سایت خبری پیام ما آنلاین | سازمان هواشناسی کشور هشدار داد احتمال وقوع سیل در استان

سازمان هواشناسی کشور هشدار داد احتمال وقوع سیل در استان





۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۳

سازمان هواشناسی کشور هشدار داد
احتمال وقوع سیل در استان

پیام ما- سازمان هواشناسی کشور نسبت به‌احتمال وقوع سیل در برخی استان‌های جنوب شرق کشور ازجمله کرمان هشدار داد.
در اطلاعیه‌ای که این سازمان روز گذشته منتشر کرد، با اشاره به رگبار باران و وزش باد شدید در روز گذشته، احتمال داد این وضعیت در پایان هفته تشدید شود. در این اطلاعیه آمده است: «بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های هواشناسی، چهارشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و کرمان در بعدازظهر رشد ابرهای جوششی، رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی رخ داد. روزهای پنج‌شنبه و جمعه ناپایداری در این مناطق تشدید می‌گردد و برخی مناطق شرق و جنوب فارس را نیز فرامی‌گیرد و با توجه به‌احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر عمومی توصیه می‌شود جهت جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، اقدامات لازم جهت اطلاع‌رسانی به هم‌میهنان صورت گیرد.»
از رفتن به ارتفاعات خودداری کنید
کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان هم در خصوص وضعیت جوی استان کرمان گفت: «ناپایداری جوی به‌صورت افزایش ابر، بارش پراکنده باران و رعدوبرق را تا پایان این هفته در مناطق مختلف استان خواهیم داشت.» به گزارش ایرنا مریم سلاجقه افزود: «وزش باد را نیز به‌صورت پراکنده در سطح استان پیش‌بینی می‌کنیم.» وی گفت: «تاکنون بارش‌های پراکنده‌ای در مناطق جنوبی استان داشتیم و در بقیه مناطق بیشتر افزایش ابر را شاهد بودیم.» وی عنوان کرد: «از چهارشنبه بیشتر مناطق استان این بارش‌ها را به‌صورت رگباری و پراکنده داشتند.» کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان افزود: «این شرایط را به‌صورت متناوب در سطح استان خواهیم داشت.» وی گفت: «وزش باد در مناطق شرقی استان همراه با گردوخاک خواهد بود.» وی با اشاره به‌احتمال وقوع رعدوبرق تصریح کرد: «از رفتن به ارتفاعات خودداری و با توجه به رگباری بودن بارش‌ها از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری شود.» سلاجقه با اشاره به ناپایداری‌های کوتاه‌مدت در فصل پاییز اظهار کرد: «کشاورزان استان در صورت برداشت محصول، تمهیداتی را در جهت برداشت و انبارداری در نظر بگیرند.» وی با توجه به افزایش رطوبت توصیه کرد: «در گلخانه‌ها، گاوداری‌ها و مرغداری‌ها اقدامات لازم در خصوص تهویه هوا انجام شود.» به گفته وی در روزهای آینده دمای استان تغییرات زیادی نخواهد کرد.
«لانینو» و پاییز کم باران
در حالی پیش‌بینی‌شده که شاهد بارش‌های رگباری در برخی مناطق استان کرمان باشیم که پیش‌بینی می‌شود براثر پدیده «لانینو» امسال پاییز کم‌بارانی در پیش باشد. مرکز اقیانوس‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که بعد از وقوع «ال‌نینو» در ‌سال گذشته و افزایش چشمگیر بارندگی، امسال پدیده «لانینو» سالی کم‌بارش را به دنبال بیاورد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که‌ سال آبی جدید در ایران خشک و بی‌بارش شروع‌شده است. بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران در نخستین هفته‌ سال آبی ۹۶-۹۵، ۵ حوضه از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور بدون بارش گزارش شده‌اند. شهروند در این خصوص گزارش داد که گرچه لانینو در آمریکای‌شمالی گزارش شده، اما این پدیده جوی مانند ال‌نینو سایر نقاط کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و وزارت نیرو هم برای امسال‌ سال کم‌بارشی را پیش‌بینی کرده است. مطابق با پیش‌بینی‌های وزارت نیرو که بعد از نشست‌های کارشناسی با سازمان هواشناسی انجام‌شده است، در ‌سال آبی پیش‌رو احتمال کاهش حدود ۲۰‌درصدی بارندگی‌ها نسبت به میانگین بلندمدت وجود دارد و این کم‌بارشی بیشتر مناطق شرقی و غربی کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. «لانینو» اثراتی متضاد با ال‌نینو دارد و در واقع به خاطر تغییرات اقلیم زمین رخ می‌دهد. در این پدیده که بخش مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام را تحت تأثیر قرار داده، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و این تغییر دمای اقیانوسی موجب بروز سردی بیشتر هوا در خشکی و کاهش بارش‌ها می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *