پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی: شیوع مصرف مواد مخدر میان کارگران جدی است

یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی: شیوع مصرف مواد مخدر میان کارگران جدی است





۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۵

یحیی کمالی پور، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی:
شیوع مصرف مواد مخدر میان کارگران جدی است

علی هاشمی،رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام،با اشاره به آمار مذکور از پدیده‌ای نامیمون و بسیار تهدید آمیز در بین نیروی کار کشور خبر می دهد.
محمد مهدی حیدریان، معاون وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی نیز به نوعی این آمار را تائید می کند.وی می افزاید: بیش از 20 درصد از نیروی کار کشور به سوء مصرف مواد مخدر دچار اند و مقرر است برای مقابله با این معضل،مرکز جامع رفاه کارگران و بزرگ ترین زنجیره ورزشگاهی کشور به صورت ویژه برای این گروه آسیب پذیر جامعه تاسیس شود. از سوی دیگر پزشکی قانونی اعلام کرده در نیمه اول سال جاری، یک هزار و 605 تن به دلیل سوءمصرف مواد مخدر در کشور، جان خود را از دست دادند. این شمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تلفات اعتیاد یک هزار و 471 تن 9.1 درصد بیشتر شده است.
عدم نظارت کافی از سوی کار‌فرمایان بخش خصوصی
چندی پیش مجید رضا زاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، با نگران کننده عنوان کردن آمار 21 درصدی از مصرف مواد مخدر در میان جمعیت کارگری کشور، گفت:برای رفع مشکلات کارگران،آنچنان که باید موثر اقدام نشده و به تبع آن، مسئله اعتیاد نیز در میان برخی از فعالان این گروه، همچنان لاینحل باقی مانده است.
وی می افزاید:حضور کارگران در مناطق بد آب و هوا،مسئولیت برخی از نهادها و ارگان‌ها همچون وزارت نفت را بیشتر و سنگین تر می کند.
وی معتقد است:در محیط های کارگری و به خصوص از سوی کارفرمایان بخش خصوصی نیز نظارت کافی اعمال نمی شود. مهار و کنترل معضل اعتیاد در جمعیت کارگری، بدون تامین پیش نیازها،محقق نمی شود.
شیوع اعتیاد در جامعه کارگری
مجید رازینی،جامعه شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،در واکاوی ریشه ها و عوامل موثر در شیوع اعتیاد در میان برخی از افراد و گروه های کارگری، عنوان کرد: شیوع اعتیاد در میان چنین افراد و گروه هایی، تابع یک عامل مشخص و کلی نیست و به فراخور شرایط و معضلاتی که جامعه کارگری با آن مواجه است،عوامل ظهور و بروز اعتیاد نیز متغیر و متعدد است.
وی افزود: یکی از عوامل اصلی زمینه ساز این معضل، به دغدغه ها و مشکلات اقتصادی معطوف می شود که البته این توجیه منطقی و صحیحی برای گرایش به استعمال موا مخدر به شمار نمی رود، اما به هر حال واقعیت تلخی است که نمی توان آن را انکار کرد.
این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی، گفت: دوری از خانواده به فراخور شرایط کاری و تلاش برای کسب درآمد هر چه بیشتر و به تبع آن افزایش ساعات کاری برای کسب درآمد هر چه بیشتر از دیگر عواملی است که بخش قابل توجهی از کارگرانِ دچار شده به این بیماری و معضل، به آن اذعان می کنند.
رازینی گفت: بنده در سال 92،در قالب یک پروژه تحقیقاتی، به صورت میدانی با برخی از کارگرانی که مصرف مواد مخدر در آنها مشهود و بارز بود (و مشروط به عدم درج نام و مشخصات آنها،ابایی از مطرح کردن آن برای کمک به این طرح تحقیقاتی نداشتند)،مصاحبه و گفت و گوهایی ترتیب دادم که ماحصل این تحقیقات و گزارشات میدانی، به این واقعیت تلخ معطوف می شود که برخی از کارگران برای رفع خستگی و رهایی از فشار و استرس های کاری، به سوء‌مصرف مواد مخدر دچار می شوند.
وی افزود: به واقع این گروه، دچار یک دور تسلسل باطل می شوند، زیرا برای کسب درآمد هر چه بیشتر، به کار و تلاش مضاعف و فراتر از توان بدنی خویش مبادرت می ورزند و برای رفع برخی کاستی ها و خلاءهای موجود، به مصرف مواد مخدر روی می آورند و این مُسَکن کاذب و ویران کننده، خود منوط به تامین هزینه های خاصی است که بعضا هزینه های عادی زندگی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
رازینی عنوان کرد: به نظر بنده این موضوع،عامل و دلیل ثانویه بروز این معضل است و زمینه اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر را باید در لغزش ها و شکنندگی‌های روحی و روانی جست وجو کرد که به عناوین متعدد ظهور و بروز پیدا می کند.
انتقاد از نگاه تک بعدی مسئولان درحوزه موادمخدر
نائب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از تک بعدی عمل کردن مسئولان درحوزه مواد مخدر، گفت: نگاه ارعابی و مجرمیت به معتاد، درکاهش اعتیاد نقشی ندارد.
یحیی کمالی پور با اشاره به اینکه در اصل موضوع مبارزه با مواد مخدر، اشکالات و مشکلات بسیاری وجود دارد، گفت: به طور حتم یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مدیریت مصرف است، تا زمانی که درتمامی حوزه های مواد مخدر به برخورد فیزیکی توجه می شود، نمی توان به کاهش مصرف مواد مخدر و مدیریت آن امید داشت.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر و افزایش معتادان در جامعه، یک معضل اجتماعی قابل توجه است، افزود: تا زمانی که به این موضوع به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی بزرگ نگاه نشود، نمی توان برای درمان معتادان، راهکار اساسی و ماندگار ارائه داد؛ زیرا درحال حاضر طبق آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، بین 3.5 تا 4 میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد.
وی با انتقاد از نادیده گرفتن این تعداد از افراد معتاد از سوی نهادهای متولی و بهداشتی، تاکید کرد: مشکل اصلی این است که نگاه مسئولان به مواد مخدر و مصرف آن، نگاه ارعابی است و طبق این نگاه، فرد معتاد و مجرم باید از صحنه جامعه حذف شود، بنابراین تا زمانی که نگاه حذفی درجامعه وجود داشته باشد، امیدی به بهبودی معتادان درجامعه نیست.این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه اعتیاد باید به عنوان یک بیماری درجامعه شناخته شود، گفت: به همان میزان که برای یک بیمار در ابعاد مختلف در مراکز درمانی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دربخش درمان و پیشگیری می شود، باید به همان میزان هم به افرادی از جامعه که خواسته و ناخواسته گرفتار اعتیاد شدند، توجه شود؛ از سوی دیگر به عقیده صاحبنظران نهادهای عمل کننده مانند بهزیستی و حتی وزارت بهداشت و درمان دراین حوزه جدی ورود کنند./ نسل فردا

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *