پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ورزشگاه باهنر کرمان در مسیر فروپاشی

ورزشگاه باهنر کرمان در مسیر فروپاشی





۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱:۱۱

ورزشگاه باهنر کرمان در مسیر فروپاشی

در برنامه‌ی 90 این هفته گزارش کاملی از روند ساخت ورزشگاه‌های بزرگ فوتبال کشور در سال‌های گذشته پخش شد و مشخص شد که این پروژه‌ها تا چه اندازه علی‌رغم هزینه‌های چند ده میلیاردی خود، کم بازده بوده‌اند.
اتفاقا یکی از این ورزشگاه‌هایی نیز که صورت کپی و پیست در کشور ساخته شد و به دلیل کمبود بودجه‌های لازم برای نگهداری با مشکل روبرو شده است، ورزشگاه 15 هزار نفری باهنر کرمان بود که از سال 86 میزبان بازی‌های تیم مس در کرمان شد.
این ورزشگاه درست 2 سال بعد از ساخت خود بود که مشخص گردید نواقص بسیاری دارد و علی‌رغم اینکه تازه ساز محسوب می‌شد، برای میزبانی بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا با 30 نقص عمده روبرو شد تا جایی که حتی تهدید گرفتن میزبانی این بازی‌ها از کرمانی‌ها نیز صورت گرفت.
بهرشکل کرمانی‌ها بسیار خوش‌ شانس بودند که با صعود مس به لیگ قهرمانان، خیلی زود این ورزشگاه به اجبار مورد بازسازی قرار گرفت تا همانند ورزشگاه‌های مشابه خود در کشور که در گزارش برنامه‌ی نود مشخص شد تا چه اندازه فرسوده شده‌اند، وضعیت به مراتب بهتری پیدا کرد. اما با گذشت زمان بیشتری از عمر این ورزشگاه و سقوط مس به لیگ یک که منجر به توجهات کمتر به این ورزشگاه شد، حالا رفته رفته استادیوم شهید باهنر کرمان نیز دقیقا جا پای سایر ورزشگاه‌های فرسوده مشابه خود می‌گذارد و وضعیت این استادیوم سال به سال بغرنج‌تر می‌شود.
ورزشگاه تازه ساز باهنر با عمر تقریبی 10 سال، متاسفانه امروز نه برروی سکوها شمایل یک ورزشگاه استاندارد را دارد و نه برروی چمن خود. بعد از گذشت ده سال هیچ امکانات رفاهی نیز در این ورزشگاه از قبیل بوفه، سرویس‌های بهداشتی بهسازی شده و آبخوری استاندارد نیز وجود ندارد تا این ورزشگاه عملا هیچ جذابیتی هم برای میزبانی شیک از میهمانان خود برروی سکوها نداشته باشد.
صندلی‌های این ورزشگاه بعد از گذشت دو سال از اتفاقات بازی با استقلال خوزستان هنوز تعمیر و جایگزین نشده‌اند و به نظر نمی‌رسد که به دلیل کمبود اعتبارات، فعلا عزمی هم برای این کار در بین مسئولین نگهداری این ورزشگاه وجود داشته باشد. چمن این استادیوم نیز هر سال دچار مشکل می‌شود تا مشخص گردد این استادیوم عملا به حال خود رها شده است و آنگونه که نیاز دارد مورد توجه و نگهداری واقع نمی‌شود تا عمر فرسودگی این ورزشگاه خیلی زودتر از موعد به سراغش بیاید.
اخیرا منصور ابراهیم‌زاده سرمربی تیم به شدت از چمن ورزشگاه انتقاد کرد و گفت که موارد لازم برای نگهداری آن صورت نمی‌گیرد و با فرا رسیدن فصل سرما، وضعیت آن به مراتب بدتر هم خواهد شد. مسلم است با انتقال بازی‌های مس به ورزشگاه خانگی خود که شاید سال دیگر این اتفاق بی‌افتد، توجهات به ورزشگاه خاطره‌انگیز باهنر آنقدر کم می‌شود که عملا این ورزشگاه به سرنوشت ورزشگاه‌های مشابهش در سراسر کشور مبتلا شود و آن نابودی کامل است آن‌هم در حالی که عمر استفاده از آن به 15 سال هم نرسیده است.
در حال حاضر در کنار همه‌ مشکلات این ورزشگاه، اصلی‌ترین معضل استادیوم باهنر، چمن آن است که منجر به ترس همه برای بازی برروی آن می‌شود. این چمن در کمترین کیفیت خود قرار دارد تا جایی که کادر فنی و بازیکنان مس بارها تقاضای جابه‌جایی بازی‌های مس از این ورزشگاه را داده‌اند.
البته هزینه‌های تعریف شده برای نگهداری و تجهیز مجدد این ورزشگاه آنقدر ناچیز است و آنقدر مشکلات جدی برسر بهسازی و نگهداری این ورزشگاه وجود دارد، که شاید همین الان، مشکل چمن در الویت چندم این ورزشگاه قرار داشته باشد! همین سبب می‌شود که همه در کرمان نگران سرنوشت این ورزشگاه با استادیوم‌های مشابه و چند قلویش در کشور شوند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *