گیلانی در انتقاد از «ابوالپل» شدن کرمان: شروع نکنید، به اندازه کافی پروژه بدون قرارداد شروع کردهایم
۴ آبان ۱۳۹۵، ۰:۳۷
گیلانی در انتقاد از «ابوالپل» شدن کرمان:
شروع نکنید، به اندازه کافی پروژه بدون قرارداد شروع کردهایم
جلسه علنی شورای شهر کرمان شامگاه یکشنبه با حاشیههای فراوانی همراه بود. در این جلسه سعید گیلانی در واکنش به ساخت تقاطعهای جدید در کرمان، شهر کرمان را ابوالپل (پدر پلها) نامید. همچنین شورای شهر کرمان به دنبال تصویب مصوبهای در تاریخ 11 مهر سال جاری در خصوص تفاهمنامهای با شرکت جهاد نصر در این جلسه با حاشیههای فراوان همراه شد و اختلافنظرها بالا گرفت.
در ابتدا معاون فنی عمرانی شهرداری کرمان گفت: «با توجه به تفاهمنامهای که اخیراً شهرداری با جهاد نصر تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان در خصوص اجرای سه تقاطع چهارراه «نیکزاد»، سهراه «اللهآباد» و روبروی پایانه مسافربری و همچنین اجرای آسفالت معابر سطح شهر و تأسیس پارک «شهدای غواص» قرارداد بسته است که در جلسه شورا نیز با آن موافقت شده است، مقرر شد در این جلسه مشاورین جهاد نصر چند طرح را برای اجرای تقاطعها ارائه دهند و برآوردها صورت گیرد.» محمدرضا فرقانی ادامه داد: « بعدازاینکه با بستن تفاهمنامه از سوی شورا موافقت شد جهاد نصر با داور، مشاور شرکت جهاد نصر که مشاور پل «مسجد صاحبالزمان(عج)» هم بودند قرارداد بستند و طرحهای پیشنهادی آمادهشده که ارائه میدهند.» مؤذنزاده مدیر پروژه و نماینده شرکت «جهاد نصر» نیز در ادامه صحبتهای فرقانی گفت: « طبق توافقات صورت گرفته با شهرداری مقرر شد سه پل نامبرده به ترتیب اولویتی که مشخص شد، اجرا شوند همچنین بحث آسفالت سطح شهر و تأسیس پارک «شهدای غواص» که فاز 1 و 2 آن آماده اجرا است اگر نهایتاً به بستن قرارداد با شرکت «جهاد نصر» منجر شود، در روزهای آینده کار ما در خصوص پارک شروع میشود.» مدیر پروژه و نماینده جهاد نصر اظهار کرد: « مطالعاتی در خصوص اجرای فاز 1 تقاطع روبروی پایانهها انجامشده است و با بستن قرارداد به سمت اجرای تقاطع چهارراه نیکزاد میرویم. هرکدام از این پلها سه طرح پیشنهادی دارند. امروز مهندس داور، توضیحات را میدهند و هرکدام از طرحها که مورد تائید قرار گرفت ما مطالعات را شروع میکنیم و در اسرع وقت و با توجه به قرارداد (EPCF) که با شرکت جهاد نصر دارید، روند کار طبق قرارداد پیش میرود.»
شروع اعتراض از آقای همیشه ساکت
علی منصوری در ادامه خطاب به بابایی گفت: « چرا این سه تقاطع مدنظر قرارگرفته است؟ آیا بر اساس اولویت ترافیکی و یا بحث کارشناسی تصمیم گرفتهشده که در این سهنقطه اجرای تقاطع نیاز است؟ میخواهم قبل از اینکه مهندس مشاور وارد جزئیات طرح شود توضیحی داده شود دلیل انتخاب این سه تقاطع چیست؟» البته علی منصوری که تا پیش از این و زمانی که نائب رییس شورا بود همیشه ساکت بود و یا در نقش موافق ظاهر می شد، ترجیح داد حالا که به انتخابات دور آینده شورای شهر نزدیک می شویم، سکوت خود را بشکند تا اید از این طریق به مطبوعات و رسانه ها راه پیدا کند و از سوی همشهریان دیده شود. علی بابایی در پاسخ به منصوری گفت: « با توجه به اینکه در رینگ شهر کرمان تقاطعهای غیرهمسطحی اجراشده بود ما فقط در سهنقطه، سهراهی «شرفآباد» که شرکت «شهید رجایی» طرحی را ارائه کردند که به دلیل هزینهبر بودن مورد تائید قرار نگرفت و مقرر شد طرح جدیدی را چهارشنبه ارائه دهند و اگر مورد تائید قرار گیرد کار شروع میشود. نقطهی بعدی سهراه «سیلو» بود که نتوانستیم از فرماندهی انتظامی مجوز برای انجام کار را بگیریم و نهایتاً چهارراه «نیکزاد» بود که مشکل اساسی داشتیم.» شهردار کرمان افزود:« در جلوی پایانه مسافربری هم بر اساس مکاتبههای راهنمایی رانندگی و تأکید شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که در این محل تقاطع غیرهمسطح اجرا شود و تمامی تصمیمها برای اجرای سه تقاطع نامبرده بر اساس طرح تفضیلی، مصوبات شورای ترافیک و پیشنهادهایی که گروه مهندسین مشاور طرح جامع ترافیک شهر داده بود، گرفتهشده است.» وی تصریح کرد:« ما پیشنهادات خود را مطرح کردیم و اگر اعضای شورا پیشنهادی دارند مطرح کنند تا موردمطالعه قرار گیرد زیرا مجموع سه تقاطع به 70 میلیارد نمیرسد و این امکان وجود دارد که تقاطع دیگری به این سه تقاطع اضافه شود.» منصوری در ادامه در خصوص تقاطع کشاورز گفت:«ما با گروه شهید رجایی سقف قراردادی داشتیم، اما متأسفانه قرارداد این تقاطع هنوز بسته نشده است درصورتیکه کار شروعشده است و ممکن است ما در عمل انجامشده قرار بگیریم و مجبور به پذیرش شرایط آنها شویم.»
گیلانی: شروع نکنید، به اندازه کافی پروژه بدون قرارداد شروع کردهایم
مهندس داور، مشاور شرکت جهاد نصر توضیحاتی را در خصوص طرحهای پیشنهادی ارائه کرد که در ادامه با مخالفت تعدادی از اعضای شورا در خصوص اصل قرارداد روبرو شد. سعید گیلانی در این خصوص گفت: « به نظر من ورود به بحث فنی اجرای تقاطعها خارج از دستور کار جلسه است و سؤالاتی هنوز در خصوص نحوه قرارداد در ذهن اعضای شورا و خبرنگاران وجود دارد که مبهم مانده است و تقاضا دارم اول تکلیف جزییات قرارداد مشخص شود و بعد مشاور شرکت جهاد نصر توضیحات را ارائه دهد.» شهردار کرمان در پاسخ گفت: « اجازه دهید صحبتهای مشاور شرکت جهاد نصر تمام شود بعد در مورد جزییات صحبت خواهیم کرد.» گیلانی در پاسخ گفت: «ما کلیات طرح را میدانیم و فکر میکنم بهتر است در خصوص جزییات صحبت شود و مشخص شود تأمین مالی این پروژه چگونه صورت میپذیرد؟» علیاکبر مشرفی، رییس شورا در پاسخ به گیلانی گفت: « ما حرف شمارا کاملاً قبول داریم اما اجازه دهید مشاور شرکت جهاد نصر توضیحات را ارائه دهد زیرابههرحال زحمتکشیدهاند.» مشاور شرکت جهاد نصر به توضیحات خود ادامه داد که گیلانی به میان آمد و گفت: « میگویید کار شروع شود درصورتیکه هنوز در خصوص جزییات صحبتی نشده، تقاضا دارم تا مشخص شدن جزییات قرارداد کاری شروع نشود زیرابه اندازه کافی [پروژه بدون قرارداد] شروع کردهایم.»
چه تضمینی وجود دارد جهاد نصر مناقصه را ببرد؟
گیلانی تصریح کرد: «هنوز تناقضاتی وجود دارد، با توجه به اینکه رییس شورا و شهردار تقاضای اتمام پل سیدی را داشتند و حالا صحبت از یک قرارداد 100 میلیاردی است آن هم در شرایطی که وضعیت دیگر پروژههای خاتمالانبیا(ص) مشخص نیست بهتر است تصمیمات عاقلانه گرفته شود نه عجولانه. نکتهی بعد این است که اگر قرار است مناقصه انجام شود همه باید شرکت کنند ممکن است شرایطی دیگری پیش آید و دیگر مشکلی که با قرارگاه خاتم داشتیم نداشته باشیم، با توجه به اینکه قرارداد بهصورت ترک تشریفات مناقصه است.» در این هنگام شهردار و رییس شورا به میان آمدند و گفتند: «به این صورت نیست» ، که موجب تعجب گیلانی شد و گفت: «تا این لحظه نمیدانستیم از طریق مناقصه است و حالا اگر اینطور است چه تضمینی وجود دارد که شرکت جهاد نصر برنده مناقصه شود؟ به نظر من اول مناقصه برگزار شود.»
بابایی در پاسخ گفت: « یک فراخوان عمومی به چند شرکت که میشناختیم دادیم و در جلسهای حضوری صحبت کردیم مقرر شد فراخوانی داده شود که بقیه شرکتها هم حضورداشته باشند. شرکت «جهاد نصر» اعلام آمادگی کرد که 100 میلیارد تومان برای پروژههای شهری بهصورت قرارداد(EPCF) * کار انجام دهد. تاکنون در شهر کرمان قراردادی بهصورت (EPCF) انجامنشده و تفاوت آن در تأمین مالی پروژهها است که توسط شرکت «جهاد نصر» صورت میگیرد و کار پروژه که تمام شد تقسیط صورت میگیرد و هزینهها را پرداخت میکنیم.» وی با اشاره به اینکه اینجور قراردادهایی در شهر کرمان در نوع خودش کمنظیر است، گفت: « ما از جهاد نصر تقاضای حضور کردیم. این تأمین مالی هیچ تداخلی با دیگر پروژهها و حقوق کارمندان شهرداری ندارد و حتماً مناقصه هم برگزار خواهد شد. میخواهیم رقابتی ایجاد شود و اگر پیمانکاران دیگر هم علاقهمند هستند فضای همکاری وجود دارد و بهجز این پروژهها، پروژههای دیگری هم وجود دارد و الان در خصوص سه پروژه مطرحشده پیشطرحی آمادهشده و اگر با طرحها موافقت شد پیشنویس قرارداد هم میآوریم و برآورد قیمت انجام میشود سپس در خصوص تقسیط صحبت خواهیم کرد.» منصوری در ادامه گفت: « چطور وقتی هنوز کسی مناقصه برنده نشده طرح ارائه میدهد؟» مشرفی پاسخ داد:« ما در این جلسه فقط میخواهیم برآورد انجام دهیم و حدود هزینهها را مشخص کنیم و بعد کار را بر اساس این نتایج به مناقصه میگذاریم و اگر شرکت جهاد نصر برنده نشد هیچ حقی بر گردن شورا ندارد.»
منصوری در خصوص اجرای تقاطع غیرهمسطح در سهراه اللهآباد اعتراض کرد و پنجعلی زاده نیز گفت: «باز شدن سهراه اللهآباد بهزور بوده است» بابایی در پاسخ گفت: «مجبور بودیم بر اساس مصوبه شورای ترافیک این مسیر را بازکنیم به دلیل تصادفاتی که اتفاق میافتاد.»
یکشبه پروژه جدید تصویب نکنید
گیلانی خطاب به شهردار و رییس شورا گفت: «یک سال پیش هشت تا پروژه مصوب کردید و سه یا چهار تا را به دلایلی حذف کردید و خواهش داریم که یکشبه پروژههای جدید مصوب نکنید. برای تصویب پروژههای جدید باید نماینده شورای ترافیک هم حضورداشته باشد.» بابایی در پاسخ گفت: «۶۰۰ میلیون تومان دادیم تا طرح شورای ترافیک تهیه شود. » اعضا خواستند که طرح به شورا هم ارائه شود. گیلانی گفت: « امروز با صدای بلند اعلام میکنم اگر روزی گرههای کور شهر و شهرداری را به چالش کشید ما اعلام میکنیم در شورا آقای مهندس و شهردار شما 400 میلیون تومان قرارداد با خاتمالانبیا(ص) را متقبل شدید و شما همهی شهر را کارگاه کنید ولی خواستاریم گرههای کور دامن این شورا را نگیرد.» مشرفی گفت: «جهاد نصر فقط برای برآورد مبلغ سه پروژه پیشنهادی در این جلسه حضور پیداکرده است تا مناقصه را برگزار کنیم.» گیلانی در پاسخ گفت: «قانون این است که اول مشاور بگیرید که طراحی پلها را انجام دهد و میگویید که مشاور هزینه نمیگیرد، مشاوری که هزینه نگیرد میشود مثل «گارنو» در حال حاضر مشاور گارنو ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پول میخواهد بابت کاری که انجام داده است، این مشاوره هم نشود مثل مشاور «گارنو».» مؤیدی نیز گفت: « در مناقصه همان کسی که شرایط بهتری ارائه دهد برنده است.» در پایان مصوب شد شهرداری کار را به مناقصه گذارد و نتیجه را به شورا دهد. درنهایت مصوب شد علی منصوری، سعیدگیلانی، یاسین پنجعلی زاده، منصور ایرانمنش و یوسف جعفری در خصوص نوع تقاطعهایی که در سهراه نیکزاد، سهراه اللهآباد و روبروی ترمینال و تقاطع 24 مهر در کارگروهی تصمیمگیری کنند و بعد از مناقصه به شورا ارائه شود.»
شهر کرمان «ابوالپل» شده است
گیلانی در اعتراض به ساخت تقاطعهای جدید گفت: « اصلاً باید شهر کرمان را به ابو الپل(پدر پلها) تغییر نام دهیم.» مشرفی نیز گفت : «اگر هرکسی پیشنهادی دارد در اختیار کارگروه اعضای شورا قرار دهد.»
بگومگو
حجتالاسلام ربانی زاده سخنگوی شورا گفت: «من متعجبم از جسارت و دل و جرات مهندس بابایی که شهرداری بار مالی پروژههای قرارگاه خاتم (ص) هم بر دوشش است، آمده است پروژههای جدید را قبول میکند. این را میخواهم تحسین کنم.» در ادامه منصوری به میان آمد و خطاب به ربانی زاده گفت : « شما همیشه مخالف شروع پروژههای جدیدی بودید اما الان میگویید موافقید و تشکر میکنید، واقعاً برای من عجیب است.» سخنگوی شورا در پاسخ به منصوری گفت: « من عذرخواهی میکنم و این بیادبی است که به میان حرف من میپرید. دیگر حرفی ندارم.» ربانی خطاب به رییس شورا گفت:« من خواهشی از اعضای محترم شورا دارم که حرمت یکدیگر را نگهدارند.» مشرفی گفت:« من از شما عذرخواهی میکنم.» ربانی افزود: «ادب چیز خوبی است.» منصوری گفت: « منظورتان چیست؟ ما در صحبتهای شما تناقضهایی دیدیم.» ربانی نیز در پاسخ گفت: « با عرض ادب و احترام باید بگویم ما باید برای جایگاه همدیگر ارزش قائل شویم. شما نگذاشتید حرف بنده به نتیجه برسد بعد اعتراض کنید.» منصوری نیز گفت: «ما با یک بحثی بر اساس صحبتهای شما مخالفت کردیم اما شما الان خلاف آن حرف میزنید.»
پرداخت 4 میلیارد تومان به «گارنو» برای مشاوره 4 پل
مشرفی در خصوص پل امیرکبیر گفت: « برای پل سربازان گمنام (امیرکبیر) مشاور نداریم و مصوب شود آقای جعفری بهعنوان نماینده شورا برای تقاطع امیرکبیر( شهدای گمنام) ظرف همین هفته مذاکرات انجام دهد و اگر فکر میکنند گارنو خوب است با همین مشاور ادامه دهند در غیر این صورت شهرداری مشاور دیگری را معرفی کند.» مؤیدی نیز در خصوص مشاور طرحهای عمرانی گفت: «در خصوص مشاور گارنو اشتباهی که شهرداری کرده است این بود که 4 پل شروع شد و ۶۰ درصد کار پیش رفته است و بعد مشاور انتخابشده است. ما مشاور گارنو را آوردیم اما نگفتیم که بدون قرارداد کار شروع شود. مشاور گارنو ۶ میلیارد و ۷۰۰ هزارتومان برای ۴ پل پیشنهاد داده است و بنده بهعنوان نماینده شورا قبول نکردم و حراست شهرداری نیز امضا نکرد، بعد از رسیدگیهای لازم به 4 میلیارد تومان کاهش یافت.» شهردار کرمان نیز گفت: « آقای مؤیدی با دقت و وسواس موارد را پیگیری کردند و بدون بررسی موافقت نکردند». یاسین پنجعلی زاده نیز در واکنش به این بحث گفت: « درحالیکه حدود ۶۵ درصد از کار فیزیکی زیرگذر آزادی و پلهای ابوذر، ولیعصر و خلبان انجامشده ولی مشاور طرح آن قرارداد نداشته و ما مجبور به بستن قرارداد به میزان 4 میلیارد تومان با شرکت «گارنو» شدیم. » وی همچنین تأکید کرد به علت اینکه در ابتدای شروع کار قراردادی در این زمینه بسته نشد و تمام هزینههای طراحی و مشاوره به این شرکت بدون بستن قراردادی پرداخت شد ما الان مجبور شدیم این قرارداد را قبول کنیم.
اقدام عجیب شهرداری
فتحالله مؤیدی در ادامه گفت: «شهرداری کرمان در قبال تملکهایی که بابت قلعه دختر و قلعه اردشیر داشته در قبال آن سازمان مسکن و شهرسازی زمینهایی به افراد واگذار کرده که در هنگام سند گرفتن با سازمان راه و شهرسازی به مشکل خورده و شهرداری فقط به یک نفر زمینی در بالای شهر(منطقه سرجنگلداری) کرمان داده که این نامه در کمیسیون مربوطه موافقت نشد.» سعید گیلانی نیز گفت: «اگر چنین کاری انجام شود از فردا همه خواستار زمین در بالای شهر بهجای پایینشهر میشوند.» علی منصوری هم گفت:« اولاً زمینی که دادهشده قیمت آن بسیار پایینتر از حد کارشناسی است و دوما اینکه چرا فقط به یک نفر دادهشده است و اگر شهرداری همچنین کاری میکند باید برای تمام آن افراد انجام دهد و فقط خاص یک نفر نباشد.» در پایان نیز مشرفی خواستار بررسی مجدد در خصوص این مورد شد.
پسر عضو شورا؛ نماینده جهاد نصر
مشرفی گفت: «مؤذنزاده نماینده جهاد نصر پسر زهرا ایرانمنش عضو شورای شهر کرمان است.» گیلانی نیز گفت: « بههرحال جنگ اول بهتر از صلح آخر است.» ایرانمنش در پاسخ گفت: «اتفاقاً من میخواستم که در این جلسه حضور پیدا نکنم .» مؤیدی در پاسخ گفت:« حضور شما خللی ایجاد نمیکند و قانون است که بستگان درجه اول نمیتوانند نظری ارائه دهند و فرزند شما در این جلسه بهعنوان نماینده رسمی جهاد نصر حضور پیداکرده است نه چیز دیگر.»
* قرارداد EPCF چیست؟
اساسا قراردادهای این چنینی یک قرارداد محسوب است که طرفین این نوع قرارداد ها در مباحث مقدماتی و اولیه پس از توافق بر کلیه موضوعات و بررسی همه جانبه , علی الخصوص مباحث فنی و قیمت در جهت کاهش هزینه و عدم پرداخت برخی مبالغ و تعرفه های دولتی ( بیمه و مالیات) و از طرفی رعایت قانون ( بصورت شکلی) اقدام به تقسیم و خرد نمودن معامله و قرارداد می نمایند.
مشکلات قرارداد EPCF
دنیای اقتصاد نوشت: عبارت EPCF فقط در ایران شناخته شده است و اگر این عبارت را به همراه عبارتهای انگلیسی «مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی» را در اینترنت جستوجو کنید کمتر از 10 نتیجه حاصل میشود که همگی نیز مربوط به سایتهای ایرانی است! ثانیا پروژههایی که قرار بوده به روش EPCF اجرا شوند معمولا به سرانجام نرسیدهاند! در خصوص نکته اول باید گفت که عبارت مصطلح در این خصوص DBF (طراحی، ساخت، تامین مالی) است که یکی از اشکال خفیف انواع مشارکتهای عمومی-خصوصی (PPP) محسوب میشود. خفیف از این جهت که در این نوع قرارداد ریسکهای بهرهبرداری و بازار به بخش خصوصی منتقل نمیشود. یکی از اهداف اصلی در مشارکتهای عمومی-خصوصی این است که هر یک از ریسکها به طرفی منتقل شود که بهتر میتواند آن را مدیریت کند اما در قرارداد DBF ریسکهای طراحی و ساخت به بخش خصوصی منتقل میشود، اما ریسک بهرهبرداری به بخش خصوصی منتقل نمیشود. اما درباره نکته دوم و اینکه چرا تجربه این نوع قرارداد در ایران ناموفق بوده است باید توجه کرد که در این نوع قرارداد ریسک تامین مالی به بخش خصوصی منتقل میشود که اساسا توسط بخش خصوصی داخلی بهویژه برای قراردادهای بزرگ قابل تحمل نیست. در این شرایط این روش تنها وقتی میتواند بهکار رود که خط اعتباری از یک کشور خارجی در دسترس باشد که منحصرا در صورت استفاده از پیمانکاران آن کشور قابل استفاده است. نکته سوم اینکه با عنایت به حدود 3000 طرح نیمه تمامی که از دولت قبلی به ارث رسیده است و مشکلات اجرا و تاخیرهای گوناگون طرحهای عمرانی، شاید بهتر باشد انگیزه کافی برای اجرای به موقع و باکیفیت این قبیل پروژهها ایجاد شود. اگر قرار باشد بازگشت سرمایه بخش غیردولتی از محل عملکرد و بهرهبرداری پروژه صورت گیرد، بخش خصوصی انگیزه دارد که هرچه سریعتر پروژه به بهرهبرداری برسد.
یک راهکار استفاده از روش DBFO است که طی آن بهرهبرداری از تاسیسات ساخته شده نیز به بخش خصوصی منتقل میشود تا هم اطمینان حاصل شود که تاسیسات ایجاد شده به خوبی کار میکند و هم بخش خصوصی انگیزه بیشتری برای اتمام به موقع پروژه داشته باشد.
مطالب مرتبط
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید