سایت خبری پیام ما آنلاین | ازدواج در زنان «سالمند»

ازدواج در زنان «سالمند»





۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۴:۵۷

ازدواج در زنان «سالمند»
در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردان سالمند راحت‌تر از زنان سالمند به ازدواج یا ازدواج مجدد اقدام می‌کنند؛ این در حالیست که ازدواج در دوران سالمندی همواره برای زنان با موانعی همراه بوده و بر طبق تحقیقات در حال حاضر نیز ازدواج مردان سالمند در کشور بیش از ۴ برابر زنان سالمند است.
هنگام صحبت درباره‌ی بهداشت روانی در دوران سالمندی نمی‌توان مواردی از قبیل احساس تنهایی افسردگی و انزوا را از نظر دور داشت. احساس تنهایی پدیده‌ای گسترده و فراگیر است و ۲۰ تا ۵۰ درصد کل جمعیت بالای ۶۵ سال آن را بر حسب سن و جنس تجربه می‌کنند. احساس تنهایی تجربه‌ای آزار دهنده و پریشان کننده است که مشکلات روانشناختی و جسمانی شدیدی را به دنبال دارد. زنان سالمند به طور کلی مشکلاتی دارند که تنهایی و انزوا به آن دامن می‌زند.
طبق گفته‌ی رییس دبیرخانه‌ی شورای ملی سالمندان کشور نزدیک به ۱۱ میلیون زن مجرد که در سن ازدواج هستند در کشور وجود دارد. سن این افراد در سال‌های آینده بالا می‌رود و با توجه به کاهش نرخ ازدواج حجم زیادی از این جمعیت مجرد سالمند می‌شوند. این در حالی است که با توجه به طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان جمعیت زنان مجرد سالمند رو به افزایش است. یکی از مشکلات اصلی این گروه از زنان بحث تنهایی آن‌ها است.
عالیه شکر‌بیگی جامعه شناس به موانع فردی خانوادگی اجتماعی ازدواج زنان سالمند اشاره کرد و افزود:« ارزش‌ها و هنجار‌های جامعه‌ی ما این اجازه را به مرد سالمند داده است که ازدواج کند. حتی خانواده این نیاز را برای مرد سالمند حس می‌کنند اما زن سالمند نمی‌تواند و حتی اگر میل به ازدواج مجدد داشته باشد هرگز جرات و جسارت مطرح کردن آن را ندارد.»
در پژوهشی که در دو منطقه ۳ و ۱۷ تهران در خصوص ازدواج سالمندی انجام شده بود مشخص شده که عمده‌ترین موانع ازدواج این قشر موانع اجتماعی و فرهنگی است؛ در حالی که این نیاز و تمایل در آن‌ها وجود دارد. همچنین جبهه‌گیری فرزندان و نگرش آن‌ها در قبال ازدواج زنان سالمند مشکل دیگر ازدواج آن‌هاست.
ازدواج مجدد سالمندان تا یک دهه پیش تابو بود اما هم‌اکنون جامعه در حال بستر‌ سازی است و سالمندان که زمانی فقظ منتظر مرگ تدریجی بودند اکنون حق زندگی یافته‌اند و می‌توان گفت ازدواج سالمندی به منزله تولد و امید دوباره است.
فرهنگسازی برای ازدواج زنان سالمند
برای آنکه سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند و همسری ندارند بتوانند به خوبی زندگی کنند و این دوران را به سلامت بگذرانند بهترین کار ازدواج است. چرا که تنهایی احساس پوچی می‌آورد و احساس پوچی افسردگی. البته این موضوع برای زنان و مردان سالمند متفاوت است و به دلیل همان فرهنگی که به آن اشاره شد شرایط ازدواج برای زنان سالمند ما مشکل‌تر از مردان فراهم می‌شود.
فرید براتی‌سده رییس دبیرخانه‌ی شورای ملی سالمندان کشور مهم‌ترین اقدام را فرهنگسازی برای ازدواج زنان سالمند دانست و افزود:« باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگسازی کنیم که زن مجرد سالمند مجرد نماند و ازدواج در سنین سالمندی نیز مانند سنین دیگر مطرح شود.»
تنهایی سالمندان علاوه بر مشکلات روحی می‌تواند موجب بروز خطرات جسمانی هم باشد. شاید برای همین خطرناک بودن تنها ماندن سالمندان هم بود که سال گذشته کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) هم وارد عمل شد و از اجرای طرحی با نام ازدواج سالمندان خبر داد به طوری که آن زمان علی‌محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امام خمینی(ره) درباره‌اش گفت:« ۵۸ درصد از سالمندان زیر پوشش کمیته امداد تنها زندگی می‌کنند که اجرای طرح ازدواج سالمندان در کاهش بیماری‌های روحی و جسمانی آنان مؤثر است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *