پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خبر

خبر





۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۵:۰۳

رئیس اداره منابع طبیعی رابر:
برداشت و حمل غیر مجاز گیاهان دارویی قاچاق است
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رابر گفت: قطع هرگونه اشجار جنگلی و بوته‌های مرتعی به منظور تهیه هیزم و حمل آنها و برداشت هرگونه سنگ معدنی و حمل آن جرم تلقی می‌شود.
ابوذر سیفی اظهار داشت: منابع طبیعی شهرستان رابر تاکنون برای جرائمی مانند برداشت چوب از اشجار جنگلی به منظور تهیه هیزم و سایر تخلفات مبلغ 107 میلیون و 920 هزار ریال به حساب خزانه دولت اقدام کرده است. وی گفت: تخلفاتی مانند چرای غیرمجاز دام خارج از موعد مقرر یعنی قبل 20 اردیبهشت ماه و بعد از 20 شهریور ماه هر سال، بدون داشتن پروانه چرای دام‌، خارج از ظرفیت مراتع جرم محسوب می‌شود.
سیفی افزود‌‌: هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی به منظور شخم اراضی ملی‌، احداث مسکن و … و یا هرگونه بهره‌برداری غیرمجاز از محصولات فرعی جنگل و مرتع یا برداشت غیرمجاز و یا حمل هرگونه گیاه دارویی مانند ریشه شیرین بیان‌، آویشن‌، آلاله‌، زیره‌، کرفس کوهی و … را قاچاق و جرم عنوان کردند. وی همچنین قطع هرگونه اشجار جنگلی و بوته‌های مرتعی به منظور تهیه هیزم و حمل آنها و برداشت هرگونه سنگ معدنی و حمل آن را جرم تلقی کرده و افزود: مجرمان برای سیر مراحل قانونی به دادگاه معرفی می‌شوند. سیفی ادامه داد: همچنین در صورت هرگونه ساخت و ساز در محل اراضی ملی این اداره با مجوز کتبی از قاضی دادگاه نسبت به تخریب و خلع ید متصرف اقدام می‌شود. رئیس منابع طبیعی رابر از شهروندان خواست‌ در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و بهره‌برداری از اراضی ملی و دولتی رایگان و بدون گرفتن کد و یا پیش شماره با شماره تلفن 1504 تماس حاصل کنند و مراتب را به اطلاع برسانند.

تقدیرابتکار بابت دستور توقف بهره برداری از جنگلهای شمال از حجتی
اول آبان ماه سال جاری وزیر جهاد کشاورزی در اقدامی تحسین برانگیز که نشان از نگاه ملی و کارشناسانه وی و مشاورانش به سرمایه های طبیعی دارد، در نامه ای به معاون خود (رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری) خواستار توقف هرچه سریعتر بهره برداری از جنگل های طبیعی شمال کشور کشور شد.
در پی این اقدام، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به محمود حجتی از دستور وی برای توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های شمال کشور تقدیر و تشکر کرد.
متن نامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این شرح است:
جناب آقای مهندس حجتی
وزیر محترم جهاد کشاورزی
باسلام و احترام، نظر به نامه شماره ۲۰۹۱۷/۲۰ مورخ ۹۵/۸/۱ تحت عنوان رئیس محترم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های هیرکانی شمال کشور، بدینوسیله از زحمات و دور اندیشی جنابعالی در صدور نامه مذکور تقدیر و سپاسگزاری می گردد.
بدیهی است انجام این مهم گام بسیار بزرگی در اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بوده که اجرای دقیق مفاد آن منجر به اقدامات پیشگیرانه سترگی در کنترل سیلاب و فرسایش که همه ساله موجب خسارا های فراوان بر پیکره طبیعت و زیستمندان آن، به ویژه مردم گذاشته و از سوئی سبب کنترل سیر قهقهرائی و فروپاشی اکوسیستم های جنگلی در آینده خواهد شد و نتایج گران بهای حاصل از اجرائی شدن آن نه تنها باعث بهبود کیفیت جنگل، بلکه بهره مندی کشور از سرمایه ملی را برای آیندگان به عنوان میراث طبیعی ملی و جهانی فراهم خواهد ساخت. علیهذا این سازمان آمادگی مجدد خود را برای همکاری در حفاظت و مراقبت از جنگل ها و انجام فعالیت های مشترک را اعلام می دارد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *