پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توضیح میراث فرهنگی کرمان در خصوص کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان: کتیبه بدلی نصب کردیم تا کتیبه اصلی مرمت شود

توضیح میراث فرهنگی کرمان در خصوص کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان: کتیبه بدلی نصب کردیم تا کتیبه اصلی مرمت شود





۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۵۶

توضیح میراث فرهنگی کرمان در خصوص کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان:
کتیبه بدلی نصب کردیم تا کتیبه اصلی مرمت شود

پیام ما- میراث فرهنگی کرمان در خصوص نبود یک کتیبه در کاروانسرای گنجعلیخان کرمان توضیح داد.
دو روز پیش بود که خبری مبنی بر مفقود شدن کتیبه کاروانسرای گنجعلیخان کرمان منتشر شد. مدیرکل میراث فرهنگی کرمان اما در گفت‌وگو با «پیام ما» این خبر را کذب محض خواند. محمود وفایی گفت: «هرکس خواست بیاید کتیبه‌ای که می‌گویند مفقود شده را ببیند. انگار عده‌ای از مرمت و توجه به آثار تاریخی خوششان نمی‌آید و با این شایعات می‌خواهند دولت و روحیه همکاران فنی را تضعیف کنند.
سال‌ها بر روی این کاروانسرا کار نشده بود و از سال گذشته عملیات مرمت بر روی آن آغازشده و متأسفانه برخی چنین شایعاتی را مطرح می‌سازند. درحالی‌که در سال‌های گذشته به دلیل اینکه توجهی به این کاروانسرا نشده بود، آسیب‌های جدی دیده بود و در این دولت به فکر مرمت افتادیم تا بنا از بین نرود اما برخی چنین شایعاتی را رواج می‌دهند.»
دو روز پس‌ازاین صحبت‌ها اما روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد. در این اطلاعیه درباره نبود کتیبه اصلی و قرار گرفتن کتیبه بدلی در کاروانسرای گنجعلیخان توضیح داده‌شده: «کتیبه مذکور در جریان مرمت ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان برای انجام تعمیرات فنی به خارج از کارگاه مرمتی مجموعه مذکور انتقال داده‌شده و به‌زودی در محل اصلی خود نصب خواهد شد.»
در بخش دیگری از این اطلاعیه که به نقل از محمدمهدی افضلی، مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان در خبرگزاری‌های مختلف ازجمله مهر و ایسنا منتشرشده، آمده است: «در حین مرمت کاروانسرای مذکور بررسی‌های کارشناسی نشان داد قابی از کاشی معرق در مرکز مقرنس ایوان شرقی به دلیل ضعف ملاط پشت قطعات کاشی پیوستگی خود را ازدست‌داده و مورد تهدید است، به‌گونه‌ای که امکان مرمت آن در محیط کارگاه فراهم نبود. به همین دلیل این کاشی از محل اصلی برچیده و برای مرمت به گنجینه میراث فرهنگی منتقل و در اختیار کارشناسان قرار گرفت و بدل آن نیز (البته با مقداری تفاوت در رسم‌الخط) موقتاً و تا زمان تکمیل مرمت کاشی اصلی در محل نصب شد. در حال حاضر کار مرمت کتیبه کاشی ایوان شرقی کاروانسرای گنجعلیخان کرمان مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به‌زودی در محل اصلی نصب خواهد شد.»
درباره کاروانسرای گنجعلیخان باید بدانید که این بنا در ضلع شرقی میدان گنجعلی خان واقع‌شده و روزگاری مدرسه‌ای پررونق بوده که بعدها به کاروانسرا تبدیل گردیده است. بر کاشی‌های کتیبه سر در آن تاریخ ۱۰۰۷ ه.ق. مطابق با ۱۵۹۸ میلادی نقش بسته و معمار آن محمد سلطانی یزدی بوده است. بر اساس منابع موجود آقا محمدخان قاجار این بنا را تخریب کرده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *