سایت خبری پیام ما آنلاین | اتفاق تلخی که تکرار می‌شود ساخت‌وساز غیرقانونی در حریم آثار تاریخی کوهبنان

اتفاق تلخی که تکرار می‌شود ساخت‌وساز غیرقانونی در حریم آثار تاریخی کوهبنان





۷ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۲۷

اتفاق تلخی که تکرار می‌شود
ساخت‌وساز غیرقانونی در حریم آثار تاریخی کوهبنان

ساخت‌وساز غیرقانونی در محوطه تاریخی پارک برهان‌الدین کوهبنان در حال انجام بود که فعلاً با اقدام مسئولان میراث فرهنگی متوقف‌شده است.
به گزارش پایگاه خبری «کرمان نو»، محوطه تاریخی پارک برهان‌الدین و خواجه خضر در شرق شهر کوهبنان قرار دارد. در این محوطه چند اثر باارزش تاریخی وجود دارد که به‌عنوان اثر ملی نیز ثبت‌شده‌اند. این آثار عبارتند از: گنبد آخوند متعلق به هدایت علی شاه عارفی که در قرن ۱۱ می‌زیست، خانقاه شیخ ابوسعید ابوالخیر (اولین خانقاه استان کرمان)، تخت لطیفی، قلعه دختر متعلق به زمان ساسانیان و سنگ‌نوشته کمال‌الدین خجندی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال.
متأسفانه از کوهبنان خبر می‌رسد که در حریم این محوطه باستانی ساخت‌وسازی آغازشده است و مالک زمین قصد ساخت یک مرکز تجاری را دارد. خوشبختانه فعلاً جلوی این ساخت‌وساز گرفته‌شده است.
پیش‌ از این هم در فاصله کمتر از۱۰۰ متری مقبره آخوند یک حسینیه و سرویس بهداشتی ساخته ‌شده. برای پیگیری چگونگی روند این ساخت‌وساز و شرایط حریم آثار باستانی با شهردار، فرماندار و مسئول میراث فرهنگی کوهبنان و همچنین با معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان گفتگو کردیم.

ساخت ‌و سازهای بدون مجوز
شهردار کوهبنان در پاسخ به سؤالی در رابطه با ساخت‌وساز در این محوطه تاریخی گفت که من این خبر را تکذیب می‌کنم. هیچ ساخت‌وسازی در این منطقه صورت نگرفته و نمی‌گیرد، شهرداری به‌شدت با این موارد برخورد می‌کند. یاسر محسنی افزود که بر اساس طرح تفضیلی این منطقه قرار است در آینده یک پارکینگ روباز در آن ساخته شود که این یعنی قرار نیست هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در این مکان انجام شود. این پروژه در مرحله پارتیشن‌بندی و شفته است. مالک زمین دنبال کارهای قانونی دریافت مجوز ساخت پارکینگ روباز است. یکی از شعارهای شهرداری حمایت از میراث فرهنگی کوهبنان به‌عنوان یک شهر تاریخی و کهن است. من به‌شدت بحث ساخت‌وساز را تکذیب می‌کنم. نه الان که در آینده هم هیچ مجوزی صادر نمی‌شود. سرویس بهداشتی‌هایی که در مجاورت خاک آخوند به‌صورت غیرقانونی ساخته‌شده، مربوط به چندین سال پیش است. بنده به‌عنوان شهردار پیگیرم که با طرح در کمیسیون ماده۱۰۰ بتوانیم آن را تخریب کنیم. محسنی ادامه داد که حسینیه نیز در حریم مقبره آخوند بوده و کمتر از ۱۰۰ متر با آن فاصله دارد. تعدادی منزل مسکونی هم آنجا بناشده است. بحث حسینیه جداست و از سالیان گذشته در این مکان قرار داشته اما ساخت سرویس بهداشتی به کم‌توجهی مسئولین سابق برمی‌گردد. حدود ۷-۸ سال قبل این سرویس بهداشتی بدون مجوز شهرداری ساخته‌شده و مسئولین وقت هم جلوی این ساخت‌وساز را نگرفته‌اند. امیدوارم ظرف ۶ ماه آینده در کمیسیون ماده ۱۰۰ تعیین تکلیف شود. درصورتی‌که رأی کمیسیون بر تخریب باشد، قطعاً تخریب می‌شود.

توقف ساخت‌ و ساز
فرماندار کوهبنان در این رابطه گفته ما تابع قانون هستیم.
شهرداری موظف است در بحث کاربری آنجا ورود کند. میراث فرهنگی هم پیگیر این موضوع است. باید مالک زمین را راضی و در محل دیگری به او زمین بدهند و این زمین در تملک میراث فرهنگی قرار گیرد.
فرمانداری هم پیگیر است و تلاش می‌کنیم مالک زمین را مجاب کنیم. محمدرضا مهدلو افزود که این زمین ملک شخصی است. قبلاً تفاهمی بین مالک و شهرداری مبنی بر دادوستد زمین نوشته‌شده است.
الان ساخت‌وساز متوقف‌شده تا این پرونده تعیین تکلیف شود. ساخت‌وسازهای انجام‌شده غیرقانونی بوده و از شهرداری پروانه ساخت نگرفته است. میراث فرهنگی باید پیگیری حقوقی نماید تا به نتیجه برسد.

ساخت مجتمع تجاری حریم
این بنای ارزشمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد
مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان کوهبنان در زمینه ساخت‌وسازهای اخیر در محدوده تاریخی مقبره آخوند گفت که این منطقه باستانی و تاریخی است. در طرح تفضیلی و زیر نظر کارشناسان مسکن و شهرسازی استان، اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری و … در قالب کمیسیون ماده ۵ به‌عنوان فضای سبز و پارکینگ روباز در نظر گرفته‌شده است.
در سال‌های گذشته به‌صورت معوض به آقای برخورداری مؤسس و بانی حسینیه بزرگ سید الشهداء شهر کوهبنان واگذار گردیده است. مهدی احمدی با اشاره به اینکه هیئت امناء مسجد و حسینیه اقدام به مطالبه‌ی زمین و احداث مجتمع تجاری خود را داشتند، گفت که این امر غیرمنطقی نیست.
باید در این زمینه شورای محترم شهر و شهرداری چاره‌اندیشی کنند. به دلیل اینکه زمین در نزدیکی مقبره آخوند است و اگر ساخته شود کاملاً عرصه و حریم این بنای ارزشمند را تحت تأثیر قرار خواهد. میراث فرهنگی اقدامات لازم را انجام داده است و فعلاً توانسته جلوی این ساخت‌وساز را بگیرد. ان‌شاءالله با تعامل خوبی که بین شهرداری و میراث فرهنگی وجود دارد، این نگرانی مردم کوهبنان و آنان که دل در گرو میراث این مرزوبوم دارند، رفع گردد.

ساخت‌وساز در شهر بدون مجوز شهرداری امکان‌پذیر نیست
معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان گفت که متأسفانه شهرداری کوهبنان بدون هماهنگی و استعلام از میراث فرهنگی در عرصه و حریم مقبره آخوند پروانه ساخت صادر کرده است. ما از طریق فرمانداری پیگیری کردیم، متأسفانه ممانعت نکردند، مجبور شدیم از طریق قضایی پیگیری کنیم. فعلاً کار متوقف‌شده است. حمید روحی افزود که لازم است در شهرهای تاریخی مثل کوهبنان شهرداری با میراث فرهنگی هماهنگ باشد تا در حریم و عرصه سازه‌های تاریخی ساخت‌وساز صورت نگیرد یا حداقل با نظر مجموعه میراث فرهنگی باشد و خودسر کاری انجام ندهند. وی در رابطه با نقل‌قول خبرنگار «کرمان نو» از شهردار و فرماندار کوهبنان که مالک زمین بدون مجوز اقدام به ساخت‌وساز کرده، گفت که هر ساخت‌وسازی در محدوده شهری باید با مجوز شهرداری باشد، امکان ندارد بدون مجوز ساخت‌وساز انجام شود. من گفته مسئولان کوهبنان را رد می‌کنم. مهندس روحی افزود که طبق قانون اگر خارج از ضوابط ، در عرصه و محوطه‌های ثبت میراث فرهنگی ساخت‌وساز انجام شود، میراث فرهنگی با تمام توان جلوی آن را خواهد گرفت. اگر دراین‌ارتباط حقی از مالک ضایع شود، میراث فرهنگی جبران می‌کند. حرف‌های مسئولان شهر کوهبنان و مهندس روحی را شنیدیم، امیدواریم با پیگیری‌ها و جدیتی که به نظر می‌رسد مسئولین میراث فرهنگی در این زمینه‌دارند، هر چه سریع‌تر حریم این محوطه تاریخی آزاد گردد. مثل سالیان گذشته نشود که در شهرهای دیگر استان مثل انار در کنار ارگ تاریخی ساخت‌وساز انجام شد و نیز ساخت تکیه‌های بی‌نام‌ونشان در اطراف قلاع دختر و اردشیر کرمان که حتی میراث فرهنگی از وجود آن‌ها بی‌اطلاع بود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *