سایت خبری پیام ما آنلاین | سنگ تزئینی مشهور شهربابکی‌ها به‌صورت خام از استان خارج می‌شود فیروزه کرمان به نام و کام نیشابور

سنگ تزئینی مشهور شهربابکی‌ها به‌صورت خام از استان خارج می‌شود فیروزه کرمان به نام و کام نیشابور





۲ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۲۵

سنگ تزئینی مشهور شهربابکی‌ها به‌صورت خام از استان خارج می‌شود
فیروزه کرمان به نام و کام نیشابور

شهربابک اگرچه یکی از مرغوب‌ترین سنگ‌های فیروزه ایران را دارد اما مدیرکل میراث فرهنگی استان از عرضه آن به نام فیروزه نیشابور خبر می‌دهد.
«یکی از بهترین سنگ‌های فیروزه ایران، به شهربابک در کرمان تعلق دارد که بخش قابل‌توجهی از آن به‌صورت مافیایی از این استان خارج و به مشهد فرستاده و به‌عنوان فیروزه نیشابور عرضه می‌شود.» این عبارت را روز گذشته محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان به ایسنا گفت. عبارتی که بیانگر استفاده مشهد و نیشابور از اعتبار فیروزه شهربابک است. وی در توضیح بیشتر این موضوع به «پیام ما» گفت: «سنگ فیروزه شهربابک جزو مرغوب‌ترین سنگ‌هاست. اما متأسفانه طبق گزارش‌هایی که ما گرفته‌ایم، عمده این سنگ مرغوب به‌صورت خام از استان کرمان خارج می‌شود و در مشهد و نیشابور فرآوری می‌شود و بدون اینکه نامی از فیروزه شهربابک برده شود، به‌عنوان فیروزه نیشابور عرضه می‌شود.» وفایی اضافه کرد: «ما به‌شدت پیگیر هستیم که جلوی این کار گرفته شود.»
او در پاسخ به این پرسش که از چه طریقی می‌خواهید جلوی اتفاقی که سال‌ها در حال رخ دادن است، جلوگیری کنید، اظهار کرد: «باید کارگاه‌های سنگ‌تراشی فیروزه و فرآوری این سنگ باارزش در استان کرمان به‌قدری زیاد شود که فیروزه شهربابک به نام شهربابک عرضه شود.» مدیرکل میراث فرهنگی کرمان بابیان اینکه یکی از ظرفیت‌های شهربابک همین سنگ فیروزه است، گفت: «نباید اجازه دهیم سنگ فیروزه شهربابک به‌صورت خام از استان خارج شود.»
تا مدیران نخواهند، خام فروشی ادامه دارد
نماینده اسبق مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به «پیام ما» گفت: «12 سال قبل و زمانی که اواخر دوره نمایندگی بنده بود، هنوز بررسی زمین‌شناسی در دستور کار بود و در دوره‌های بعد معدن فیروزه شهربابک راه‌اندازی شد.»
منصور سلیمانی میمندی افزود: «اما مدیریت نه‌چندان خوب که با حمایت نماینده سابق شهربابک در مجلس همراه بود، باعث شد تا بیشتر سنگ فیروزه شهربابک به‌صورت خام خارج شود. به‌نوعی درحالی‌که می‌شد جلوی خروج سنگ فیروزه به‌صورت خام را گرفت، کاری نکردند. یعنی خود مسئولان معدن هم بیشتر مایل به خام فروشی بودند.»
وی بابیان اینکه تا زمانی که خود مدیران نخواهند، فرآوری هم صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: «کار جدی در زمینه فرآوری سنگ فیروزه در سال‌های اخیر نشده است. میراث فرهنگی با همکاری فرمانداری کلاس‌هایی را در این خصوص برگزار کرد اما باید بیشتر از این‌ها کار شود.» نماینده اسبق شهربابک عنوان کرد: «در وضعیت فعلی امیدی به بهبود وضع فیروزه شهربابک نیست و همچنان روند عرضه این سنگ مرغوب به نام نیشابور ادامه پیدا می‌کند.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *