پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ادامه واکنش‌ها به برگزاری بازی ایران و کره در شب عاشورا انصار حزب‌الله به میدان آمد

ادامه واکنش‌ها به برگزاری بازی ایران و کره در شب عاشورا انصار حزب‌الله به میدان آمد





۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۳

ادامه واکنش‌ها به برگزاری بازی ایران و کره در شب عاشورا
انصار حزب‌الله به میدان آمد

پیام ما- نزدیک‌تر شدن به زمان بازی حساس تیم‌های فوتبال ایران و کره با افزایش واکنش‌ها به برگزاری این دیدار در شب عاشورا مواجه شده است.
سیزدهم مهرماه بود که شورای عالی امنیت ملی مجوز برگزاری بازی ایران و کره در چهارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی روسیه را صادر کرد. بازی که با توجه به هفت امتیاز بودن دو تیم، از اهمیت خاصی در راه رسیدن هرکدام از این تیم‌ها به جام جهانی برخوردار است. شورای عالی امنیت ملی وقتی وارد ماجرا شد که آیت‌الله یزدی از برگزاری این بازی در شب عاشورا انتقاد کرد و مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، اعلام کرد که تکلیف بازی ایران و کره جنوبی در شب عاشورا را مسئولان عالی نظام تعیین می‌کنند. اگرچه شورای عالی امنیت ملی مجوز برگزاری این بازی، که ساعت 18 سه‌شنبه هفته جاری در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، را صادر کرده اما همچنان واکنش‌ها به آن ادامه دارد. روز گذشته هم دو اظهارنظر متفاوت درباره این بازی منتشر شد. آیت‌الله موحدی کرمانی پیشنهاد‌هایی را برای بهتر برگزار شدن بازی در شب عاشورا ارائه کرد و حسین الله کرم، از چهره‌های شاخص انصار حزب‌الله، شدیداً با برگزاری این فوتبال مخالفت کرد.
بازی یا بدون تماشاگر برگزار شود یا در یک کشور دیگر
روز گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از منتقدان برگزاری بازی ایران و کره به علت برگزاری این دیدار تجمع کردند. گزیده بیانیه پایانی تجمع انصار حزب‌الله را به نقل از انتخاب بخوانید:
نگرانیم که به دلیل عدم تدبیر در قرعه‌کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی و انجام بازی ایران و کره جنوبی، حرمت عاشورا شکسته بشود لذا به مسئولان فدراسیون فوتبال، سفارتخانه کره جنوبی و… مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم بازی برگزار نشود یا بازی یک روز دیگر برگزار شود.
پیشنهاد دوم این بود که مسابقه بدون تماشاگر برگزار شود تا در صورت گل زدن، بستر شادی احتمالی فراهم نشود که مسئولان معتقد به برگزاری بازی با حضور تماشاگران بودند و گفته‌اند جلوی مسائل احتمالی را می‌گیرند.
از قوه قضاییه درخواست داریم باکسانی که بسترساز تصمیم برگزاری بازی هستند، برخورد شود.
نگران هستیم حرمت‌شکنی عاشورای 88 در این بازی تکرار شود.

مروری بر واکنش های مختلف
آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به وزیر ورزش: اگر این برنامه را حذف کنید هر زیانی ببینید در برابر آن سودی که از احترام عاشورا به دست می‌آید، برابری می‌کند. از شما خواهش می‌کنم این محاسبه را دقیق‌تر انجام دهند و مسابقه را تعطیل کنند، چراکه سود آن در حال و آینده بیشتر خواهد بود ضمن تقدیر از زحماتی که کشیده‌اند./ من شما را نصیحت نمی‌کنم بلکه از شما می‌خواهم این بررسی را انجام دهید و اگر قرار است تعطیل شود بهتر از حرمت‌شکنی است. اگر قرار باشد که برای حفظ حرمت عاشورا قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟
علی مطهری، نایب رییس مجلس خطاب به آیت‌الله یزدی: به نظر می‌رسد که ابراز حساسیت بیش‌ازحد نسبت به این موضوع، امری ضدتبلیغ دین به شمار می‌رود. فرضاً مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین علیه‌السلام و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟ علاوه بر این‌که مردم در چنین موقعیت‌هایی به‌خوبی می‌دانند که چگونه رفتار کنند و چندین سال پیش شبیه این اتفاق برای مسابقه تیم استقلال تهران و دالیان چین افتاد و تماشاگران رفتار قابل‌ستایشی داشتند./ اگر کسی بعد از سال‌ها پدر یا مادر یا فرزندش را در شب عاشورا ملاقات کند آیا نباید خوشحال شود و بخندد چون حرمت آن امام عزیز را شکسته است؟! همین نگاه است که باعث شده است در دو ماه محرم و صفر مردم ایران مراسم ازدواج برگزار نکنند./ رویکردی مانند آنچه درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی ابراز کردید برایم قابل‌هضم نیست و معتقدم عده‌ای را از دین‌گریزان می‌کند و انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون‌وسطی می‌اندازد که منجر به گریز مردم اروپا از دین شد.
بیانیه حزب اصولگرای موتلفه: 1. بازی برگزار نشود: توجیه مردم با تبیین سنجیده آن به‌نوعی که با از دست دادن 3 امتیاز بازی و محرومیت احتمالی، اهمیت و ارزش حرمت‌گذاری به ایام عزاداری و فلسفه عاشورا در جهان اسلام و کشورهای جهان تبلیغ و تبیین شود. 2. برگزاری بازی بدون تماشاچی: حتی‌المقدور تغییر ساعت به صبح و یا قبل از اذان مغرب که مانع از عزاداری علاقه‌مندان در شب عاشورای حسینی نشود. 3. برگزاری بازی با حضور تماشاچی: عدم تصویربرداری و نمایش از هیجانات شادی‌بخش تماشاگران، عدم نمایش تصویر زننده گل (پس از گل) برای جلوگیری از نمایش شادی احتمالی، عدم نمایش تصویر تماشاگران در زمان‌های زده شدن گل و با وقوع حادثه هیجانی نزدیک به گل

شعار یا حسین قطع نشود
امام‌جمعه موقت تهران موضع متفاوتی با حسین الله کرم گرفت. آیت‌الله موحدی کرمانی از تماشاگران دیدار ایران و کره خواست که یک‌لحظه شعار یا حسین را قطع نکنند. گزیده اظهارات وی را به نقل از خبرآنلاین بخوانید:
مسأله مسابقات فوتبال، مسأله عجیبی شده. از طرفی تذکرات داده‌شده بنده هم در این رابطه تذکر می‌دهم. از طرفی اظهار می‌کنند که اگر آن را در ایران تعطیل کنیم توالی فاسد زیادی خواهد داشت
بهتر است بازی در فضایی کاملاً حسینی برگزار شود. من در این زمینه وارد نمی‌شوم اما باید بگویم که اگر قرار است شب عاشورا مسابقات فوتبال انجام بگیرد، دقت کنید که فضای مسابقه باید صد درصد عاشورایی و کربلایی باشد، درودیوار آنجا باید سیاه‌پوش شود، تمام فضا سیاه‌پوش شود و فریاد یا حسین از میان جمعیت پیوسته بلند شود. عوض کفی که در این مسابقات زده می‌شود باید همه فریاد بزنند یا حسین.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

معرفی تورهای خارجی ارزان

معرفی تورهای خارجی ارزان

محققی که سینما مدیون او است

«دیوید بوردول»، درگذشت

محققی که سینما مدیون او است

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد:

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

بم این‌بار پیش از زلزله فروریخت

«ملیکا محمدی» ملی‌پوش فوتبال زنان و بازیکن تیم خاتون بم در سانحهٔ تصادف جان باخت

بم این‌بار پیش از زلزله فروریخت

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *