پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رییس صنف رستوران و هتل داران کرمان: باید در بحث قلیان انتخاب با مردم باشد

رییس صنف رستوران و هتل داران کرمان: باید در بحث قلیان انتخاب با مردم باشد





۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۲:۳۲

رییس صنف رستوران و هتل داران کرمان:
باید در بحث قلیان انتخاب با مردم باشد

پیام ما- ممنوعیت عرضه قلیان اگرچه با شدت در استان کرمان در حال اجراست اما رییس صنف رستوران و هتل داران کرمان به‌شدت از این طرح جنجالی انتقاد می‌کند.
بیش‌تر از یک ماه است که طرحی با عنوان «ممنوعیت عرضه قلیان در کرمان» در حال اجراست. طرحی که کلیدش از اواسط مردادماه جاری و توسط کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان زده شد. ماه‌بانو معصوم زاده، رییس این کمیسیون، اعلام کرد که قصد دارد با همکاری دیگر نهادها، قانون خاک خورده سال 85 وزارت کشور مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی را اجرا کند. از همان زمان اخطاریه‌هایی برای چایخانه‌ها فرستاده شد که به آن‌ها هشدار می‌داد «در صورت جمع نکردن قلیان ظرف 48 ساعت پس ‌از این اخطار» واحد صنفی پلمپ می‌شود. این اخطاریه در کنار برخورد با چند واحد عرضه قلیان موجب شد جمعی از چایخانه داران چندین تجمع را در مقابل علوم پزشکی، فرمانداری،
شورای شهر و استانداری شکل دهند. تجمعاتی که به نتیجه نرسید و بنا به گفته احمدی طباطبایی، معاون بهداشتی علوم پزشکی کرمان، 16 واحد به دلیل عرضه قلیان پلمپ شدند.
این طرح در حالی در کرمان ادامه داشت که در ابتدای هفته جاری، دیوان عدالت اداری در پی شکایت تولیدکنندگان توتون و تنباکو، آیین‌نامه وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت توزیع و استعمال تنباکوهای اسانس دار از اول مهرماه را باطل کرد.
حالا چند روز پس‌ازاین اتفاق و درحالی‌که به نظر می‌رسد اوضاع به نفع چایخانه داران در حال بهبود است، رییس صنف رستوران و هتل داران کرمان به‌شدت از این ممنوعیت عرضه قلیان در چایخانه‌ها انتقاد می‌کند.
آن‌طور که سایت «کرمان 1400» نوشته، محمدرضا بهرامی معتقد است: «قلیان ضرر دارد اما راهکار جمع‌آوری قلیان نیست. من صد در صد با بستن چایخانه‌ها مخالف هستم. تنها باید در پارک‌ها مصرف قلیان را ممنوع کرد و مراکزی با نظارت دولت به عرضه‌ی قلیان مبادرت ورزند. قلیان مضر است اما قلیان در چایخانه‌ها قطعاً باید باشد و انتخاب با مردم است نمی‌توان به مردم بگوییم که چکار باید بکنند، ضمن این‌که فرهنگ‌سازی وظیفه‌ی صنف نیست.» او البته برای کاهش گرایش مردم به‌خصوص جوانان به قلیان راهکار هم ارائه می‌دهد: «راه افزایش قیمت قلیان و گرفتن مالیات زیاد است تا از این درآمد برای تبلیغات و فرهنگ‌سازی مردم استفاده شود.
تاکنون فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی مضرات قلیان و جمع‌آوری آن در کرمان صورت نگرفته است و برای جمع‌آوری قلیان تنها یکی دو ماه است که اقدام شده است. وقتی شرکت دخانیات تنباکو تولید می‌کند و این تنباکو توسط سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شود و محدودیتی برای آن قائل نمی‌شوند پس نباید توقع داشت که مردم فقط در چایخانه‌ها قلیان نکشند زیرا اگر قلیان امری زشت است چرا مردم در پارک‌ها ، پیاده‌روها و داخل ماشین خود می‌کشند.»
بهرامی همچنین هشدار می‌دهد: «با جمع‌آوری قلیان در چایخانه‌ها قطعاً این امر در زیرزمین‌ها و به‌صورت قاچاق صورت می‌گیرد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *