پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | 57 زلزله در 12 روز رخ داد زرند در تب و تاب زلزله

57 زلزله در 12 روز رخ داد زرند در تب و تاب زلزله





۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۰:۲۵

57 زلزله در 12 روز رخ داد
زرند در تب و تاب زلزله

عصر گذشته زلزله‌ای به بزرگی 4.6 ریشتر زرند را لرزاند

پیام ما- عصر گذشته در حالی زلزله‌ای 4.6 ریشتری زرند را لرزاند که از 29 مهر تا عصر دیروز، 51 بار در این شهر زلزله شده است.
اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از خسارت‌های این زلزله منتشر نشد اما در دو زلزله تقریباً مشابه با زلزله روز گذشته، مجموعاً 34 نفر مصدوم و برخی ساختمان‌ها تخریب شدند. اولین زمینه لرزه شامگاه 29 مهر به بزرگی 4.8 ریشتر رخ داد.
در پی این زلزله 24 نفر به‌طور غیرمستقیم مصدوم شدند. همچنین طبق گفته حسین کاظمی مدیر آموزش ‌و پرورش زرند، به حدود 30 واحد آموزشی خسارت وارد شد. محمد اسلامی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری زرند هم گفت این زلزله به بخشی از بازار، برج زرندوئیه، مسجد قلعه و آثار یزدان‌آباد خساراتی وارد کرد.
در این راستا محمود وفایی، مدیرکل گردشگری استان هم درخواست کرد که «اگر تسهیلاتی برای زلزله در شهرستان زرند اختصاص یافت، حوزه میراث فرهنگی نیز در این تسهیلات دیده شود.»
حبیب‌الله خنجری، فرماندار زرند هم به مهر گفت «ترس از زمین‌لرزه بین مردم وجود دارد چون شدت زمین‌لرزه ابتدایی زیاد بود.» زلزله تقریباً بزرگ دیگر شنبه، هشتم آبان رخ داد. بزرگی این زلزله 4.7 ریشتر بود و 10 نفر در پی آن مصدوم شدند.
همچنین ساختمان‌هایی که در زلزله قبلی آسیب‌دیده بودند، با آسیب بیشتری مواجه شدند. محسن صالحی، مدیرکل بحران استانداری کرمان دلیل زلزله‌های اخیر زرند را فعال شدن گسل کوهبنان می‌داند.
وی گفت: «این گسل از کوهبنان شروع می‌شود و اکثر شهرهای پرجمعیت را پشت سرمی گذارد و از نزدیکی کرمان می‌گذرد و به میانه استان کرمان و شهرستان‌های مرکزی می‌رسد.» همچنین 5 دقیقه پس از زلزله 4.6 ریشتری روز گذشته مجدداً در زرند زلزله ای به بزرگی 2 ریشتر رخ داد.
همچنین 6 زلزله دیگر به بزرگی 2.1، 1.6، 3.5، 2.1 و 2.2 , 1.4 ریشتر شب گذشته در زرند رخ داد.
در پی زلزله های اخیر شهرستان زرند، مدارس این شهرستان امروز تعطیل هستند.
57 زلزله در 12 روز
جدای از 10 زلزله‌ای که در بالا گفته شد، 47 زلزله دیگر هم در بازه زمانی از ساعت 18:40 روز پنجشنبه مورخ 29 / 07 / 1395 تا ساعت 12:00 روز دوشنبه مورخ 10/8/ 1395 در زرند رخ‌داده است. در جدولی که مرکز لرزه‌نگاری کشور منتشر کرده بزرگی این زلزله‌ها را می‌توانید ببینید.
تفاوت زلزله‌های اخیر با زلزله سال 83
مرکز لرزه‌نگاری کشور همچنین در گزارشی در خصوص زلزله‌های اخیر زرند به گسل کوهبنان اشاره‌کرده است. (شکل 1) بر اساس این گزارش، این گسل با طول حدود 223 کیلومتر و با راستای عمومی شمال غربی-جنوب شرقی دارای قطعات مختلفی با شیب‌های متفاوت بوده و در شمال کرمان، در پای رشته‌کوه‌های شرق زرند، در فاصله کمی از شهر زرند قرار دارد.
در اطراف این گسل زمین‌لرزه‌های بسیاری ثبت‌شده است. از این جمله می‌توان به زمین‌لرزه‌های تاریخی سال‌های 1864 و 1875 میلادی با بزرگی 6 اشاره نمود. (شکل 2) زمین‌لرزه دستگاهی اسفندماه سال 1383 شمسی با بزرگی 4 / 6 نیز در حوالی این گسل و در نزدیکی هجدک زرند رخ داد (شکل 3) که شکستگی سطحی آن روندی تقریباً شرقی-غربی و متفاوت از روند اصلی گسل کوهبنان در این ناحیه بود.
دو زمین‌لرزه 9 / 4 و 7 / 4 در شهر زرند و در فاصله حدود 10 کیلومتری از گسل کوهبنان رخ‌داده‌اند.
این دو زمین‌لرزه با توجه به تعداد زیاد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در اطراف آن به‌خوبی و با دقت بالایی مکان‌یابی شده‌اند و به‌راحتی می‌توان مکان این دو زمین‌لرزه را از زمین‌لرزه 4 / 6 اسفند 1383 هجدک متمایز دانست. حل سازوکار کانونی چشمه دو زمین‌لرزه 9 / 4 و 7 / 4 اخیر که با استفاده از برگردان شکل موج چشمه در مرکز لرزه‌نگاری کشوری حاصل‌شده است نشان‌دهنده حرکات امتدادلغز و راندگی در گسل مسبب است. (شکل 4)

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *