- کمیسیون فرهنگی و اجتماعی.» در تبصره این ماده هم آمده است: «شوراها می‌توانند بنا به‌ضرورت و متناسب با حجم برنامه‌ها و فعالیت‌های خود کمیسیون‌های موردنیاز و نیز کمیته‌های تخصصی را به‌عنوان زیرمجموعه کمیسیون‌ها تشکیل و فعال نمایند. ایجاد کمیسیون‌های جدید می‌بایست به اطلاع شورای فرادست برسد.»
تعداد کمیسیون‌های شورای
دیگر شهرها
در حالی شورای شهر بم 11 کمیسیون دارد که شورای شهر تهران با 31 عضو، 6 کمیسیون دارد. همچنین شورای شهر اصفهان با 21 عضو، پنج کمیسیون، تبریز با 21 عضو، هشت کمیسیون، اهواز با 15 عضو، هشت کمیسیون و شیراز با 21 عضو، 9 کمیسیون دارند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *