پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمپین #بلیت_را_ارزان_کنید ادامه دارد رییس مجمع نمایندگان استان: به استاندار پیشنهاد دادیم پروازها از انحصار درآید

کمپین #بلیت_را_ارزان_کنید ادامه دارد رییس مجمع نمایندگان استان: به استاندار پیشنهاد دادیم پروازها از انحصار درآید





۲۰ آبان ۱۳۹۵، ۰:۰۰

کمپین #بلیت_را_ارزان_کنید ادامه دارد
رییس مجمع نمایندگان استان:
به استاندار پیشنهاد دادیم پروازها از انحصار درآید

کمپین #بلیت_را_ارزان_کنید در حالی بیش از 2500 امضا جمع کرده که حالا زمزمه‌هایی مبنی بر خارج شدن پروازهای کرمان از انحصار «ماهان» به گوش می‌رسد.
شنبه گذشته بود که در پی انتشار گزارش‌هایی در رابطه با گران‌تر بودن قیمت بلیت پرواز کرمان-تهران شرکت هواپیمایی ماهان نسبت به پروازهای این شرکت از دیگر شهرها به پایتخت، کمپینی با عنوان #بلیت_را_ارزان_کنید شکل گرفت. در این کمپین تأکید شده بود که هواپیمایی «ماهان» قیمت بلیت‌های پرواز از کرمان خود را کاهش دهد و در غیر این صورت به دیگر شرکت‌های هواپیمایی اجازه داده شود که در کرمان پرواز داشته باشند. همان‌طور که در شهرهایی مثل بندرعباس و مشهد بین 5 تا 11 شرکت به‌جز ماهان پرواز دارد. حالا باگذشت 10 روز از شکل‌گیری این کمپین، زمزمه‌هایی مبنی بر خارج شدن پروازهای کرمان از انحصار «ماهان» به گوش می‌رسد.
درخواست رییس مجمع نمایندگان از استاندار
حسین امیری خامکانی، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در این رابطه به علیرضا رزم حسینی،استاندار کرمان گفته «پروازهای کرمان از انحصار درآید.» او این موضوع را روز سه‌شنبه و در بازدید از نمایشگاه مطبوعات تهران به «پیام ما» گفت. این نماینده بابیان اینکه نباید انحصار وجود داشته باشد، گفت: «پیشنهاد کردیم شرکت دولتی «ایران ایر» هم در کرمان پرواز روزانه داشته باشد.»
برقراری پرواز منوط به درخواست مسئولان
مدیر ایران ایر شعبه کرمان در پاسخ به درخواست مردم کرمان و همین‌طور برخی مسئولان مبنی بر برقراری پروازهای ایران ایر در کرمان، به «پیام ما» گفت: «برای شکستن انحصار باید همه مسئولان استان بخواهند.» محمد پارسانژاد افزود: «اگر مسئولان و مدیران استان کرمان بخواهند، پرواز روزانه شرکت ایران ایر از کرمان برقرار می‌شود.» در حالی مدیر ایران ایر کرمان از برقراری پروازهای این شرکت در صورت درخواست مسئولان خبر می‌دهد که به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به حضور ایران ایر در کرمان بیش‌ازپیش احساس می‌شود. اگرچه این شرکت هم‌اکنون جمعه‌ها از کرمان به تهران پرواز دارد اما ازآنجایی‌که این پرواز از کرمان به اصفهان می‌رود و سپس در تهران می‌نشیند، رضایت مردم را در پی ندارد. به همین دلیل اگر این شرکت پرواز روزانه و مستقیم از کرمان به تهران داشته باشد، علاوه بر کمتر بودن قیمت بلیت نسبت به ماهان (215 هزار تومان ایران ایر، 257 هزار تومان ماهان با احتساب مالیات) مشکلاتی همچون حمل بار، بلیت نیم‌بها برای معلولان، حمل بیمار و … حل می‌شود. همچنین از یاد نبرید که فروش 17 هواپیمای ایرباس به ایران قطعی شده و از این هواپیماهای جدید و پیشرفته، 10 هواپیما به پروازهای داخلی تعلق دارد و به گفته پارسانژاد، در صورت برقراری پرواز روزانه، کرمان در اولویت استفاده از این هواپیماها قرار می‌گیرد.

همراهی نمایندگان با مردم
در حالی کمپین #بلیت_را_ارزان_کنید ادامه دارد که نمایندگان استان کرمان هم با این کمپین همراه شده‌اند. چندی پیش یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و سخنگوی مجمع نمایندگان استان کرمان از تشکیل جلسه ‌این مجمع برای بررسی گرانی بلیت‌های ماهان خبر داد. او به «پیام ما» گفت: «نمایندگان باید صدای مردم را بشنوند. هرکجا که مردم خواسته‌ای داشته باشند، حمایت می‌کنیم. در همین راستا از طریق مجمع نمایندگان این موضوع را پیگیری می‌کنیم.» وی با اشاره به لزوم وجود تناسب بین پول گرفته‌شده و خدمات ارائه‌شده، گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری اگر شرکت‌های دیگری وجود دارند که امکان سرویس‌دهی به مردم کرمان را دارند، با اجازه به آن‌ها، به مردم کرمان حق انتخاب بیشتری بدهد.» کمالی پور اضافه کرد: «ماهان باید جلب رضایت مردم کرمان را در اولویت بگذارد. این شرکت که از کرمان شکل‌گرفته، باید اگر دغدغه‌ای در بین مردم وجود دارد، آن دغدغه و نگرانی را رفع کند.» سخنگوی مجمع نمایندگان استان اظهار کرد: «ماهان باید پای‌کار بیاید. نباید نگرانی مردم را نادیده بگیرند.»همچنین محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس هم ضمن تأکید بر بررسی دقیق موضوع در جهت جلوگیری از تضییع حق شهروندان کرمانی هم گفت: «حتماً این موضوع را از طریق وزیر راه تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد.» علی اسدی، نماینده مردم شهربابک در مجلس هم در این رابطه گفت: «قبل از راه‌اندازی این کمپین هم من دو بار اعتراض خود را نسبت به قیمت بلیت‌های ماهان بیان کرده بودم. ازنظر من گرانی بلیت قابل‌قبول نیست.» او از برگزاری جلسه مجمع نمایندگان در روز یکشنبه هفته آینده و بررسی این موضوع خبر داد. به گفته این نماینده، اگر لازم شود با مدیرعامل ماهان در این خصوص صحبت می‌شود.

#بلیت_را_ارزان_کنید ادامه دارد
شنبه هفته گذشته گزارش دادیم کرمانی‌ها برای سفرهای هوایی با هواپیماهای «ماهان»، باید هزینه به‌مراتب بیشتری نسبت به مردم دیگر استان‌ها بپردازند. از طرف دیگر ازآنجایی‌که «ماهان» به‌طور انحصاری تمام پروازهای کرمان را در اختیار دارد، کرمانی‌ها حق انتخاب دیگری ندارند و مجبورند هر قیمتی که این شرکت تعیین کرد را بپردازند. به‌عنوان‌مثال، در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم که برای بلیت‌های روز 8 آبان، کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران (216 هزار و 300) هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران (164 هزار) همین شرکت، 52 هزار و 300 تومان بیشتر بود. این در حالی است که فاصله هوایی بندرعباس تا تهران 1052 کیلومتر و کرمان تا تهران 799 کیلومتر است. موضوعی که گفته می‌شود به دلیل تقاضای بالای کرمانی‌ها برای پرواز است و به قول «ماهانی‌ها» هواپیماهای کرمان – تهران همیشه «سرریز» هستند. اگر قبول کنیم که کرمانی‌ها به نسبت سایر استان‌ها، بیشتر با هواپیما سفر می‌کنند، بازهم نباید بلیت گران‌تری بخرند. چراکه به‌عنوان‌مثال حداقل بندرعباسی‌ها می‌توانند از بین 6 شرکت هواپیمایی، یک شرکت را انتخاب کنند اما کرمانی‌ها فقط مجبور به استفاده از «ماهان» هستند و حق انتخاب دیگری ندارند. یعنی تقاضای بالای کرمانی‌ها را فقط یک شرکت باید جواب دهد. در اینجا این مسئله پیش می‌آید که اگر ماهان نمی‌تواند با افزایش تعداد پروازها، از پس تقاضای پرواز کرمانی‌ها و کاهش قیمت بلیت به حد معمولی که در دیگر استان‌های نزدیک به کرمان عرضه می‌شود، برآید، بهتر است انحصار پروازهای کرمان از ماهان گرفته شود تا حداقل کرمانی‌ها بتوانند از میان شرکت‌های مختلف هواپیمایی دست به انتخابی بزنند که بیشتر به معیارهایشان نزدیک است. برای امضای نامه اعتراضی مردم از رمزینه بالا استفاده کنید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *