پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادعای ایجاد گسل جدید در منطقه زرند به ‌احتمال‌قوی صحت ندارد

ادعای ایجاد گسل جدید در منطقه زرند به ‌احتمال‌قوی صحت ندارد





۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴

ادعای ایجاد گسل جدید در منطقه زرند به ‌احتمال‌قوی صحت ندارد
مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان با تأکید بر اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست گفته که در منطقه زلزله‌خیز هر لحظه امکان وقوع زلزله وجود دارد، اما اکنون علم توان پیش‌بینی وقوع آن را ندارد.
آن‌طور که پایگاه خبری «کرمان نو» نوشته، دکتر سید جلال‌الدین فاطمی در خصوص زلزله‌های اخیر در استان کرمان می‌گوید استان کرمان گسل‌های مخربی دارد و همواره در استان کرمان به‌طور متوسط روزانه حدود ۳زلزله ۲ یا ۳ ریشتری رخ می‌دهد. وی بابیان این‌که منطقه‌ای که زلزله‌خیز است، وقوع زلزله در آن حتمی است، افزود که در سطح شهر کرمان نیز حدود ۳۰ گسل وجود دارد؛ اما طول آن‌ها کمتر از ۲۰ کیلومتر است و شایان ذکر است که گسل‌هایی که طول کم دارند، توان ایجاد زلزله مخرب را ندارند.
او ادامه داد که ادعای ایجاد گسل جدید در منطقه زرند، حتی اگر صحت هم داشته باشد که به‌احتمال‌قوی صحت ندارد، باید بررسی شود که طول آنچه میزان است. فاطمی اظهار داشت که انرژی در گسل‌ها در حال ذخیره شدن است که روزی باید این انرژی را تخلیه کنند، بنابراین زلزله رخ می‌دهد. بر همین اساس استان کرمان شاهد زلزله‌های مخربی در گذشته بوده است. وی گفته اینکه برخی مدعی پیش‌بینی زلزله هستند، کاملاً کذب است و علم تاکنون نتوانسته است زلزله را پیش‌بینی کند، اما دانشمندان در این راستا در حال پژوهش هستند، به‌طور مثال مرکز پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان روی گاز رادون در حال تحقیق است.
مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان می‌گوید که برخی بر این باورند که قبل از زلزله‌های مخرب پیش‌لرزه می‌آید که این مطلب نیز درست نیست؛ چراکه برخی از زلزله‌های بزرگ اصلاً پیش‌لرزه ندارند. وی ۴/۵ ریشتر را زلزله بزرگ و مخرب ندانست و اظهار کرد که زلزله‌های کمتر از ۵ ریشتر ممکن است هر ۶ ماه رخ دهد، این زلزله‌ها ایجاد خسارت نمی‌کنند، زلزله‌های بالاتر از ۶ ریشتر را زلزله مخرب می‌گویند. فاطمی با اشاره به اقدام‌های سایر کشورها در قبال زلزله گفت که در برخی از کشورها به دلیل اینکه خانه‌های خود را از چوب می‌سازند، هرچند وقت یک‌بار آژیر خطر به صدا در می‌آورند تا آمادگی لازم را به مردم دهند و اینکه اگر اکنون ستاد بحران در زرند تشکیل‌شده است به‌منظور آمادگی است تا اگر زمانی زلزله‌ای رخ داد، مانند زلزله بم غافلگیر نشویم.
وی تشکیل ستاد بحران را دلیل بر وقوع زلزله مخرب ندانسته و گفته به‌طور مثال ماشین آتش‌نشانی در نزدیکی برخی از مراکز پژوهشی مستقر هستند آیا باید نتیجه گرفت که این مراکز حتماً آتش می‌گیرند. مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان بابیان این‌که گسل‌های کرمان به‌درستی شناسایی نشده‌اند، تصریح کرد که تشکیل ستاد بحران برای تمرین و آموزش است و آموزش از وظایف ستاد بحران است.
وی افزود که ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و زلزله رخ خواهد داد، اما کسی آن را نمی‌تواند پیش‌بینی کند و اگر کسی بر این اساس بخواهد در مردم ترس و هراس ایجاد کند، بدون علم صحبت می‌کند. فاطمی با تأکید بر این‌که مسؤولین باید بر ساخت‌وسازها نظارت داشته باشند، خاطرنشان کرد که در مناطق پرخطر مردم باید اتاق امن بسازند، اگر مقاوم‌سازی انجام گیرد، نباید از وقوع زلزله هیچ ترس و نگرانی داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *