سایت خبری پیام ما آنلاین | با برگزاری مانور پدافند غیرعامل آمادگی شرکت آب و فاضلاب کرمان محک خورد

با برگزاری مانور پدافند غیرعامل آمادگی شرکت آب و فاضلاب کرمان محک خورد





۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۲۲

با برگزاری مانور پدافند غیرعامل
آمادگی شرکت آب و فاضلاب کرمان محک خورد

صبح دیروز در حوالی کیلومتر 8 جاده جوپار کرمان، مانور پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان کرمان، برگزار گردید.
قبل از شروع این مانور، مهندس علیرضا نشاط، مدیر پدافند غیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان در سخنان کوتاهی هدف از برگزاری این مانور را سنجیدن میزان آمادگی در برابر اتفاقات احتمالی دانست و گفت: بعد از برگزاری موفقیت آمیز مانور سایبری در سال گذشته، امسال نیز بر آن شدیم تا با مشارکت سایر بخش های دولتی و انتطامی و همکاری بیش از 40 نفر از همکاران پرتلاش ما در این زمینه، مانور پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان کرمان را برگزار کنیم.
وی افزود: سطح بندی تاسیسات آب مخازن و خطوط انتقال آب بر اساس اولویت، نصب 81 بنرو برگزاری برنامه های آموزشی با همکاری استانداری از دیگر برنامه های این اداره در این هفته خواهد بود.
در ادامه مهندس پیمان سلاجقه، مدیر عامل پدافند غیر عامل استانداری به اهمیت نقش این موضوع در جامعه پرداخت و گفت: هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی‌انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غیرعامل گفته می‌شود.
وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاستن از آسیب‌پذیری نیروی انسانی و تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علیرغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت‌ها و خدمات زیربنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.
در پدافند عامل مثل سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، فقط نیروهای مسلح مسئولیت دارند. در حالی که در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری بر عهده گیرند.
روایت مانور
روایت زیر از برگزاری این مانور می باشد( این مانور کاملا واقعی و در عین حال فرضی برگزار شد و هیچ خلل و آسیبی به سیستم آب رسانی شهر کرمان وارد نیامد)
مقارن ساعت 9:20 دیروز خط انتقال آب کرمان از چاههای قریه العرب در نقطه ای واقع در کیلومتر 10 کرمان- قریه العرب به علت عملیات خرابکارانه فرضی (انفجار) تخریب و از مدار بهره برداری شهر می باشد، در نتیجه این اقدام خرابکارانه آبرسانی به شهر با تهدید جدی روبرو می شود.
اپراتور بخش تله متری آب کرمان در ساعت 9:45 کاهش ورودی آب 650 لیتر بر ثانیه به مخازن ورودی شهر را مشاهده می کند که سریعاً به اطلاع واحد تولید می رساند. اکیپ اتفاقات نسبت به بررسی خطوط انتقال اقدام و در ساعت 10:20 محل شکستگی مشخص و با توجه به بررسی بعمل آمده مشخص می گردد، علت شکستگی انجام یک اقدام خرابکارانه بوده که سریعاً با هماهنگی مسئول مربوطه مشاهدات خود از شکستگی لوله را به اطلاع مدیر آب کرمان و مدیر حراست استان می رساند.
بنا به درخواست مدیر آب کرمان جلسه کمیته بحران و پدافند غیرعامل به ریاست محترم مدیر عامل شرکت و حضور کلیه اعضاء و با دبیری مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل راس ساعت 10:30 تشکیل میگردد. (با توجه به حساسیت موضوع و ماهیت خرابکارانه آن، موضوع همزمان به کمیته بحران استانداری اعلام، تاکمیته فوق هرچه سریعتر تشکیل شود).در این کمیته تصمیماتی اتخاذ و اقدامات زیر انجام می شود؛
– اکیپ رصد و پایش شرکت آب و فاضلاب با دریافت ماموریت جهت بررسی خط انتقال قریه العرب در ساعت 10:45 با دریافت اطلاعات از کمیته بحران نزدیکترین شیرآلات خط را شناسایی و نسبت به قطع آب اقدام میکند.
– درساعت 10:50 اکیپ اتفاقات و رصد و پایش در محل شکستگی حاضر شده و ضمن بررسی عمق حادثه، خسارات وارده را برآورد کرده و به کمیته بحران گزارش میدهند.
– همزمان تنظیم و مدیریت فشار شبکه در سطح شهر با توجه به کسری 35 درصد آب تولیدی در حال انجام است.
– با توجه به اینکه لوله، اتصالات و لوازم مورد نیاز از قبل توسط کمیته بحران با بررسی نقشه ها مشخص و به محل اعزام گردیده راس ساعت 11 عملیات رفع حادثه و اصلاح شروع میگردد.
– با اقدامات صورت گرفته درمحل و پشتیبانی ستادی لازم سرانجام در ساعت 11:45 خط لوله تعمیر، شسشوی خط صورت میگیرد و به مدار بهره برداری باز میگردد.
– آزمایشات میکروبی جهت تست سلامت آب توسط اکیپ اعزامی آزمایشگاه و کلرزنی در نقاط مشخص شده به منظور بازگشت به پایان مانور در ساعت 12.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *