پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هواپیمایی ماهان به نام کرمان ثبت‌شده اما به کام دیگران است گران‌فروشی «ماهان» به کرمانی‌ها

هواپیمایی ماهان به نام کرمان ثبت‌شده اما به کام دیگران است گران‌فروشی «ماهان» به کرمانی‌ها





۷ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۲۴

هواپیمایی ماهان به نام کرمان ثبت‌شده اما به کام دیگران است
گران‌فروشی «ماهان» به کرمانی‌ها

خاستگاه شرکت هواپیمایی ماهان اگرچه از کرمان است اما نه‌تنها این موضوع به نفع مردم کرمان نشده که با ایجاد انحصار در پروازها، کرمانی‌ها مجبورند هزینه بیشتری برای سفرهای هوایی خود بپردازند.
یکی از روزهای سال‌های میانی دهه شصت و زمانی که حسین مرعشی استاندار کرمان بود، به دلیل مشکلی امنیتی می‌بایست خود را سریعاً به کرمان برساند اما مجبور شد معطلی 24 ساعته در فرودگاه مهرآباد را تحمل کند تا پروازی به کرمان پیدا شود و از همین‌جا جرقه «ایجاد یک هواپیمایی مستقل برای کرمان» در ذهن او و دوستانش که موسسه مولی‌الموحدین را در سال 67 تأسیس کرده بودند، زده شد و سال 71 شرکت هواپیمایی «ماهان» که اسمش را عطاالله مهاجرانی پیشنهاد داده بود، تأسیس شد. اگرچه مرعشی سال 89 در ویژه‌نامه سالگرد تأسیس ماهان هدف خود از تأسیس این شرکت هواپیمایی را «حل مشکل مردم در تهیه بلیت» و همچنین «وجود هواپیمایی مستقل برای کرمانی‌ها» عنوان کرده بود، اما پس از 24 سال نه‌تنها این اتفاق رخ نداده که کام مردم دیگر استان‌ها از کرمانی‌ها بیشتر به شهد «ماهان» شیرین شده است.
کرمانی‌ها «گران‌تر» می‌خرند
شرکت هواپیمایی ماهان به‌طور انحصاری پروازهای کرمان را در اختیار دارد و شما اگر بخواهید از کرمان به دیگر نقاط ایران (به‌جز چند شهر معدود مثل کیش) بروید، تنها گزینه شما استفاده از «ماهان» است. این موضوع علی‌رغم اینکه «ماهان» خاستگاهی کرمانی دارد، باعث شده کرمانی‌ها ضرر کنند و مجبور باشند سفرهای هوایی گران‌تری را نسبت به مردم دیگر استان‌ها انجام دهند و عملاً «ماهان» به مردم کرمان گران‌فروشی می‌کند.
گران‌فروشی بی‌حدوحصر
برای اینکه بیشتر در جریان این گران‌فروشی قرار بگیرید، قیمت بلیت این شرکت برای پرواز کرمان-تهران را با پروازهای بندرعباس-تهران، مشهد-تهران و شیراز تهران در تاریخ‌های هشتم آبان (امروز)، 22 آبان و هشتم دی مقایسه کرده‌ایم. دلیل این مقایسه هم فواصل هوایی این مسیرهاست. فاصله هوایی کرمان-تهران 799 کیلومتر، مشهد-تهران 752 کیلومتر، شیراز- تهران 682 کیلومتر و بندرعباس- تهران 1052 کیلومتر است. همان‌طور که می‌بینید فاصله هوایی کرمان تا تهران بافاصله هوایی مشهد-تهران تقریباً برابر است، از شیراز- تهران حدود 100 کیلومتر بیشتر است و از بندرعباس- تهران حدود 250 کیلومتر کمتر است. اینجاست که گران‌فروشی بی‌حدوحصر «ماهان» به کرمانی‌ها مشخص می‌شود. چراکه بلیت کرمان-تهران از همه پروازهایی که گفته شد، «گران‌تر» است و فرقی نمی‌کند که فاصله هوایی کرمان-تهران بیشتر و یا کمتر از سه مسیر دیگر باشد.
* مقایسه بلیت‌های 8 آبان
فاصله هوایی بیشتر از کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران همین شرکت، 52 هزار و 300 تومان بیشتر است.
فاصله هوایی برابر با کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز مشهد-تهران همین شرکت، 10 هزار و 300 تومان بیشتر است.
فاصله هوایی کمتر از تهران-کرمان: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز شیراز-تهران همین شرکت، 67 هزار و 300 تومان بیشتر است.
* مقایسه بلیت‌های 22 آبان
با توجه به شناور بودن قیمت بلیت‌های هواپیما، اگر شما بخواهید از همین امروز برای دو هفته دیگر بلیت بگیرید، باید نرخ پایه بلیت کمتر باشد اما برای تاریخ 22 آبان، یعنی دو هفته دیگر، قیمت بلیت کرمان-تهران هیچ تفاوتی باقیمت بلیت در 8 آبان ندارد. این در حالی است که برای دیگر استان‌ها این کاهش قیمت توسط هواپیمایی ماهان انجام‌شده اما برای کرمانی‌ها، خیر.
فاصله هوایی بیشتر از کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران همین شرکت، 103 هزار و 100 تومان بیشتر است.
فاصله هوایی برابر با کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز مشهد-تهران همین شرکت، 48 هزار و 800 تومان بیشتر است.
فاصله هوایی کمتر از کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز شیراز-تهران همین شرکت، 19 هزار تومان بیشتر است.
* مقایسه بلیت‌های 8 دی
اگر همین امروز بخواهید برای دو ماه دیگر (8 دی) بلیت بخرید، درحالی‌که برای دیگر استان‌هایی که آمده است، حتی بلیت زیر 100 هزار تومان هم گیر می‌آید، ارزان‌ترین بلیت برای کرمانی‌ها، تفاوت چندانی با بلیت‌های امروز (8 آبان) ندارد. نکته دیگر هم این است که شما اگر بخواهید همین امروز برای دو ماه بعد بلیت بخرید، تنها یک بلیت باقیمت 180 هزار تومان (کمترین قیمت ممکن) می‌توانید بخرید و برای خرید بلیت دوم، باید پول بیشتری بپردازید.
فاصله هوایی بیشتر از کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز بندرعباس-تهران همین شرکت، 47 هزار و 100 تومان بیشتر است.
فاصله هوایی برابر با کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز مشهد-تهران همین شرکت، 60 هزار تومان بیشتر است.
فاصله هوایی کمتر از کرمان-تهران: کمترین قیمت بلیت پرواز کرمان- تهران هواپیمایی ماهان در این روز از بیشترین قیمت بلیت پرواز شیراز-تهران همین شرکت، 76 هزار تومان بیشتر است.
می‌گویند پروازهای کرمان «سرریز» است
یکی از فعالان کرمانی صنعت هوایی در این خصوص به «پیام ما» گفت: «وقتی همه پروازهای کرمان به‌طور انحصاری در اختیار ماهان باشد و رقابتی در کار نباشد، مشخصاً این اتفاق رخ می‌دهد.» عبدی آغاسی افزود: «کرمانی‌ها چون حق انتخابی ندارند، مجبور هستند هر قیمتی که ماهان می‌خواهد، بپردازند.» او در اعتراض به این موضوع چند روز پیش به مدیر فروش ماهان در تهران مراجعه کرد. آغاسی دراین‌باره توضیح داد: «وقتی اعتراض کردم که چرا باید کرمانی‌ها پول بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برای پرواز بپردازند، پاسخ دادند که پروازهای کرمان سرریز است.» در حالی مدیر فروش ماهان از پر بودن پروازهای کرمان صحبت کرده، که «ماهان» می‌تواند برای رفع این مشکل تعداد پروازها را زیاد کند نه اینکه پول بیشتری از کرمانی‌ها بگیرد. آغاسی همچنین گفت: «ما نمی‌گوییم ماهان به کرمان امتیاز بیشتری بدهد، بلکه مثل مردم دیگر استان‌ها با کرمانی‌ها رفتار کند.»
همه پروازهای کرمان در اختیار ماهان
همان‌طور که عبدی آغاسی اشاره کرد، «ماهان» به‌طور انحصاری پروازهای کرمان را در اختیار دارد، درحالی‌که در دیگر استان‌ها وضع به این شکل نیست. به‌عنوان‌مثال، اگر شما بخواهید امروز (8 آبان) از کرمان با هواپیما به تهران بروید، تنها شرکتی که وجود دارد، ماهان است و 216 هزار و 300 و 236 هزار تومان قیمت‌هایی است که وجود دارد. اما از بندرعباس به تهران، پنج شرکت ایران ایرتور، آتا، ایران ایر، کیش ایر و ماهان پرواز دارند و رنج قیمت از 145 تا 215 هزار تومان است. از مشهد به تهران 12 شرکت آتا، زاگرس، کاسپین، اترک، قشم ایر، کیش ایر، تابان، ماهان، آسمان، معراج، ایران ایرتور و ایران ایر وجود دارد و رنج قیمت‌ها از 170 تا 240 هزار تومان است. از شیراز به تهران هم هفت شرکت ایران ایر، آسمان، زاگرس، تابان، قشم ایر، آتا و ماهان وجود دارد که قیمت بلیت بین 88 تا 144 هزار تومان است.
معلولانی که جا می‌مانند
از دیگر مشکلاتی که انحصاری بودن پروازهای کرمان به وجود آورده، جا ماندن معلولان کرمانی از پرواز است. بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، معلولان می‌توانند در استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ‌وسایل حمل‌ونقل دولتی (‌مترو، هواپیما، قطار) از تسهیلات نیم‌بها بهره‌مند گردند. در شهر کرمان اما مشکل از کم بودن مسیرهای هوایی پرواز گذشته و عملاً هیچ‌گونه شرکت هواپیمایی دولتی از کرمان پرواز نمی‌کند و همه پروازها در کرمان از طریق شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود و این شرکت حاضر به فروش بلیت نیم‌بها به معلولان نیست. تنها پاسخ هواپیمایی ماهان به معلولان هم، این است که «دولتی نیستند.» البته از آنجایی که تمام سهام ماهان متعلق به موسسه مولی الموحدین است، این مسئله با حرف و حدیث روبرو است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *