پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایران‌دخت تیمورتاش

ایران‌دخت تیمورتاش





۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۰:۱۲

ایران‌دخت تیمورتاش
ایران‌دخت تیمورتاش فرزند اول عبدالحسین تیمورتاش (معززالملک) است که در سال ۱۲۹۵ خورشیدی در نردین زاده شد. وی در تهران بزرگ شد و در دوران تحصیل از دانش آموزان ممتاز مدرسه ناموس بود. سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن این کشور دکترای فلسفه گرفت. وی در سال ۱۳۵۵ به سمت وابسته فرهنگی و مطبوعاتی سفارت ایران در فرانسه منصوب شد. ایراندخت از شاعر‌ان مشهور بجنورد محسوب می‌ شد و سرانجام در سال ۱۳۷۰ ه. ش درپاریس درگذشت. عمه او «دکتر بدری تیمورتاش» اولین بانوی پزشک ایران است که تحصیلاتش را در بلژیک در رشته دندان پزشکی به پایان برد و سال ها در ایران در رشته خود به فعالیت پرداخت و از بنیاگذاران دانشکده پزشکی مشهد است.
در کتاب سه زن شرح زندگی ایران تیمورتاش آمده است: یگانه دختر عبدالحسین تیمورتاش برخلاف پسرانش، علیرغم اصرارهای محمدرضا پهلوی در جهت دلجویی از آن ها، نه تنها رغبتی برای حضور مجدد در دربار از خود نشان نداد که حتی برادرانش را نیز به بی غیرتی متهم و آن ها را سرزنش می‌نمود.
در شهریور ۱۳۲۰ که اوضاع دگرگون شد، پزشک احمدی (از معروف ترین چهره‌های شکنجه‌گر در دوران حکومت پهلوی بود که با تزریق آمپول هوا و آمپول های سمی مخالفان و منتقدان حکومت را به قتل می‌رساند) به کشور عراق گریخت ولی به وسیله مأمورین عراقی دستگیر و به مقامات ایران تحویل گردید.
پس از سرنگونی رضاخان و فرار پزشک احمدی، «ایران تیمورتاش» در جهت گرفتن انتقام خون پدرش به صورت ناشناس به بغداد رفت و جلاد رضاخان، معروف به پزشک احمدی – که در این شهر به شغل رمالی و دعا نویسی مشغول بود – را پیدا کرد، سرانجام نیز با ممارست بسیار از طریق سفارت ایران در بغداد، «پزشک احمدی» را به ایران آورده و به محاکمه کشاند.
عبدالحسین تیمورتاش با بهره‌گیری از موقعیت شغلی اش فرزندان خود را به دربار پهلوی برد تا به عنوان دوست و همبازی در خدمت فرزندان رضاشاه باشند. آنان در سال‌های آغازین سلطنت رضاخان همین نقش را ایفا می‌کردند. اما با بزرگتر شدن بچه‌های رضاخان و آغاز دوران بلوغ آنان، بچه‌های تیمورتاش نیز که پا به دوران بلوغ گذاشته بودند، صاحب نقشی پر رنگ تر در زندگی محمدرضا و اشرف پهلوی شدند، به طوری که ایران تیمورتاش، دختر عبدالحسین تیمورتاش مورد توجه محمدرضا پهلوی قرار می‌گیرد و اشرف پهلوی نیز دل به پسرش، یعنی هوشنگ تیمورتاش می‌بندد. اما با فروپاشی اقتدار عبدالحسین تیمورتاش و بازداشت و محاکمه او به اتهام جاسوسی برای شوروی و سرانجام محاکمه و قتل وی در زندان قصر، پای فرزندان تیمور تاش از دربار پهلوی بریده شد و تنها یاد و خاطره آنان در ذهن محمدرضا و اشرف ماند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *