پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمپین نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی «ماهان» راه افتاد #بلیت_را_ارزان_کنید

کمپین نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی «ماهان» راه افتاد #بلیت_را_ارزان_کنید





۹ آبان ۱۳۹۵، ۱:۵۰

کمپین نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی «ماهان» راه افتاد
#بلیت_را_ارزان_کنید

untitled

جمعی از مردم کرمان در اعتراض به گران‌فروشی هواپیمایی «ماهان» به کرمانی‌ها، کمپینی اعتراضی به راه انداختند.
روز گذشته بود که به‌طور مفصل گزارشی از گران‌ فروشی شرکت «هواپیمایی ماهان» به کرمانی‌ها منتشر کردیم. ماجرا ازاین‌قرار است که اگرچه خاستگاه هواپیمایی «ماهان» از کرمان است اما کرمانی‌ها برای سفرهای هوایی با هواپیماهای این شرکت، باید هزینه به‌مراتب بیشتری نسبت به مردم دیگر استان‌ها بپردازند. از طرف دیگر ازآنجایی‌که «ماهان» به‌طور انحصاری تمام پروازهای کرمان را در اختیار دارد، کرمانی‌ها حق انتخاب دیگری ندارند و مجبورند هر قیمتی که این شرکت تعیین کرد را بپردازند. به‌عنوان‌مثال، در گزارش دیروز اشاره کردیم که برای بلیت‌های روز 8 آبان، کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران (216 هزار و 300) هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران (164 هزار) همین شرکت، 52 هزار و 300 تومان بیشتر است. این در حالی است که فاصله هوایی بندرعباس تا تهران 1052 کیلومتر و کرمان تا تهران 799 کیلومتر است. موضوعی که گفته می‌شود به دلیل تقاضای بالای کرمانی‌ها برای پرواز است و به قول «ماهانی‌ها» هواپیماهای کرمان-تهران همیشه «سرریز» هستند. اگر قبول کنیم که کرمانی‌ها به نسبت سایر استان‌ها، بیشتر با هواپیما سفر می‌کنند، بازهم نباید بلیت گران‌تری بخرند. چراکه به‌عنوان‌مثال حداقل بندرعباسی‌ها می‌توانند از بین 6 شرکت هواپیمایی، یک شرکت را انتخاب کنند اما کرمانی‌ها فقط مجبور به استفاده از «ماهان» هستند و حق انتخاب دیگری ندارند. یعنی تقاضای بالای کرمانی‌ها را فقط یک شرکت باید جواب دهد. در اینجا این مسئله پیش می‌آید که اگر ماهان نمی‌تواند با افزایش تعداد پروازها، از پس تقاضای پرواز کرمانی‌ها و کاهش قیمت بلیت به حد معمولی که در دیگر استان‌های نزدیک به کرمان عرضه می‌شود، برآید، بهتر است انحصار پروازهای کرمان از ماهان گرفته شود تا حداقل کرمانی‌ها بتوانند از میان شرکت‌های مختلف هواپیمایی دست به انتخابی بزنند که بیشتر به معیارهایشان نزدیک است. در گزارش دیروز به این مسائل اشاره‌شده بود. در داده نمای زیر هم به‌طور خلاصه به گران‌فروشی «ماهان» اشاره‌شده است.
نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی
جمعی از مردم کرمان در پی این گزارش اقدام به راه‌اندازی کمپینی با عنوان «نه کرمانی‌ها به گران‌فروشی هواپیمایی ماهان» کردند. هدف از این کمپین هم بر اساس آنچه در نامه اعتراضی آمده، کاهش قیمت بلیت‌ها و یکسان دیده‌شده کرمانی‌ها و مردم دیگر استان‌هاست. متن این نامه که دیروز به دفتر روزنامه رسید و بر روی سایت «کرمان نو» قرار دارد در ادامه آمده است:
مدیریت محترم عامل شرکت هواپیمایی ماهان
جناب آقای عرب نژاد
با سلام
امضاکنندگان این نامه که همگی از همشهریان و هم استانی‌های جنابعالی هستیم و خود را به‌نوعی جزو خانواده‌ی بزرگ ماهان ایر می‌دانیم و به دلایل گوناگون در مسیر کرمان-تهران و بالعکس تردد داریم، واگویه ای همراه با گلایه با آن مقام محترم داشتیم که از طریق این نامه به استحضار می‌رسد.
قیمت بلیت مسیر کرمان-تهران از مسیرهای بافاصله هوایی یکسان و یا حتی بیشتر هم گران‌تر است. این درحالی است که کرمانی‌ها فقط یک حق انتخاب دارند اما مردم دیگر استان‌ها نه‌تنها می‌توانند از دیگر شرکت‌های هواپیمایی بلیت به‌مراتب ارزان‌تری بگیرند که حتی بلیت‌های ماهان هم برای دیگر استان‌ها ارزان‌تر از کرمان است چراکه در دیگر استان‌ها، پروازها در انحصار یک شرکت نیست.
با توجه به شناور شدن قیمت بلیت‌های شرکت ماهان،انتظار می‌رفت که برای تهیه بلیت حتی از دو یا سه ماه زودتر از تاریخ سفر بتوان بلیت باقیمت‌های مناسب تهیه نمود،حال‌آنکه اگر خود شخصاً این موضوع را امتحان نمایید متوجه خواهید شد که فقط در مسیر تهران-کرمان این امر تقریباً محال می‌نماید و در حالت خوش‌بینانه بلیت با نرخ پایه‌ی 1800000 ریال آنهم فقط 1 عدد و به‌ندرت در هر پرواز یافت می‌شود و باقی نرخ‌های پایه همگی بالاتر می‌باشند.با جستجویی مختصر و ساده می‌توان مشاهده نمود که در مسیر تهران به شهرهایی همچون مشهد،اهواز،شیراز که تقریباً مایلاژ پروازی نزدیک به مسیر کرمان دارند و حتی زاهدان و بندرعباس که مسیر هوایی طولانی‌تری دارند در یک‌زمان مشابه و حتی درحد فقط دو هفته زودتر از تاریخ سفر می‌توان بلیت باقیمت‌هایی به‌مراتب کمتر،تأکید می‌شود به‌مراتب کمتر از مسیر تهران به خانه‌ی ماهان ایر، یعنی کرمان پیدا کرد.واضح است که گروه زیادی از مسافرین ازجمله بیماران خاص،افراد مسن،معلولین،بانوان باردار و افراد با مشکلات مشابه،نه از سر رفاه زیاد که از فرط اجبار مسافرت هوایی را انتخاب می‌کنند و لاجرم به استفاده از هواپیما هستند. همچنین با توجه به قانون حمایت از معلولان، این قشر باید از بلیت نیم‌بهای هواپیماهای دولتی بهره‌مند شوند اما با انحصارگرایی ماهان، نه‌تنها شرکتی دولتی در کرمان پرواز ندارد که خود ماهان هم زیربار بلیت نیم‌بها برای معلولان نمی‌رود.
جناب آقای عرب نژاد،مردم خطه‌ی کرمان هواپیمایی ماهان را جزو افتخارات استان خود می‌دانند و همه‌جا با غرور از آن یاد می‌کنند.اگر خطوط هوایی دیگر به هر دلیلی در مسیر کرمان-تهران پرواز ندارند،این مردم به هواپیمایی پرافتخار و باکیفیت استان خودشان دل‌خوش کرده‌اند و انتظار دارند از مزایایی،نه بالاتر،که در حد مساوی با مسافرین مسیرهای دیگر برخوردار شوند که در حال حاضر چنین چیزی محقق نیست و شهد این مزایا به کام مسافرین دیگر مسیرهاست و قشر وسیعی از مردم کرمان باید پرنده‌های ماهانی را در آسمان تماشا کنند.
ما امضاکنندگان این نامه درخواست داریم در جهت اجرای عدالت و برابری برای مردم کرمان، یا از انحصار دست‌بردارید و یا قیمت‌ها را با سایر مسیرهای مشابه، یکسان کنید.
با احترام فراوان
-رونوشت وزیر محترم راه و شهرسازی جهت اطلاع
-رونوشت استاندار محترم کرمان جهت اطلاع
-رونوشت مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع
-رونوشت به هیأت مدیره خیریه مولی‌الموحدین

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *