سایت خبری پیام ما آنلاین | کمپین «نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان» جواب داد کاهش نسبی قیمت بلیت‌ها در گام اول

کمپین «نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان» جواب داد کاهش نسبی قیمت بلیت‌ها در گام اول





۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۴۷

کمپین «نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان» جواب داد
کاهش نسبی قیمت بلیت‌ها
در گام اول

پس از دو گزارش «پیام ما» در خصوص گران‌تر بودن بلیت‌های هواپیما در کرمان و راه افتادن کمپین «نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان»، این شرکت قیمت بلیت‌های پرواز کرمان-تهران را کاهش داد.
18 تا 74 هزار تومان. رقمی است که هواپیمایی ماهان بلیت پرواز کرمان- تهران را کاهش داده است. 74 هزار تومان برای پروازهای نزدیک‌تر و 18 هزار تومان برای پروازهای چند ماه آینده. این اتفاق روز گذشته و پس از انتشار دو گزارش «پیام ما» در خصوص گرانی بلیت‌های هواپیمایی ماهان در کرمان رخ داد. در پی این گزارش‌ها کمپینی در اعتراض به گرانی بلیت‌ها به راه افتاد. و حالا ماهان در پاسخ به این کمپین، قیمت بلیت‌های خود را کاهش داد.
ماجرا چه بود؟
در گزارش های قبلی نوشته بودیم: اگر چه خاستگاه هواپیمایی «ماهان» از کرمان است اما کرمانی‌ها برای سفرهای هوایی با هواپیماهای این شرکت، باید هزینه به‌مراتب بیشتری نسبت به مردم دیگر استان‌ها بپردازند. از طرف دیگر ازآنجایی‌که «ماهان» به‌طور انحصاری تمام پروازهای کرمان را در اختیار دارد، کرمانی‌ها حق انتخاب دیگری ندارند و مجبورند هر قیمتی که این شرکت تعیین کرد را بپردازند. به‌ عنوان ‌مثال، در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم که برای بلیت‌های روز 8 آبان، کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران (216 هزار و 300) هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران (164 هزار) همین شرکت، 52 هزار و 300 تومان بیشتر است. این در حالی است که فاصله هوایی بندرعباس تا تهران 1052 کیلومتر و کرمان تا تهران 799 کیلومتر است. موضوعی که گفته می‌شود به دلیل تقاضای بالای کرمانی‌ها برای پرواز است و به قول «ماهانی‌ها» هواپیماهای کرمان – تهران همیشه «سرریز» هستند. اگر قبول کنیم که کرمانی‌ها به نسبت سایر استان‌ها، بیشتر با هواپیما سفر می‌کنند، بازهم نباید بلیت گران‌تری بخرند. چرا که به‌ عنوان ‌مثال حداقل بندرعباسی‌ها می‌توانند از بین 6 شرکت هواپیمایی، یک شرکت را انتخاب کنند اما کرمانی‌ها فقط مجبور به استفاده از «ماهان» هستند و حق انتخاب دیگری ندارند. یعنی تقاضای بالای کرمانی‌ها را فقط یک شرکت باید جواب دهد.
در اینجا این مسئله پیش می‌آید که اگر ماهان نمی‌تواند با افزایش تعداد پروازها، از پس تقاضای پرواز کرمانی‌ها و کاهش قیمت بلیت به حد معمولی که در دیگر استان‌های نزدیک به کرمان عرضه می‌شود، برآید، بهتر است انحصار پروازهای کرمان از ماهان گرفته شود تا حداقل کرمانی‌ها بتوانند از میان شرکت‌های مختلف هواپیمایی دست به انتخابی بزنند که بیشتر به معیارهایشان نزدیک است.
کمپین نتیجه داد اما
کافی نیست
با به راه افتادن کمپین «نه مردم کرمان به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان» و نوشتن نامه اعتراضی به عرب نژاد، مدیرعامل هواپیمایی ماهان، که این نامه در سایت «کرمان نو» موجود است، روز گذشته هواپیمایی ماهان در اقدامی تحسین‌برانگیز نسبت به کاهش قیمت بلیت‌های پرواز کرمان- تهران اقدام کرد.
اگرچه کمپینی که تا روز گذشته حدود700 امضا جمع کرده بود، موجب کاهش 10 تا 31 درصدی قیمت بلیت‌ها شد اما هنوز قیمت بلیت پرواز کرمان-تهران از قیمت بلیت پرواز برخی مسیرها گران‌تر است و با توجه به اینکه به‌جز ماهان، شرکت دیگری در کرمان پرواز ندارد، انتظار می‌رود قیمت‌ها بیش از این پایین آید. به‌ عنوان‌ مثال برای روز 22 آبان، کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان-تهران اگرچه 74 هزار تومان کاهش داشته و به 162 هزار تومان رسیده اما همچنان از بیشترین قیمت بلیت مسیر بندرعباس-تهران (132 هزار و 900) 29 هزار و 100 تومان بیشتر است. این در حالی است که فاصله هوایی کرمان- تهران 799 کیلومتر و فاصله هوایی بندرعباس-تهران 1052 کیلومتر است. بنابراین می‌توانید با پیوستن به کمپین «نه مردم کرمان به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان» به مناسب‌تر شدن قیمت بلیت‌ها کمک کنید.

کاهش 31 درصدی پروازهای نزدیک
همان‌طور که در این دو عکس می‌بینید، تا پیش از روز یکشنبه، کمترین قیمت بلیت کرمان-تهران در روز 22 آبان 236 هزار تومان بود. روز گذشته اما با کاهش 31 درصدی (74 هزار تومان)، کمترین قیمت بلیت کرمان- تهران در این روز به 162 هزار تومان رسید.
کاهش 10 درصدی
پروازهای دور
در گزارش روز شنبه پروازهای هشتم دی هواپیمایی ماهان در مسیر کرمان-تهران آورده شده بود. قبل از یکشنبه، قیمت بلیت در این روز 180 هزار تومان بود و حالا با کاهش 10 درصدی (18 هزار تومان) به 162 هزار تومان رسیده است. همچنین از دیگر مشکلاتی که برای پروازهای چند ماه آینده وجود داشت، امکان خرید تنها و تنها یک بلیت با کمترین قیمت بود و اگر می‌خواستید 2 بلیت بگیرید، برای بلیت دوم باید هزینه بیشتری می‌پرداختید. از روز گذشته اما این مشکل هم رفع شده و می‌توانید چندین بلیت باقیمت پایه (162 هزار) تهیه کنید.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *