سایت خبری پیام ما آنلاین | احمدی‌نژادی‌های بدلی با کاندیدا وارد انتخابات ۹۶ می‌شوند همه می‌گویند ما هم کاندیدا داریم

احمدی‌نژادی‌های بدلی با کاندیدا وارد انتخابات ۹۶ می‌شوند همه می‌گویند ما هم کاندیدا داریم





۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۰:۰۰

احمدی‌نژادی‌های بدلی با کاندیدا وارد انتخابات ۹۶ می‌شوند
همه می‌گویند ما هم کاندیدا داریم

مصطفی صادقی
اسامی آنهایی که هوای پاستور به سرشان زده است یکی پس از دیگری مطرح می‌شوند، این روزها حتی برخی از آنهایی که روزگاری با رییس دولت‌های نهم و دهم در پاستور قدم می‌زدند بدشان نمی‌آید در قامت رییس دولت به پاستور بازگردند.
بازار رقابت انتخابات ریاست جمهوری در این سوی میدان که اصولگرایان ایستاده اند آنچنان شلوغ شده که حالا جبهه یکتا هم می گوید :«ما هم نامزد داریم».
نام ها را پشت هم ردیف می کنند و از ایده هایشان برای اداره کشور می گویند ؛ همان ها که روزگاری در کنار محمود احمدی نژاد در پاستور قدم می زدند، حالا یک هویت سرشار از ابهام دارند تا آنجا که معلوم نیست که می خواهند «با» احمدی نژاد باشند یا «بی» او . این سر گیجگی سیاسی البته جزوی از شناسنامه آنهاست؛ چنانکه که برخی معتقدند اصل وجودی یکتا در همین سرگشتگی و مانور میان «با» و «بی» است. آنها که روزگاری که برخی می گفتند آمده اند تا اسب تراوای احمدی نژاد باشند تا امروز از جای خود تکان نخورده اند و دورتر از هر میدانی بوده اند که رقابتی در آن برقرار بوده است.
اما اکنون که آنها گفته اند می خواهند جزوی از بازی سیاسی باشند و در فرآیند انتخابات حضور یابند حتما باید آنها را رصد کرد و با بررسی دگرباره چیستی شان به تصویری روشن تر رسید که یکتا و تصمیم سازانش چه در سر دارند .
حواریون آشوب زده
دوران صدارت محمود احمدی نژاد حتما در نوع خود بی نظیر و یکتاست. این یکتایی البته نه در نظم و شیوه خوب سیاست ورزی و کشور داری که کلاسی برای «چگونه نبودن» است . مصداق اینکه هر چه او کرد دیگران تکرارش نکنند. در میانه همین یکتایی می توان خصوصیاتی همچون آشوب زایی در کابینه را هم یافت. آشوبی که نه از خارج از دولت بلکه از همان صندلی های صدر دولت سرچشمه می گرفت. نمونه اش همان ماجرای ظهور مشایی و ترقی او در دولت. آنچنان بلوایی به راه افتاد که برای اولین بار در دولت های جمهوری اسلامی نیمی از کابینه به سمتی و نیمی دیگر به سمتی دیگر رفتند. برای در دولت ماندن «با» مشایی بودن فضیلت بود و برای اخراج از کابینه «بی» مشایی بودن دلیل مکفی .
شاید حتی بتوان دوران صدارت محمود احمدی نژاد را به دو دوره قبل از ماجراهای آقای رییس دفتر و بعد از آن تقسیم کرد. این مبنا البته سرآغاز تحولات مهمی هم بوده، چه درآرایش سیاسی و چه در رخدادهای پس از آن.
همینجاست که می توان ریشه های تولد «یکتا» را یافت . جبهه ای با عنوان یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی و متشکل از وزرای سابق محموداحمدی نژاد، که یکی دو روز بعد اعلام موجودیت از سوی معاون سیاسی وزیر کشور به دلیل نداشتن مجوز، غیرقانونی اعلام شد. یکتا مولود دوران پسا احمدی نژاد بود اما ردیف شدن نام های کابینه دولت نهم و دهم در فهرست موسسین آن نگاه ها را خیره به احمدی نژاد کرد. آیا او منفذی برای بازگشت به قدرت رسمی یافته بود؟ کسانی که پاسخی مثبت برای این سوال داشتند به جد می گفتند این یکتا همان اسب تروا ست. آمده است تا جای پای محمود را باز کند . می گفتند این حزب یک خصوصیت جذب کنندگی برای اصولگرایان دارد. آنجا که به جد از مشایی انتقاد می کردند.
ناگهان اما صدای آژیر احمدی نژادی ها همه تحلیل های اینچنینی را بی محتوا کرد. احمدی نژادی ها به روشنی گفتند :«این ها که آمده اند بدل اند و از ما نیستند». چنانکه سایت دولت بهار که نزدیکترین رسانه به رییس دولت نهم و دهعم است در مطلبی نوشته بود «ریل یکتا با احمدی نژاد یکی نیست.» این سایت با بیان اینکه ارتباطی بین این دو جبهه وجود ندارد ادامه داده بود: «درباره جبهه یکتا، ضمن احترام به شخصیت‌های موسس آن که در گذشته خدماتی انجام داده‌اند، خاطرنشان می‌شود که ریل این تشکل سیاسی با رئیس جمهور سابق کشورمان یکی نیست. و شایسته است از هر اقدامی که زمینه ایجاد تصور این همانی بین رفتار سیاسی جبهه یکتا و هواداران دکتر محمود احمدی نژاد می‌شود جلوگیری شود.»
حالا زمان واکنش به این واپس زدن احمدی نژادی ها بود. محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و از موسسین یکتا در مصاحبه ای گفته است: «ما آقای احمدی نژاد را تنها به عنوان رئیس جمهور دولت نهم و دهم که در خدمتشان بودیم قبول داریم و این جمع بدون مشورت با ایشان تشکیل شده است.» کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم و عضو هیئت موسس جبهه یکتا در حاشیه اولین نشست جبهه مذکور گفت : «جبهه یکتا از مجموعه‌ای از یاران همفکرتشکیل شده است و این تشکل هیچ گونه رابطه تشکیلاتی با احمدی نژاد ندارد .البته نمی توان جبهه یکتا را متشکل از مدیران و وزیران دولت های نهم و دهم منهای احمدی نژاد دانست، بلکه اعضای این جبهه را مجموعه ای از نیروهای همسو و همفکر تشکیل می دهند.» دامنه بحث ها که بالا گرفت نقدها هم تند تر شد . چنانکه زریبافان در یک مصاحبه انتقاد تند و تیزی به احمدی‌نژاد داشت و گفته بود: «من بعد از پایان دولت دهم اصلاً ولنجک نرفتم هیچ علاقه‌ای هم ندارم آنجا بروم و منتظرم که ان‌شاءالله آقای احمدی‌نژاد روزی رسماً از افکار انحرافی اعلام تبری بجوید و بگوید من آن افکار را قبول ندارم.»‌ تیم رسانه‌ای دولت قبل نیز در واکنش به این مصاحبه با انتشار مطلبی در سایت دولت بهار ضمن برشمردن رابطه صمیمانه زریبافان و مشایی در قدیم نوشتند: حال باید از زریبافان پرسید شما که اینقدر به شخص رییس دولت دهم انتقاد داشتید چرا جرات آن را نداشتید که مثل یک مرد واقعی استعفا بدهید و اجازه ندهید «ننگ»! احمدی نژادی بودن روی پیشانی تان بماند؟!
حالا یک چیز مشخص بود ؛ احمدی نژاد دلش با این تازه آمدگان به دنیای سیاست نبود . تازه آمدگانی که نشانی از احمدی نژاد داشتند و اهدافی نامعلوم و مبهم .
اسب تراوا برای چه کسی آمده است؟
شاید بهتر است بی پرده تر سخن بگوییم . یکتا آمده است تا اسب تروا در میان اردوگاه احمدی نژادی ها باشد نه اردوگاه اصولگرایان. به یک معنا درست این است که بگوییم یکتا کارویژه ای دارد با موضوع کنترل احمدی نژادی ها . آنها همیشه سکوت بر لب دارند جز آن زمان که انتخاباتی در راه است و فهرستی پیش رو.
اینبار هم که زمانه انتخابات فرا رسیده باز آن ها لب به سخن گشوده اند. کامران دانشجو ، عضو شورای مرکزی جبهه یکتا می گوید:«در حال بررسی گزینه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری هستیم. همچنین درحال بررسی شاخص‌ها هستیم تا ببینیم افراد چه برنامه‌هایی دارند و در مورد این مسائل صحبت می‌شود تا به یک جمع‌بندی نهایی برسیم.» همسو با او سید محمد حسینی عضودیگر یکتا گفته است :«در حال حاضر اقدامات و مباحث جبهه یکتا بر موضوع انتخابات سال ۹۶ به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شده است؛ زیرا آثار و تبعات انتخاب رییس‌جمهور در تمامی حوزه‌های اجرایی کشور و حتی فراتر از آن تبلور خواهد یافت. از نظر جبهه یکتا مهم‌ترین و محوری‌ترین موضوعات پیرامون انتخابات سه امر حیاتی شامل گفتمان و برنامه‌ها، کاندیداها و ساز کار رسیدن به گزینه واحد در جمع نیروهای مؤمن، ارزشی و ولایی است که تاکنون در جلسات مختلف به نتایجی دست یافته‌ایم ولی تصمیم‌گیری صورت نگرفته است.»
و حالا در چنین شرایطی است که نام 4 گزینه هم به میان آمده است :«رستم قاسمی ، کامران دانشجو ، حاجی بابایی و محمد عباسی».
بازی با کارت محمود
تحلیل را باید اینگونه به پایان برد؛ احمدی نژاد سیاست را به روش و قاعده منحصر به خودش بازی می کند؛ اما روش های دیگری هم هست که روش او را خیلی وقت است که ناکام کرده است. واقعیت تلخ برای او این است که چه احمدی نژاد بخواهد و چه نخواهد یکتا نشان او را دارد. آنها که در صدر صندلی های این تازه آمده به دنیای سیاست نشسته اند روزگاری با او در پاستور قدم می زده اند. احمدی نژاد نه اگر می خواست که اگر می توانست آنها را و نشان آن ها را تکذیب می کرد. او حالا می داند اگر بنا باشد به واسطه احمدی نژاد بودنش سهمی داشته باشد قبل از آنکه سبد را جلوی او بگیرند یکتا با کارت او بازی کرده است. اسب تروا دوباره زین شده؛ این خبر خوبی برای احمدی نژاد نیست.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *