پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشف کارگاه تولید روغن‌موتور تقلبی در حاشیه کرمان

کشف کارگاه تولید روغن‌موتور تقلبی در حاشیه کرمان





۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۵۵

کشف کارگاه تولید روغن‌موتور تقلبی در حاشیه کرمان
کارگاهی در حاشیه شهر کرمان کشف ‌شده که در آن روغن ‌موتور سوخته را با روغن ‌موتورهای فله بی‌کیفیت مخلوط و در قالب روغن‌ موتورهای معتبر خارجی بسته ‌بندی می‌کردند.
موضوعی که چندی پیش عباس سماواتی، رییس اتحاد‌یه صنف فروشند‌گان لاستیک، روغن ترمز و فیلتر تهران درباره روغن‌ موتورهای تقلبی مطرح کرده بود، در کرمان دیده شد. او به تسنیم گفته بود «50 درصد روغن موجود در بازار تقلبی است.اگر روغنی تحت لیسانس تولید شود باید برگ سبز داشته باشد اما هیچ‌کدام از روغن‌ها تحت لیسانس نیستند. تولیدکنندگان با خرید روغن‌سوخته و تغییر شکل ظاهری آن به‌صورت غیراستاندارد و با بسته‌بندی‌های شکیل و علامت استاندارد محصولات خود را با قیمت‌های بالا می‌فروشند.» حالا چیزی شبیه به همین حرف‌های سماواتی در کرمان رخ‌داده است و یک کارگاه تولید روغن‌ موتور تقلبی در نزدیکی «زنگی‌آباد» کرمان کشف‌شده است. البته روغن‌موتور تنها جنس تولیدی این کارگاه نبوده و آن‌طور که روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به «پیام ما» می‌گوید در این کارگاه گریس، ضد یخ، آب رادیاتور و روغن هیدرولیک هم تولید و انبار می‌شده است.
بسته‌بندی در روغن‌های خارجی معتبر
به گفته علیرضا ابوالحسنی، در این کارگاه روغن‌موتور سوخته با روغن‌موتورهای فله‌ای بی‌کیفیت ترکیب می‌شده و سپس این روغن را در قالب روغن‌موتورهای معتبر خارجی بسته‌بندی می‌کردند. برای این کار هم چندین دستگاه بسته بندی و ساخت لیبل وجود داشته است. وی از بردن نام برندهایی که از آن‌ها برای بسته‌بندی روغن تقلبی استفاده می‌شده خودداری کرد اما گفت که تقریباً از اکثر برندهای معتبر خارجی استفاده می‌کردند.
ارسال به کرج و تهران
ابوالحسنی در پاسخ به این‌که «آیا روغن‌های تقلبی تولیدشده در این کارگاه در کرمان توزیع‌شده‌اند» گفت: «مشخص نیست. تعدادی فاکتور در کارگاه وجود داشته که نشان می‌دهد برای بازارهای کرج و تهران می‌فرستاده‌اند اما هنوز مشخص نیست که در کرمان هم توزیع می‌کرده‌اند یا خیر.» معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این خصوص به «پیام ما» گفت که «قطعاً قصد داشتند این روغن‌های تقلبی را در شهر عرضه کنند چراکه میزان روغن‌های انبارشده کم نبوده است اما هنوز نمی‌دانیم که پیش‌ازاین هم روغن تقلبی از این کارگاه توزیع‌شده یا خیر.» محسن میرزایی همچنین از انجام آزمایش‌های بیشتر برای مشخص شدن جزئیات ریز ماجرا خبر داد.
کشف بیش از 300 کارتن محصول تقلبی
به گفته وی، بین 300 تا 400 کارتن از محصولات مختلف مثل روغن‌موتور و مکمل بنزین در این کارگاه کشف‌شده است. این در حالی است که از چند سال پیش استفاده از مکمل‌های بنزین به‌طورکلی در ایران ممنوع شده اما در این کارگاه این نوع محصولات هم کشف شد. تعداد بالای محصولات تقلبی موجود در این کارگاه به حدی بوده که مصطفی زریسفی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگوی کوتاه با «پیام ما»، از آن به‌عنوان «تقلب بزرگ» یاد می‌کند.

احتمال توزیع روغن‌موتور تقلبی در کرمان
اگرچه مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان از توزیع این محصولات در کرمان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند اما نحوه شناسایی شدن این کارگاه نشان می‌دهد که احتمال دارد بخشی از روغن‌های تقلبی تولیدشده قبلاً توزیع‌شده باشند. طبق گفته معاون بازرسی این سازمان، یک گزارش مردمی موجب شده این کارگاه شناسایی شود. ماجرا ازاین‌قرار بوده که فردی با این سازمان تماس می‌گیرد که یک وانت در حال تخلیه روغن‌موتور تقلبی است. وقتی کارشناسان صنعت، معدن و تجارت به محل مراجعه می‌کنند، وانت را متوقف می‌کنند و از همین طریق موفق به شناسایی این کارگاه می‌شوند. کارگاهی که بین 6 تا هفت در داشته و صاحب آن هنگام مراجعه کارشناسان به‌سرعت فرار می‌کند. به‌طوری‌که حتی خودروی خود را جا می‌گذارد و صحنه جرم را ترک می‌کند. به همین دلیل وقتی افراد سازمان صنعت و معدن با در بسته روبرو می‌شوند با پلیس تماس می‌گیرند و پس از صدور حکم از سوی قاضی کشیک، در نیمه‌شب موفق به ورود به کارگاه می‌شوند و محصولات تقلبی را می‌بینند.
میرزایی درباره روغن‌های موجود در این کارگاه گفت: «ببینید علاوه بر گالن‌های روغن 4 لیتری که به فارسی بر روی آن‌ها نام روغن‌موتورهای معتبر خارجی نوشته‌شده بود، قوطی‌های روغن بسته‌بندی‌شده خارجی که ناشناخته بودند هم در این کارگاه وجود داشت که به نظر می‌رسد قاچاق باشند.»

بلایی که روغن‌موتور تقلبی سر خودروی‌تان می‌آورد
استفاده از روغن‌موتور مناسب آن‌قدر اهمیت دارد که کارشناسان خودرو می‌گویند در هر چیزی خساست به خرج می‌دهید، در روغن‌موتور ماشینتان این کار را نکنید. وظیفه اصلی روغن‌موتور از بین بردن اصطکاک بین قطعات موتور خودرو است. درواقع روغن‌موتور با ایجاد لغزندگی بین اجزای موتور از ساییده شدن آن‌ها پیشگیری می‌کند، اما این تنها خاصیت روغن‌موتور نیست. به گفته کارشناسان خودرو، روغن‌موتور به دلیل خاصیت خود به‌‌عنوان یک عامل خنک‌کننده و پخش‌کننده حرارت نیز عمل می‌کند. برای مثال حرارت نقاطی مانند کف پیستون‌ها که بر اثر احتراق بسیار داغ می‌شوند، به‌واسطه پاشیده شدن روغن به این قطعه خنک می‌شود، اما هرکدام از این خاصیت‌ها در صورتی وجود خواهد داشت که روغن‌موتور مرغوب در موتور خودروی شما وجود داشته باشد، زیرا کم بودن یا زیاد بودن روغن‌موتور می‌تواند باعث ایجاد لغزندگی بیش‌ازحد، ایجاد اصطکاک بیشتر و یا خرابی موتور شود. اما اگر روغن‌موتور ماشین شما بیش از زمان معمول کار کند و یا از روغن‌های بی‌کیفیت و تقلبی استفاده کنید، به دلیل حرکت در موتور و گرمایی که تحمل می‌کند، بخش زیادی از مواد اصلی خود را از دست می‌دهد و از دست رفتن این مواد باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات موتور افزایش پیدا کند و درنتیجه موتور بیشتر گرم شود. این گرم شدن بیش‌ازحد باعث می‌شود یک سری از قطعات اصلی موتور مانند پیستون، یاتاقان، بلبرینگ‌ها، کاسه‌نمدها و برخی قطعات دیگر آسیب جدی ببینند و حتی موتور ماشینتان بسوزد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *