پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آسیب‌دیدگی دو اثر تاریخی در موزه ملی

آسیب‌دیدگی دو اثر تاریخی در موزه ملی





۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۰۷

آسیب‌دیدگی دو اثر تاریخی در موزه ملی
دو شیء متعلق به دوره سلجوقی به دلیل نقص فنی در ویترین موزه ملی دچار آسیب شدند.
مدیر موزه ملی افزود: در داخل یکی از ویترین‌های موزه یک شیشه تقسیم‌کننده به ارتفاع ۳۰ سانتی متر بوده که این شیشه به دلایل فنی روی دو شیء درون ویترین افتاده و این دو اثر آسیب دیده‌اند که به بخش مرمت فرستاده شده‌اند.
جبرئیل نوکنده گفت: این اتفاق در تالار دوران سلجوقی موزه دوران اسلامی رخ داد و ۲ اثر هم برای دوره سلجوقی بوده‌است.
مدیر موزه‌ی ملی ایران ادامه داد: «احتمال دارد شیشه‌ی ویترین به دلیل سرد و گرم شدن دمای هوای داخل موزه دچار چنین آسیبی شده و روی دو اثر تاریخی افتاده باشد. البته این موضوع باید بررسی شود چون زمانی که این اتفاق افتاده من اصلاً داخل ایران نبودم و وقتی رسیدم متوجه آن شدم.»
این در حالی است که در اصول موزه‌داری دمای هوای موزه‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به استاندارد مشخصی برسد و اینکه چرا این استاندارد رعایت نشده خود جای سؤال دارد. از سوی دیگر بازدید از این موزه حکایت از هوای گرم خارج از معمول آن دارد.
نوکنده در پاسخ به اینکه بار‌ها کار‌شناسان در مورد استاندارد نبودن ویترین‌های این بخش از موزه ملی هشدار داده بودند، آیا این اتفاق به دلیل عدم رعایت استاندارهای لازم رخ داد و ممکن است دوباره این اتفاق بیفتد؟ توضیح داد: ما تلاش می‌کنیم دوباره این اتفاق نیفتد و از کار‌شناسان مجرب اداره کل موزه‌ها و موزه ملی درخواست کرده‌ایم تمام ویترین‌ها را دوباره مورد معاینه فنی قرار بدهند

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *