پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | وزرای ارشاد، ورزش و آموزش ‌و پرورش می روند؟ سه‌شنبه استعفا

وزرای ارشاد، ورزش و آموزش ‌و پرورش می روند؟ سه‌شنبه استعفا





۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۲

وزرای ارشاد، ورزش و آموزش ‌و پرورش می روند؟
سه‌شنبه استعفا

پیام ما- رفتن علی جنتی از وزارت ارشاد در حالی در روزهای گذشته قطعی شده بود که روز گذشته دو وزیر دیگر هم راه جنتی را ادامه دادند تا همه‌چیز بیانگر عزم روحانی بر ترمیم کابینه باشد.
ایسنا در این رابطه خبر داد که به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر استعفای جمعی از وزرای دولت یازدهم ازجمله وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌وپرورش، یک منبع آگاه در دولت ضمن تکذیب خبر استعفای وزرای اقتصاد و صنعت و معدن، گفت: «آقایان جنتی، گودرزی و فانی در راستای ترمیم و تقویت کابینه یازدهم استعفا داده‌اند.» خبرگزاری خبرآنلاین هم در این رابطه نوشت که «زمزمه‌های ترمیم در دولت بالاگرفته است، می‌گویند وزرای آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است از قطار دولت پیاده شوند، پیاده شدنی که از سر قهر و دلخوری رییس دولت از وزرایش یا بالعکس نیست؛ فصل تجدیدقوای دولت فرا رسیده است. اصل موضوع را دیگر کسی تکذیب نمی‌کند؛ آقای رییس جمهور تصمیم به ترمیم کابینه گرفته است؛ آن‌هم درست چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری. این خبر اگر در دوران رییس جمهور سابق اعلام می‌شد چندان محل تأمل و حتی تحلیل نبود، چراکه محمود احمدی‌نژاد اولین نکته‌ای که در مواجهه با مسائل به ذهنش می‌رسید «حذف» بود و «تغییر». آنچه اما اخبار ترمیم کابینه در روزهای اخیر را محل تحلیل و تفسیر می‌کند روش و منش کاملاً متفاوت حسن روحانی است. گفته‌شده وزرای آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی جای خود را به چهره‌های جدید خواهند داد. آقای رییس جمهور به این نتیجه رسیده که کابینه احتیاج به تجدیدقوا در این حوزه‌ها دارد، برای گذار از چالش‌ها و برآوردن مطالبات. آنچه رهبری در حوزه اجتماعی و فرهنگی از دولت خواسته‌اند و مردم هم مطالبه گر آن هستند. روحانی می‌داند نباید این مطالب را انباشت کند. حالا که برجام به نتیجه رسیده، باید در سیاست ورزی را از پاشنه‌ای دیگر چرخاند؛ از جامعه، از فرهنگ و از اقتصاد. باید این‌بار اقدام و عمل را وارد حوزه‌ای متفاوت‌تر کند. قرار نیست کار زمین بماند دولت باید پرشتاب و پیوسته کار را ادامه دهد. نه امروز بلکه تا همان روز آخر دولت یازدهم.» البته ایلنا هم به نقل از مدیرکل دفتر نظارتی وزارت آموزش پرورش، استعفای فانی را تکذیب کرد.
گزینه‌های احتمالی جایگزینی
سایت انتخاب اما پا را از این هم فراتر گذاشت و گزینه‌های احتمالی جایگزینی سه وزیر مستعفی را منتشر کرد. سیدرضا صالحی امیری یکی از گزینه‌های اصلی دولت برای معرفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس است. امیری که در حال حاضر رییس کتابخانه ملی است، یکی از وزرای پیشنهادی ورزش بود که از سوی مجلس نهم موفق به کسب رأی اعتماد نشد. از سوی دیگر، برخی منابع نزدیک به دولت نیز «مونسان» مدیرعامل فعلی منطقه آزاد کیش را یکی از گزینه‌های اصلی وزارت ورزش می‌دانند. مونسان از دسته مدیرانی است که عملکرد وی در مناطق آزاد، با واکنش مثبت کارشناسان مواجه شده است. او اینک عضو هیأت مدیره پرسپولیس نیز هست. همچنین نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیز گزینه دیگر دولت برای این وزارتخانه است. سجادی نیز در ایام تشکیل کابینه در سال ۹۲، پس از صالحی امیری به‌عنوان وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس نهم معرفی شد که او نیز موفق به کسب رأی اعتماد نشد. منابع مطلع، سلطانی فر را نیز به‌عنوان یکی دیگر از وزرای پیشنهادی ورزش معرفی کرده‌اند. از دادگان هم به عنوان دیگر گزیدنه وزارت ورزش نام می برنند. برخی نزدیکان دولت نیز «نوبخت» را به‌عنوان گزینه پیشنهادی برای آموزش‌وپرورش معرفی کرده‌اند.
در همین حال، منابع مطلع گفته‌اند که قرار است نجفی سرپرستی یکی از دو وزارتخانه ورزش یا آموزش ‌و پرورش را عهده‌دار شود‌. البته او این موضوع را تکذیب کرد. همچنین اصولگرایان گزینه «حاجی بابایی» (وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد) و اصلاح‌طلبان «مرتضی حاجی» (وزیر آموزش‌وپرورش دولت اصلاحات) را به رییس جمهور پیشنهاد داده‌اند. از سوی دیگر، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی نزدیکان دولت، با مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت اصلاحات گفت‌وگوهایی را برای تکیه‌بر صندلی ارشاد پیشنهاد داده‌اند که با مخالفت وی مواجه شده‌اند.
در این مورد، نزدیکان دولت نیز از گزینه‌های قطعی بی اطلاعند و همه منتظر اعلام رسمی نظر رییس جمهور هستند. رییس جمهور اما معتقد است تنها هنگامی استعفاهای سه وزیر را خواهد پذیرفت که گزینه‌ی قطعی وی برای معرفی به مجلس، مشخص‌شده باشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *